شرکتهای ایرانی

طرح توجیهی زغال حبه ای

افزایش تقاضای زغال حبه‌ای در داخل و خارج از کشور، باعث شده که افراد زیادی برای راه‌اندازی خط تولید این نوع زغال اقدام کنند. کاربرد زغال در صنعت و هنر نیز باعث تقاضای بیشتر آن در بازار شده است.

زغال حبه ای

از طرفی این کسب و کار با سرمایه اولیه‌ای محدود برای راه‌اندازی، به شما کمک می‌کند تا پس از چند ماه به درآمد بسیاری برسید. اما مهم‌ترین امر قبل از شروع این کسب و کار، مطالعه طرح توجیهی زغال حبه ای است. در ادامه قرار است درباره پیش‌نیازها و هزینه‌های مورد نیاز برای خط تولید زغال حبه ای بیشتر بدانیم و از مزایای این کسب و کار باخبر شویم.

ماشین آلات و پیش نیازهای تولید زغال حبه ای

قبل از راه اندازی خط تولید زغال حبه ای، بهتر است بدانید که برای شروع کار نیاز به چه چیزهایی دارید. این‌گونه با لیست کردن و برآورد هزینه‌ها، مرحله به مرحله پیش رفته و می‌توانید خط تولید بدون نقصی را داشته باشید.

در ادامه پیش‌نیازهای لازم برای راه اندازی خط تولید زغال فشرده را بیان می‌کنیم:

–       خرید، اجاره یا رهن سوله‌ای به مساحت حداقل ۵۰ متر مربع

–       راه‌اندازی حداقل ۸ متر مربع اتاق گرم یا کوره

–       برق سه فاز ۲۵ آمپر

–       ۳ نفر نیروی انسانی (این تعداد ممکن است با توجه به حجم تولید بیشتر هم در نظر گرفته شود.)

–       تهیه ترازوی دیجیتال، برای بسته‌بندی و وزن کردن زغال تولیدشده طبق سفارشات

–       تهیه ابزارآلات لازم برای استفاده در کارگاه، طبق لیست داده‌شده توسط نصاب

–       تهیه تابلو برق اصلی سوله محل تولید

–       برق‌کشی داخل سوله تا محل استقرار دستگاه‌ها

اما خرید ماشین آلات باکیفیت، یکی از مهم‌ترین موارد در ابتدای راه‌اندازی خط تولید زغال است. توجه کنید که این دستگاه‌ها در بازار، به صورت نو و دست دوم به فروش می‌رسند.

زغال حبه ای

فراموش نکنید که شما همیشه باید به برند عرضه‌کننده و کیفیت دستگاه‌ها توجه کنید تا خریدی هوشمندانه داشته باشید. انواع ماشین‌آلات لازم برای راه اندازی خط تولید زغال حبه ای به شما معرفی می‌شوند:

۱٫    اکسترودر

این دستگاه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خط تولید زغال حبه‌ای به شمار می‌رود. در اکسترودر، مواد اولیه فشرده شده و به بریکت‌هایی با مرغوبیت بالا تبدیل می‌شوند. توجه کنید که در خرید این دستگاه، دقت لازم و کافی را به خرج دهید تا بتوانید بریکت‌هایی خوب را برای زغال حبه‌ای تولید کنید.

در واقع این دستگاه است که زغال‌های تولیدی را به صورت حبه‌ای شکل می‌دهد و برای پخت در کوره آماده می‌کند. در نتیجه کیفیت آن اهمیت بسیاری دارد.

۲٫    کوره زغال

کوره‌های زغال صنعتی، با حرارت غیر مستقیم ضایعات چوب را تبدیل به زغال می‌کنند. این کوره‌ها کنترل دمای اتوماتیک، جداره‌های عایق‌بندی شده، فیلتر یا کندانسور حذف دود دارند.

کوره‌های صنعتی هم‌چنین به سیستم همرفتی، سرکه‌گیر، سیستم تابلو برق تمام اتوماتیک، سنسور و نمایشگر حرارتی، مشعل گازی یا گازوئیلی و سیستم ایجاد خلا برای خنک‌سازی سریع محصول نیز مجهز هستند و برای انواع زغال حبه ای مناسب هستند.

این کوره‌ها اغلب ۳ یا ۴ دیواره دارند و در حجم‌های متفاوتی با توجه به حجم تولید زغال حبه‌ای به شما ارائه می‌شوند. کوره‌های صنعتی، برخلاف کوره‌های سنتی، پختی سریع برای زغال حبه‌ای دارند و ممکن است کم‌تر از یک شبانه روز، پخت زغال حبه‌ای را انجام دهند.

۳٫    خشک‌ کن و سرند

این دستگاه، از منبع حرارتی با مشعل گازوئیلی یا گازی تغذیه می‌شود و به خشک شدن و از بین رفتن رطوبت مواد اولیه قبل از ورود به اسکترودر کمک می‌کند.

۴٫    دستگاه پودرکن چوب

این دستگاه، کراشر چوب خرد کن نیز نام دارد و برای خرد کردن مواد اولیه‌ای مثل پوست گردو برای تولید زغال حبه‌ای استفاده می‌شود. کراشر می‌تواند پوست گردو و ضایعات چوبی را به ذراتی کوچک همانند خاک اره تبدیل کند.

هزینه مورد نیاز برای تولید زغال حبه ای

زغال حبه ای

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت تولید زغال حبه ای، پایین بودن هزینه مورد نیاز برای راه‌اندازی آن است. از طرفی برگشت به سرمایه ۳ یا ۴ ماه بیشتر طول نمی‌کشد و شما می‌توانید بعد از این مدت به سودی عالی از تولید زغال حبه ای برسید. به طور کلی هزینه‌های راه اندازی خط تولید زغال حبه ای موارد زیر را شامل می‌شود:

–       هزینه خرید دستگاه تولید زغال فشرده

–       هزینه اجاره و رهن سوله

–       هزینه تامین آب، برق گاز

–       خرید مواد اولیه زغال حبه ای

–       خرید ملزومات کارگاه

سرمایه در گردش تولید زغال

در ابتدای راه اندازی خط تولید زغال حبه ای، شما دو نوع هزینه را باید پرداخت کنید. در نوع اول، این هزینه‌ها ثابت هستند و فقط یک‌بار باید برای آنها پول پرداخت کنید.

اما در نوع دوم شما باید به صورت مداوم و مستمر هزینه‌هایی را برای بعضی از موارد پرداخت کنید که به این نوع دوم، هزینه سرمایه در گردش نیز می‌گویند.

هزینه سرمایه در گردش شامل حقوق کار، هزینه آب، برق، گاز، حمل و نقل و خرید مواد اولیه می‌شود. جمع کل سرمایه در گردش شما چیزی حدود ۱۷٫۳۵۵٫۰۰۰ تومان می‌شود. البته این مبلغ ممکن است با توجه به تغییرات قیمت هریک از موارد، بالاتر یا پایین‌تر نیز بیاید.

درآمد تولید زغال حبه ای

به طور کلی با توجه به میزان سرمایه پایین مورد نیاز در تولید زغال حبه ای نسبت به دیگر کارهای تولیدی، می‌توان نتیجه گرفت که این کسب و کار، درآمدی خوب و قابل قبول دارد.

فراموش نکنید که شما مهم‌تر از هرچیزی باید زغالی با کیفیت نسبت به گونه‌های مشابه در بازار، تولید و عرضه کنید. اما به طور کلی می‌توانید با انجام کارهای زیر درآمد تضمینی از تولید زغال داشته باشید و حتی آن را افزایش دهید:

–       تولید حداقل ۴ واگن زغال و بسته‌بندی آن در هر تایم کاری

–       استفاده از بسته‌بندی‌های جذاب و متفاوت، برای جلب توجه مشتری

–       برندسازی هنگام تولید محصول مرغوب و حرفه‌ای شدن در تولید زغال حبه ای

چرا تولید زغال حبه ای یک طرح سودده است؟

زغال حبه ای

تولید زغال حبه ای، در میان همه کارهای تولیدی، سوددهی بیشتری برای شما دارد که دلایل آن به شرح زیر است:

  1. وجود بازار فروش داخلی و خارجی و امکان صادرات، به دلیل تقاضا و مصرف زیاد زغال حبه ای
  2. ارزانی و در دسترس بودن مواد اولیه مرغوب برای تولید زغال فشرده
  3. وابسته نبودن به ارز خارجی به دلیل نیاز نداشتن به واردات دستگاه‌ها و مواد اولیه
  4. شروع کار با سرمایه‌ای کم به دلیل وجود انواع دستگاه تولید زغال فشرده و دست دوم با قیمت‌هایی منصفانه

در پایان باید گفت یکی از بهترین کارها برای افزایش سود و درآمد، شروع کارهای تولیدی با سرمایه‌ای محدود است و شما می توانید با تولید زغال حبه با صرف کمترین سرمایه اولیه به بیشترین درامد برسید ولی پیشنهاد می کنیم حتما پیش از شروع در مورد نحوه تولید، آموزش های لازم را ببینید و تحقیقات مورد نیاز را انجام دهید.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا