عمومی

دلایل ناموفق بودن کارگاه های کوچک در ایران؟!

در ایران متاسفانه هنوز جایی برای کسب و کارهای کوچک وجود ندارد و به دلیل وجود سیاست های نادرست در سالهای اخیر، تعدادی از آن ها ورشکست شده و جمع آوری شده اند و سیاست های نامناسب بسیاری در این حوزه اجرا شده است که جزئی از عوامل ناموفق بودن این کارگاه ها در ایران است.

علی فاضلی در خصوص مشکلات بنگاه های کوچک و عوامل ورشکستگی بسیاری از آن ها اظهار داشت: در سه دهه اخیر، برخورد مناسبی با این کارگاه ها نشده است و به علت برخی سیاست‌ گذاری‌ های نادرست، تعداد زیادی از این بنگاه‌ها یا جمع آوری شدند و یا با معضلات زیادی روبرو هستند.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به این مورد که در آغاز دهه ۷۰ تحت عنوان ساماندهی، بسیاری از این کارگاه ها را منتقل کردند، اظهار داشت: به جای اینکه کارخانه‌ های آلوده‌ کننده و مزاحم خارج شوند، کارگاه های کوچک را از شهر بردند؛ زیرا کارخانه‌های بزرگ قدمت زیادی داشتند و امکان جابجایی ماشین‌آلات آنها نبود؛ بنابراین هجمه را به واحدهای تولیدی کوچک آوردند.

دلایل ناموفق بودن کارگاه های کوچک در ایران؟!

فاضلی، با اعلام اینکه این سیاست در حالی اجرایی گردید که وام های بانکی برای این واحدها در نظرگرفته نشده بود، تصریح کرد: بخشی از این ها به علت اجرای این سیاست، از تولید بیرون آمدند و سرمایه آنها به سمت دلالی غیرمفید و غیرمولد سوق داده شد.

وی با بیان اینکه مشکل بعدی این بود که در بحث کوچ‌دادن اینها به شهرکها تسهیلات لازم و کارهای زیرساختی و زیربنایی انجام نگرفت، گفت: به محض اینکه اینها به شهرک‌ها رفتند، یا سوله‌ها را انباری کردند و یا فروختند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که همه شرایط دست به دست هم داد تا تولید ضربه ببیند، استکبار هم هدفگذاری درستی داشته است و در این راه ما هم به آنها یاری رساندیم، متاسفانه در طی این جابجایی ها هیچ تسهیلاتی به این واحدها تعلق نگرفت و عملا جلوی پای واحدها بند گذاشتیم.

فاضلی با بیان اینکه به همین جهت خیلی از شهرک‌هایی که ساخته شده است، یا تقریباً ۴۰ درصد آنها تعطیل شدند و یا قسمت اعظمی از آن ها با ظرفیت کافی به کار مشغول نیستند، اظهار داشت: این همان آسیبی است که موفق نشد به درستی سازماندهی کنیم، تولید ما مزیت ندارد به همین علت قاچاق هر روز توجیه پذیرتر می گردد و مسیر برای کالاهای قاچاق حتی چینی و تایوانی و تایلندی باز شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در بخش کیف و کفش، لوازم خانگی، پوشاک و لوازم ارایشی بهداشتی که پرمصرف ترین کالاهای جامعه هستند با قاچاق گسترده روبرو هستیم، گفت: البته تلاش کردیم که بخشی از اینها را سامان دهیم و قدردان تلاش هایی هستیم که در این مسیر انجام گرفت؛ اما خیلی از واحدها مشکلات زیادی دارند.

وی، یکی از مشکلات را نبود جامعه آماری درستی از واحدهای صنفی اعلام کرد و گفت: یکی از گرفتاری‌های ما در این کشور این است که جامعه آماری درستی نداریم و در این بخش عقب افتاده‌ایم. ما نمی‌دانیم که از ۶۵۰ هزار بنگاه تولیدی چقدر از اینها ماشین‌آلات به روز دارند و چند درصد تولید ندارند.

رئیس اتاق اصناف ایران با اعلام اینکه واقعیت این است که امکانات این کار را هم نداریم، افزود: البته جلسه‌ای را با مرکز آمار ایران داشتیم تا در این خصوص به ما کمک کنند، اما قول دادند که این کار را انجام دهند و این کمک هنوز انجام نشده است.

دلایل ناموفق بودن کارگاه های کوچک در ایران؟!

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا