اقتصاد کلان

لزوم طبقه بندی مشاغل هر ۴ سال یکبار توسط کارفرمایان

«هر ۴ سال یکبار باید بازنگری در خصوص طبقه بندی مشاغل توسط کارفرمایان انجام گیرد تا وضعیت کارگران با توجه به آخرین گروه شغلی، مدرک تحصیلی و سابقه خدمتی مورد اصلاح قرار گیرد.»، این ها اظهارات علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی است.

به گزارش ایسنا، اصلانی اجرای طبقه بندی مشاغل را در کارگاههای بالای ۵۰ نفر ضروری تلو گقی کرد و افزود: «کارفرمایان وظیفه دارند هر ۴ سال یکبار طبقه‌بندی مشاغل را تجدید نمایند زیرا نیروهای کاری که با مدرک تحصیلی پایین وارد کارگاه شده‌اند یا گروه شغلی آنها پایین بوده با مرور زمان ممکن است مدرک تحصیلی‌شان عوض شود و گروه شغلی‌ آنها بهبود یابد در نتیجه به عنوان یک کارگر ماهر و فنی لازم است اصلاحاتی در وضعیت پرسنلی آن ها صورت گیرد و کارفرما بر اساس کارایی و شرایط جدید کارگران طرح طبقه بندی را نیز عوض و به روز کند.

لزوم طبقه بندی مشاغل هر 4 سال یکبار توسط کارفرمایان

این مقام مسئول کارگری با اشاره به اینکه تعداد زیادی از واحدها از اجرای طبقه‌بندی مشاغل شانه خالی می کنند، تصریح کرد: جای تاسف دارد که این قانون از زمان تصویب تا به امروز هرگز به طور کامل اجرا نشده و تعدادی از کارفرمایان به بهانه‌های مختلف مانند افزایش هزینه‌ها و عدم توان مالی از اجرای طرح خودداری یا آن را به شکل ناقص اجرا کرده اند که این کار ظلم بسیار بزرگی به کارگران آن واحدها است.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی، ضعف بازرسی‌های ادارات کار را در عدم اجرای طبقه بندی مشاغل تاثیرگذار تلقی کرد و افزود: معدود کارفرمایانی هستند که این طرح را در مورد نیروهای رسمی و قراردادی خود اجرا می‌کنند و تعدادی دیگر از کارفرمایان فقط برای نیروهای رسمی تحت پوشش خود اجرایی می‌کنند و نیروهای شرکتی و قراردادی در حال فعالیت خود را مشمول این طرح قرار نمی‌دهند.

اصلانی تصریح کرد: در اجرای طبقه‌بندی مشاغل کارفرمایان می بایست نیروهای قراردادی یا رسمی را با در نظر گرفتن تجربه و کارایی، درجه مهارت و سابقه کار در ردیف گروه و مزایای شغلی قرار دهند اما متاسفانه به علت عدم اجرای طرح یا اجرای ناقص آن در بنگاهها، نظاره گر آن هستیم که کارگر سابقه دار با کارگر تازه کار مزایای یکسان دریافت می کند و تفاوت حقوق آن ها کمتر از ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان است که ادامه این روند موجب بی انگیزگی کارگران، تلاش برای پیدا کردن شغل دوم و گاهاً ‌ترک کار می گردد و در نهایت به کارایی و بهره‌وری بنگاه آسیب خواهد زد.

لزوم طبقه بندی مشاغل هر ۴ سال یکبار توسط کارفرمایان

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا