شرکتهای ایرانی

بوستر پمپ و بوستر پمپ آب چیست؟

بوستر پمپ سیستمی است که از ترکیب چند پمپ آب بصورت خطی ساخته شده‌ است. مهم ترین تفاوت بوستر پمپ با پمپ آب خانگی، کاربرد متفاوت هر کدام از آن ها است.

بوستر پمپ آب یکی از انواع بوستر پمپ می باشد که ما را از مشکل بی آبی نجات می دهد . در واقع برای جبران کمبود فشار آب در ساختمان های با واحد زیاد که مصرف آب بالایی دارند ، قابل استفاده می باشد . به عبارتی دیگر زمانی که مصرف آب در واحد های گوناگون افزایش پیدا می کند ، میزان فشار آب کاهش پیدا می کند . بوستر پمپ آبرسانی از تعدادی پمپ که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته اند تشکیل شده است .

بوستر پمپ

عملکرد بوستر پمپ به چه چیزهایی بستگی دارد؟

عملکرد بوستر پمپ به میزان حجم و فشار آبی که قرار است پمپاژ شود بستگی دارد. به بیان دیگر، در ساختمان هایی با ارتفاع کم، انتقال آب با پمپ آب خانگی صورت می گیرد. اما در رابطه با ساختمان های بلند دو نکته وجود دارد، اول این‌که همیشه نیاز به ایجاد حداکثر فشار تولیدی توسط سیستم نیست و ممکن است به ندرت نیازمند رسیدن به اوج مصرف احساس شود. نکته دیگر این است که در این سیستم‌ها حداقل میزان مصرف اختلاف بالایی با حداکثر مصرف دارد.

کاربرد بوستر پمپ چیست؟

باید بدانید که بوستر پمپ ها فشار و دبی  آب را افزایش داده و آن را تقویت می کند و به همراه تابلو های کنترل هوشمند، اتصالات، کلکتور و منبع تحت فشار یک پکیج کامل را جهت سیستم های آبرسانی و آتش نشانی ایجاد می کند.

بوستر پمپ

انواع تابلو برق بوستر پمپ

بد نیست بدانید که روش اتوماتیک کردن پمپ آب خانگی، استفاده از طریق لوازم اتوماتیک، منبع تحت فشار و ست کنترل است. از طرف دیگر، اتوماتیک کردن بوستر پمپ ها از طریق تابلو برق صورت می گیرد که در ادامه به معرفی انواع تابلو برق بوستر پمپ می پردازیم.

بوستر پمپ های دور ثابت

در بوستر پمپ هایی که سیستم کنترل کننده آن ها تابلو برق دور ثابت است، برای اتوماتیک کردن پمپ از کلید پرشر استفاده می شود. در این روش برای کلید پرشر یک حداقل فشار و حداکثر فشار اولیه تعیین می کنند. در این بوسترها روشن و خاموش شدن پمپ ها به شکل ترتیبی و نوبتی میباشد.

یعنی با مصرف آب (باز کردن شیرآب) فشار آن افت می کند و زمانی که فشار سیستم به حداقل فشار تعیین شده رسید؛ اولین پمپ وارد سیستم می شود و با روشن شدنش سعی می کند افت فشار را تامین کند.

بعد از تامین فشار تا حد یک مشخص (حداکثر فشار تعیین شده)، کلید پرشر دستور خاموش شدن پمپ را می دهد و این شرایط ادامه پیدا می کند تا همواره تعادل فشار آب در سیستم حفظ شود.

بوستر پمپ دور متغیر

در بوستر پمپ های دور متغیر، برای کنترل و اتوماتیک کردن پمپ ها از دستگاه اینورتر یا درایوهای فرکانس استفاده می شود. در این بوستر ها برخلاف نوع دور ثابت که پمپ ها بطور ناگهانی روشن و سپس خاموش می شدند، تغییرات فشار در آن ها بسیار نرم بوده و بدین طریق فشار آب همواره ثابت و در محدوده دلخواه کاربر می ماند. اما تابلو برق دور متغیر دقیقا چگونه کار می کند؟

تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر

تابو برق دور متغیر بر اساس تغییرات فشار آب تنظیم می شود و بسته به افت فشار فرکانس لازم را به پمپ وارد می کند و به میزانی که فقط افت فشار ایجاد شده تامین شود، موتور پمپ را به حرکت در می‌آورد.  از طرفی به تدریج با بالا رفتن فشار در سیستم، تابلو برق دور متغیر فرکانس را کاهش می دهد تا دیگر به پمپ نیازی نباشد و در آن حین پمپ را از سیستم خارج می کنند.

در نتیجه در تابلو برق دور متغیر برخلاف دور ثابت، خاموش و روشن شدن‌های ناگهانی پمپ نداریم و هیچ گاه هم فشار اضافی ایجاد نمی شود پس نیازی به نصب منبع تحت فشار یا شیر تخلیه فشار برای تخلیه فشار اضافی نداریم.

مزایای استفاده از بوستر پمپ خانگی دور متغیر

  • ثابت بودن فشار آب سیستم که مشخصه اصلی بوستر پمپ های دور متغیر است.
  • حذف ضربه قوچ در شبکه مصرف به دلیل روشن و خاموش شدن تدریجی الکتروپمپ ها
  • حذف منبع تحت فشار به دلیل هماهنگ بودن مقدار آب تامین شده  توسط بوستر پمپ با میزان آب مصرفی و حذف ضربه قوچ
  • کاهش فضای اشغال شده با حذف منبع تحت فشار
  • کاهش استهلاک الکتروپمپ و در نتیجه، افزایش طول عمر بوستر پمپ
  • کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
  • صرفه جویی در هزینه ها از بابت کاهش مصرف برق
  • حذف جریان اضافه راه اندازی در مقایسه با بوستر پمپ دور ثابت
  • کاهش آلودگی صوتی

بوستر پمپ

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

بوستر پمپ نیز همانند هر دستگاهی متشکل از قعطعات و بخش های مختلف است که هر کدام اهمیت خاص خود را دارد. در ادامه به معرفی اجمالی اجزای سازنده بوستر پمپ می پردازیم.

الکتروموتور

در بوستر پمپ ها از الکتروموتور یا همان دینام به عنوان عامل محرک محور و پروانه پمپ استفاده می شود. این الکتروموتور انرژی مورد نیاز خود را از سوخت های فسیلی یا برق تامین می کند.

پمپ

عامل اصلی گردش و انتقال سیال است. عملکرد مناسب پمپ با هد ،دبی و قطر مناسب برای دهش و مکش آن یکی از اصول ضروری به نظر می رسد. جنس پروانه و بدنه آن نیز علاوه بر موارد قبلی در انتخاب پمپ تاثیر به سزایی دارد.

بخش مکش

بخش مکش در بوستر پمپ توسط اتصالات و شیرآلات زیر به مکش الکتروپمپ و خروجی مخزن ذخیره متصل می شود.

بخش دهش

قسمت دهش نیز یکی دیگز از بخش های بوستر پمپ است. این بخش نیز همانند بخش مکش توسط اتصالات و شیرآلات (Valve) از خروجی الکتروپمپ به شبکه مصرف وصل خواهد شد.

تابلو برق

تابلو برق وظیفه کنترل و هماهنگی اجزای مکانیکی و الکتریکی را در بوستر پمپ بر عهده دارد. طراحی مناسب تابلو برق، نقش مهمی در کارکرد مطلوب سیستم ایفا می کند.

مانومتر

وظیفه اندازه گیری فشار ورودی،خروجی سیال بوسترپمپ و نیز نمایش میزان فشار هر کدام از پمپ ها بر عهده مانومتر است.

پرشر سوئیچ بوستر پمپ

وظیفه کنترل حداقل و حداکثر فشار عملکرد موردنیاز و تعیین محدوده فشار مجاز کاری در بوسترپمپ ها برعهده پرشر سوئیچ است.

پرشر ترانسمیتر بوستر پمپ

این دستگاه در بوسترپمپ های دور متغیر و برای کنترل کاملاً ثابت فشار آب به کار می رود.

کوپلینگ بوستر پمپ

در صورتی که پمپ و الکتروموتور با سیستم کوپلینگ خارج از پمپ کوپله نشده باشند، برای اتصال پمپ به الکتروموتور به یک عامل کوپلینگ نیاز است. اندازه عامل کوپلینگ متناسب با قطر شافت الکتروموتور و پمپ است و اندازه آن بر اساس آن دو تعیین می شود.

شاسی پمپ

تمامی اجزای بوستر پمپ شامل پمپ و الکتروموتور، تابلو کنترل، لوله و اتصالات بخش مکش و دهش، همگی باید بر روی یک شاسی یکپارچه و مستحکم قرار گیرند تا علاوه بر یکپارچه کردن سیستم، از ارتعاش آن نیز جلوگیری گردد.

مخزن دیافراگمی بوستر پمپ

با توجه به خاصیت عدم تراکم پذیری آب، همواره باید فشار آب در سیستم ثابت باشد و فشار آب تأمین شده توسط پمپ به گردش درآید. این وظیفه را می توان به یک مخزن دیافراگمی تحت فشار سپرد تا آب را با فشار معینی ذخیره کند.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا