شرکتهای ایرانی

نرم ­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به چه معناست؟

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه Preventive Maintenance (PM) عبارتست از هر نوع تعمیر و نگهداری معمول که بصورت دوره ای بر روی قطعه­ای از تجهیزات به انجام می­رسد تا آن را در حال اجرا نگه داشته و از مشکلات برنامه­ریزی نشده یا هزینه­های تعمیر اضطراری جلوگیری کند. مدیریت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دشوار است و بشکل سنتی قابل اجرا نیست، از این رو بسیاری از شرکت­ها این کار را از طریق سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری رایانه­ای (CMMS) انجام می­دهند.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

مزایای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

در ادامه به چند نمونه از مزایای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه pm منظم اشاره خواهیم کرد:

  • با جلوگیری از خرابی قطعات، طول عمر تجهیزات افزایش می­یابد.
  • با رسیدگی به مشکلات احتمالی پیش از وقوع، امکان جلوگیری از خرابی­های پرهزینۀ تجهیزات بوجود می­آید.
  • با کاهش تعمیرات واکنشی/اضطراری پر هزینه، در هزینه­ها صرفه­جویی به عمل می­آید.
  • با کاهش خرابی تجهیزات، ایمنی بهبود پیدا می­کند.
  • با ردیابی اطلاعات تاریخی می­توان به ممیزی و بازرسی کمک کرد.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل چه مواردی می­شود؟

نوع تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای انواع مختلف تجهیزات متفاوت است، اما بطور کلی می­توان آن را شامل مواردی همچون تمیز کردن، تعویض روغن، بازرسی کلی، روغن­کاری و تعویض قطعات دانست. اما پیش از تعیین وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر روی قطعه­ای از تجهیزات، بهتر است جهت اطمینان از رعایت مقررات ممیزی و بازرسی، این موارد به خوبی مورد توجه قرار  گیرد.

در تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، اطلاعات تاریخی دقیقی دربارۀ هریک از قطعات تجهیزات حفظ می­شود. با گذشت زمان، با تجزیه و تحلیل این اطلاعات می­توان برای تصمیم­گیری با کمک نرم­افزارهای هوشمند تعمیر و نگهداری در آینده استفاده کرد. بعنوان مثال با بررسی داده­های تاریخی، کاربر سیستم متوجه می­شود باید یک تسمه را هر سه ماه یکبار تعویض کرد، در صورتی که ظاهر آن هیچگونه فرسودگی را نشان نمی­دهد. بدین ترتیب ممکن است تصمیم گرفته شود که تعویض هر چهار یا پنج ماه یکبار صورت گیرد و بدین ترتیب هزینه­های کلی را کاهش داد. در مقابل بازرسی­های منظم بعنوان بخشی از وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می­تواند منجر به شناسایی فرسودگی قطعات پیش از زمان تصور شده شود.

اجرای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بدون نرم افزار cmms با چالش های متعددی روبرو خواهد شد، با وجود اینکه ممکن است کاربر وظایف خود را به درستی انجام دهد اما بدون دسترسی سریع به تاریخچه قطعات و تجهیزات تصمیم گیری درست امکان پذیر نخواهد بود.

مزایای نرم­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

برخی از مزایای نرم­افزار cmms عبارتند از:

  1. نرم­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به کاهش هزینه­های عملیاتی کمک کرده، و زمان از کار افتادن تجهیزات که ممکن است بسیار پر هزینه باشید را نیز کاهش می­دهد. همچنین مدیران ارشد میتوانند پیش بینی کنند که کاربر چه ابزارها و قطعاتیبرای انجام سرویس لازم دارند. پیش از آغاز به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه هر آنچه باید انجام شود برنامه ریزی شده و کاربر با انجام به موقع وظایف، تعمیرات واکنشی پرهزینه نیز کاهش خواهد یافت.
  2. نرم­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بهره­وری را افزایش می­دهد، و با بهبود برنامه­ریزی و زمان­بندی، کارآیی را به حداکثر می­رساند. بنابراین امکان اجرای سریع­تر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه فراهم خواهد شد. با کاهش تعمیرات واکنشی و اضطراری تیم تعمیرات زمان بیشتری برای بهبود برنامه کاری در جهت افزایش بهره وری دارند و مسلما اهداف کلان کسب و کار دست یافتنی‌تر خواهند شد.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

نرم­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل چه مواردی است؟

  • تعمیر و نگهداری پیشگیرانه: این نرم­افزار به کاربران اجازه می­دهد برای هریک از قطعه­های تجهیزات برنامۀ زمان­بندی تعمیر و نگهداری ایجاد کند، که در آن تمامی سرویس‌های مورد نیاز جهت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مشخص شده است.
  • تعیین دستور کار: دستور کار مهم­ترین بخش از نرم­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به شمار می­آید، بنابراین هر نرم­افزار cmms باید این قابلیت را داشته باشد.
  • قابلیت گزارش­دهی: یک نرم­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مناسب به کاربران امکان می­دهد گزارش­های مختلفی را در زمینۀ شناسایی روندها و تعیین نقاط بهبود ارائه کنند. این گزارشات ممکن است آماری، تحلیلی یا شاخصی باشند. شاخص های کیفی (KPI) تعمیر نگهداری مهمترین و قابل اتکاترین گزارشات نرم افزار cmms در مدیریت بخش نت می‌باشند.
  • چک­لیست­ها: دسترسی مستقیم به چک­لیست­ها از طریق نرم­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه جهت اطمینان از تکمیل و توجه به تمامی وظایف بازرسی بر روی قطعه­های مختلف تجهیزات اهمیت زیادی دارد. ایجاد انواع چک لیست و گروه بندی چک لیست ها در برنامه ریزی و اجرای سرویس های پیشگیرانه بسیار حیاتی هستند.
  • برنامۀ کاربردی بر روی انواع پلتفرم (موبایل تبلت و کامپیوتر): اگرچه ممکن است این ویژگی برای تمامی شرکت­ها الزامی نباشد، اما امکان استفاده از نرم­افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر روی تلفن­های هوشمند منجر به صرفه­جویی در زمان شده، و به کاربران امکان افزودن عکس­های مختلف – مستقیماً از واحد تعمیر و نگهداری – به فهرست وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را می­دهد. همچنین با انجام وظایف ثبت بازخورد در کمترین زمان امکان پذیر است کاربر در کمترین زمان و بصورت آنلاین انجام وظایف خود را ثبت می‌کند.

سیستم نگهداری و تعمیرات آلکا یک نمونه از نرم افزار های CMMS تخصصی است که کاملا مطابق با استانداردهای نت طراحی و پیاده سازی شده است. نرم افزار CMMS آلکا قابلیت های مورد نیاز برای برنامه ریزی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را در اختیار سازمان ها قرار می‌دهد و گزارشات آماری از روند اجرایی برنامه نت پیشگیرانه PM را ارائه می‌کند. از آنجا که این نرم افزار از سال ۱۳۸۶ در حوزه نت به ارائه خدمات مشغول است و با کارخانجات و ارگان های مختلفی همکاری کرده است، این اطمینان را به مدیران بخش نگهداری و تعمیرات می‌دهد که هر آنچه برای اجرای برنامه تعمیر و نگهداری نیاز دارند را در اختیار خواهند داشت.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه آلکا

تیم نرم افزار PM آلکا طی سالیان فعالیت موثر در صنایع مختلف به دیدگاه روشنی دست یافته اند، روند اجرای برنامه تعمیرات پیشگیرانه PM در هر صنعت با صنایع دیگر متفاوت است. حتی ممکن است در یک صنعت مثلا صنعت خودرو سازی کارخانجات فعال برنامه اجرایی متفاوتی در تعمیرات پیشگیرانه داشته باشند به همین دلیل انعطاف پذیری در نرم افزار CMMS نقش حیاتی دارد. نرم افزار CMMS آلکا به عنوان بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات با در نظر گرفتن تمامی جوانب در صدد پوشش حداکثری نیازهای نت صنایع است، از این رو نسخه های مختلفی را برای هر صنعت ارائه داده است.

نسخه های نرم افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه آلکا

با توجه به این مهم که صنایع مختلف نیازهای منحصر به فردی دارند اما در کلیت امر این نیازها در یک صنعت یکسان است، نرم افزار CMMS آلکا در ۵ نسخه اختصاصی ارائه شده است. نسخه اختصاصی ناوگان خودرویی و لجستیک، نسخه اختصاصی خط تولید کارخانجات، نسخه اختصاصی کشت و صنعت ها، نسخه اختصاصی ماشین آلات معدنی و نسخه اختصاصی شهرداری ها. این پنج نسخه در کنار نسخه های استاندارد و نسخه پرو در حال حاضر قابل بهره برداری هستند. از آنجا که تیم فنی نرم افزار آلکا توانسته نسخه اختصاصی صنایع را ارائه کند پس این توانایی را دارند که در جهت گسترش فعالیت ها نسخه های اختصاصی دیگری را برای افزایش کارایی نرم افزار ارائه نماید.  برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت WWW.PMEM .IR  مراجعه کنید.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا