مدیریت استراتژیک

محصول پرطرفدار ایرانی در ویترین «آمازون»

تصویر فرش زیبای ایرانی در ویترین غول فروشگاه‌های اینترنتی جهان آمازون مدتی است که در میان کاربران ایرانی دست‌به‌دست می‌شود. این کالای نفیس ایرانی سالیان ‌سال است که هوش از سر مشتریان آمریکایی برده است دست‌بافته‌های ابریشمی و ظریف ایرانی سهم بالایی از بازار آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد.

مدتی است که کاربران ایرانی خبر فروش فرش ایرانی در فروشگاه‌های اینترنتی بزرگی همچون آمازون را دست‌به‌دست می‌کنند. به منظور دریافت صحت و سقم این ماجرا به ویترین فروشگاه اینترنتی آمازون سری می زنم و در آنجا با تعداد زیادی از فرش‌های ایرانی روبرو شدم که با نقشه شهرهای مختلف ایران اعم از تبریز، اصفهان، قم، قشقایی فارس و … عرضه شده‌اند.

فرش‌ها به صورت دستباف و ماشینی برای فروش گذاشته شده اند. در رنگ، اندازه و کیفیت‌های گوناگون. قیمت‌ها گاهی با بازار ایران فاصله زیادی ندارد و به‌عنوان مثال فرش ماشینی با اندازه ٨ در ١٢ متر تنها ۸۹ دلار قیمت خورده است. با احتساب دلار ٣‌هزار تومانی قیمت این فرش تقریبا ٢٧٠‌ هزار تومان است. گاهی هم فرش‌های نفیس با قیمت‌های کلان در ویترین این فروشگاه اینترنتی دیده می شوند. مانند یک قالیچه کوچک ابریشمی و دستباف که اندازه آن تنها ٧۶ در ١٢٨ سانتی‌متر است با قیمت ٩۵٨ دلار عرضه شده است که با دلار ٣‌هزار تومانی قیمت آن تقریبا ٢‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان است. البته برخلاف اخبارهای منتشر شده، تاریخ ارائه فرش‌های ایرانی در سایت آمازون به حدود ٣‌سال پیش و ٢٠١٣ نیز برمی‌گردد.

محصول پرطرفدار ایرانی در ویترین «آمازون»

محمد زرینه‌کفش، رئیس اتحادیه فرش دستباف ایران در این خصوص اظهار داشت: اطلاع دقیقی از زمان عرضه فرش‌های ایرانی در سایت آمازون ندارم اما بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم و تقویت احتمال رفع تحریم‌ها، بازار آمریکا دوباره به سمت فرش ایرانی بازگشت و تقاضاهایی در این زمینه ارایه شد.

زرینه کفش می گوید: این‌که فرش ایرانی قبل از برداشته شدن تحریم‌ها به سایت آمازون آمده است، دلایل زیادی دارد. ممکن است صادرکنندگان فرش ایرانی در خارج از کشور اقدام به این کار کرده‌اند یا روش‌های مشابهی جهت دور زدن تحریم‌ها اعمال شده است اما در هر صورت این مسأله اتفاق بزرگی است زیرا آمریکایی‌ها علاقه زیادی به فرش ایرانی دارند و آمریکا بزرگترین بازار صادراتی فرش ایران به‌حساب می آید.

محصول پرطرفدار ایرانی در ویترین «آمازون»

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا