شرکتهای ایرانی

مدیریت مالی در مسیر کارآفرینی با دکتر میثم شکری ساز

مدیریت مالی شامل برنامه‌ریزی استراتژیک، سازماندهی، هدایت و کنترل منابع مالی در یک سازمان است و به طور خلاصه وظیفه‌اش این است که دارایی‌های مالی یک سازمان را مدیریت کند. هدف مدیریت مالی این است که به سازمان‌ها کمک ‌کند تا منابع مالی موردنیازشان را تأمین کنند و به شکل بهینه‌ای از این منابع استفاده کنند و همچنین فرصت‌های مطمئن و امنی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

شکری ساز

شما با پیاده‌سازی یک ساختار خوب برای مدیریت مالی سازمانتان می‌توانید بفهمید که کسب‌و‌کارتان چگونه کار می‌کند. هر کارآفرین برای مدیریت و کنترل امور مالی خود، حتماً باید از یک سیستم مدیریت مالی خوب و سازماندهی‌شده برخوردار باشد. مدیریت مالی در واقع سیستمی است که با استفاده از آمار و ارقام به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را به موفقیت برسانید. مدیریت مالی در تصمیم‌گیری‌ها به شما کمک می‌کند و عملیات تجاری را بهبود می‌بخشد و شانس موفقیتتان را افزایش خواهد داد.

مزایای مدیریت مالی

به گفته‌ی دکتر میثم شکری ساز، شما با پیاده‌سازی مدیریت مالی در سازمان خود می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  1. با مدیریت فعال و آینده‌نگرانه، کسب‌و‌کار خود را متحول کنید
  2. بدهی‌ها و قرض‌های کسب‌وکار خود را به راحتی پرداخت کنید
  3. به سرعت بتوانید یک برنامه مالی کارآمد را برای خود تدوین کنید و آن را با سرمایه‌گذاران موردنظر خود به اشتراک بگذارید
  4. برای انجام تصمیم‌گیری‌های حیاتی، به ابزارهای مالی خوبی دسترسی داشته باشید
  5. بر روی دارایی‌های ثابت سرمایه‌گذاری کنید
  6. فهرست دارایی‌ها و فهرست مطالبات خود را مدیریت کنید و سرمایه‌ی در گردش را برای کوتاه مدت توسعه دهید.
  7. از جهت رشد خود آگاه شوید و اهداف فروش را به راحتی تعیین کنید.
  8. هزینه‌های خود را کاهش دهید و همچنین کسب‌وکار خود را به شیوه‌ی کارآمدتری مدیریت کنید.
  9. برای مالیات خود برنامه‌ریزی کنید
  10. از قبل برای واریز حقوق نیروی کار خود برنامه‌ریزی داشته باشید.

شکری ساز

ایجاد سیستم مدیریت مالی

اولین قدم برای ایجاد یک سیستم مدیریت مالی این است که صورت‌های مالی سازمانتان را تهیه کنید. شما به برنامه‌ای نیاز دارید که به صورت ماهانه، صورت‌های مالی سازمانتان را تهیه کند. صورت مالی باید شامل موارد زیر باشد:

  • صورت حساب درآمد
  • ترازنامه (صورت‌حساب ریز دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت)
  • صورت جریان وجوه نقد

تمام این اطلاعات را می‌توانید از بخش حسابداری، فاکتورها، صورتحساب‌های بانکی و فاکتورهای رسید خود استخراج کنید.

۶ نکته برای مدیریت مالی در مسیر کارآفرینی

در اینجا ۶ نکته‌ی مهم درمورد مدیریت مالی که توسط دکتر میثم شکری ساز بیان شده‌اند را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. شما با پیروی از این ۶ نکته می‌توانید بر مدیریت مالی کسب‌وکارتان مسلط شوید و آن را در مسیر کارفرینی خود به کار بگیرید!

۱٫ سود شما نشان‌دهنده‌ی موفقیتتان نیست

در بحث مدیریت مالی برای کارآفرینان، سودآوری نشان‌دهنده موفقیت نیست. بلکه این میزان رشد شما است که نشان می‌دهد کسب و کارتان در مسیر درستی قرار گرفته و در حال حرکت به سمت موفقیت است. البته درست است که هر کسب‌وکاری باید به سود‌آوری برسد، اما این باید هدف نهایی کارآفرینان باشد. کارآفرینان باید بیشتر بر رشد کسب و کار خود تمرکز کنند، زیرا این رشد نشان‌دهنده‌ی نحوه عملکرد آن‌ها است.

۲٫ مشخص کنید که چه معیارهایی بر کسب و کارتان تأثیر می گذارند

ببینید که کدام معیارهای مالی برای کسب و کار شما قابل اجرا هستند. با دقت کسب و کار خود را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که چه معیارهایی بر شرکتتان تأثیر می‌گذارند. معیارهای مالی جهانی عبارتند از درآمد، هزینه‌های عملیاتی، وجوه نقدی در دسترس، حاشیه سود ناخالص و غیره.

۳٫ سرمایه‌ی خود را هدر ندهید

شما با کمک یک مدیریت مالی کارآمد می‌توانید به اشتباهات خود پی ببرید و بفهمید که در چه قسمت‌هایی در حال هدر دادن سرمایه‌ی خود هستید. ببینید که در کدام یک از این قسمت‌ها می‌توانید از هدر رفتن سرمایه‌ی خود اجتناب کنید. دستیابی به سود اولیه در کارآفرینی ارزش زیادی دارد و این هدر رفتن منابع مالی مانع از دستیابی شما به سود خواهد شد.

۴٫ هزینه‌های خود را بررسی کنید

شما نمی‌توانید همیشه تمام کارمندان خود را زیر نظر داشته باشید پس حتماً باید صورت‌های مالی خود را مورد حسابرسی قرار دهید تا مطمئن شوید که منابع مالی‌تان در جای درستی خرج شده‌اند. شما باید حداقل هر سه ماه یکبار این کار را انجام دهید و هزینه‌های خود را بررسی کنید تا ببینید که منابع مالی‌تان در کجا خرج شده‌اند و چه توجیهی برای آن‌ها وجود داشته است. این حسابرسی به شما کمک می‌کند تا خطر کلاهبرداری را کاهش دهید.

۵٫ از زمان خود به درستی استفاده کنید

کارآفرینان معمولاً در ابتدای کار، بودجه‌ی اندکی دارند و بنابراین مجبورند که بسیاری از وظایف را خودشان به تنهایی انجام دهند. آنها باید به تنهایی کارهای حسابداری را انجام دهند و لیست حقوق و دستمزد را تهیه کنند و خیلی از کارهای دیگر هم بر عهده‌ی خودشان قرار دارد. کارآفرینان برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاشان این کارها را انجام می‌دهند، اما این درست نیست و آن‌ها باید زمان خود را صرف رشد کسب‌و‌کارشان کنند. برای صرفه جویی در وقت خود بهتر است که از تکنولوژی کمک بگیرید و مدیریت مالی کسب‌وکار خود را به نرم‌افزارها بسپرید.

شما با کمک نرم‌افزارهای حسابداری می‌توانید صورت‌های مالی ماهانه‌ی خود را تهیه کنید. شما در کنار سیستم حسابداری دستی خود می‌توانید از این نرم‌افزارها کمک بگیرید تا به کار خود سرعت ببخشید. شما برای صرفه‌جویی در وقت خود می‌توانید یک حسابدار را برای شرکتتان استخدام کنید یا کارهای حسابداریتان را به یک حسابدار در خارج از شرکت بسپارید.

۶٫ میزان موفقیت خود را در طول زمان پیگیری کنید

هر کارآفرین باید سیستمی برای ارزیابی موفقیت خود در طول زمان داشته باشد. این سیستم برای اعتبارسنجی سیستم مدیریت مالی و تنظیم مجدد اهداف استفاده می‌شود.

نتیجه

شما به عنوان یک کارآفرین برای رشد کسب و کار خود باید درک عمیقی از سیستم مدیریت مالی داشته باشید. دکتر میثم شکری ساز معتقد است که «برنامه‌ریزی و مدیریت مالی فقط مختص استارتاپ‌ها نیست. بلکه شما با رعایت مداوم این نکات در هر مرحله از کسب‌وکارتان می‌توانید ۳۰ درصد سریع‌تر رشد کنید، موفق‌تر شوید و همچنین بیش از پیش می‌توانید از اعداد و ارقام در جهت پیشرفت کسب‌وکارتان استفاده کنید.»

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا