شرکتهای ایرانی

انتخاب بهترین لوله برای آب و فاضلاب ساختمان

وجود انواع لوله فاضلاب در بازار انتخاب را برای سازندگان ساختمان دشوار کرده است. موارد بسیاری است که در ساخت ساختمان‌ها باید رعایت شود، از جمله این موارد تاسیساتی که در ساختمان به کار برده میشود و معمولا هم آسیب‌هایی که به ساختمان‌ها وارد می‌شود از همین تاسیسات است. یکی از تاسیسات ساختمانی که باید بسیار با دقت انتخاب شود، لوله‌های فاضلاب است. در بازار انواع لوله فاضلاب موجود است. اما برای انتخاب بهترین آن‌ها باید دقت داشت. در ادامه به بررسی انتخاب بهترین لوله برای آب و فاضلاب ساختمان می‌پردازیم.

لوله آب و فاضلاب ساختمان باید چه ویژگی داشته باشد

لوله فاضلاب

قبل از اینکه به بررسی انواع لوله‌های فاضلاب بپردازیم به ویژگی‌هایی‌که لوله فاضلاب باید داشته باشد می‌پردازیم. به دلیل اینکه لوله‌های فاضلاب معمولا زیر کار نصب می‌شوند، کیفیت و مقاومت یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب آن‌ها می‌باشد. از آنجایی‌که از درون لوله‌های فاضلاب مواد شیمیایی بسیار در حال عبور است، نکته دیگری که باید در انتخاب نوع لوله فاضلاب رعایت کرد جنس لوله‌هاست. جنس آن‌ها باید بگونه‌ای انتخاب شود تا در اثر عبور این مواد به مرور زمان دچار آسیب نشود.

وقتی با لوله‌کش‌های حرفه‌ای صحبت میکنیم، همیشه به دنبال لوله‌هایی هستند که کیفیت اتصال بالایی داشته باشند. بدلیل زیرکار بودن لوله‌ها حتما باید در اتصالات آن‌ها دقت زیادی بخرج داد تا بعدها دچار مشکل نشود، به همین دلیل انتخاب جنس لوله‌ها و نوع اتصال آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

معرفی انواع لوله آب و فاضلاب

لوله فاضلاب

۱-     لوله‌ی فاضلاب پلیکا

یکی از انواع لوله‌ فاضلاب شناخته شده لوله پلیکا است. این لوله‌ها را به این جهت پلیکا می‌نامند که اولین بار در ایران با این برند عرضه شد. در واقع لوله پلیکا از جمله لوله‌های upvc است که اختلافاتی با لوله‌های pvc  دارند که در ادامه به لوله‌های پی ‌وی ‌سی هم خواهیم پرداخت. از جمله تفاوت های این دو می‌توان به انعطاف پذیری کمتر لوله پلیکا اشاره کرد. قیمت لوله پلیکا در مقایسه با pvc  گرانتر است از این رو برای کارهایی که دقت زیادی در آن نیاز‌ است مورد استفاده قرار می‌گیرد. خود لوله پلیکا به سه قسمت قوی، نیمه قوی و معمولی تقسیم می‌شوند. معمولا از پلیکای نیمه قوی در صنعت ساختمان استفاده می‌کنند. اتصال لوله‌های پلیکا به وسیله یک نوع چسب مخصوص صورت می‌گیرد که معمولا اشکالات در این نوع لوله‌ها از همینجا آغاز می‌شود.

۲-     لوله فاضلاب pvc

لوله‌های pvc از جمله پرکاربردترین‌های بازار ایران می‌باشند. pvc   مختصر شده‌ی polyvinyl chloride است. اگر به خانه‌های قدیمی ساز نگاهی بیندازیم قطعا به لوله‌های فلزی بر‌خواهیم خورد. لوله‌های فلزی در سرما و یا گرما دچار مشکلات فراوانی می‌شدند که به لطف فناوری pvc بسیاری از آن مشکلات برطرف شد و جایگزین مقرون به‌صرفه و محبوبی برای سازندگان ساختمان شد. لوله‌های pvc مزایای بسیار به نسبت رقبای پیشکسوت خود یعنی لوله‌های فلزی دارند.

بعنوان مثال میتوان به سبک بودن، عدم ترکیدن بر اثر سرما و گرمای هوا، انعطاف پذیر بودن و… اشاره کرد. در کنار مزایای بسیاری که pvc  ها دارند معایبی‌ هم دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به شکنندگی در اثر تابش شدید آفتاب و خورده شدن بر اثر جریان آب در طولانی مدت اشاره کرد. از این لوله‌ها می‌توان برای اتصالات در روی کار نیز استفاده کرد.

۳-     لوله فاضلاب پلی اتیلن

پلی اتیلن یک ماده شیمیایی بسیار جالب با ویژگی‌های منحصر‌به فرد است. پلی اتلین همان پلاستیکی است که به طور رایج با آن سروکار داریم. ویژگی های خاص این ماده توانست پای آن را به صنعت لوله ‌و ‌اتصلات باز کند. مناسب بودن قیمت لوله پلی اتیلن و مقاومت بالای آن در موارد بسیاری باعث شده است که  برای لوله‌کشی نقاط مختلف علی‌الخصوص فاضلاب‌های شهری استفاده می‌شود. لوله پلی اتیلن در سال‌های اخیر با توجه به ویژگی‌هایش مورد توجه سازندگان ساختمانی قرار گرفته و در پروژه‌های زیادی که معمولا اندازه آن‌ها از یک ساختمان مسکونی بیشتر است، از این نوع لوله‌ها استفاده می‌کنند. لوله‌های پلی اتیلن برای لوله‌کش های ساختمان نیز محبوب است، زیرا به راحتی و فقط با حرارت دادن آن، لوله‌ها به یکدیگر متصل میشوند. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن اشاره کرد. با توجه به مقاومت بالای آن می‌توان در زیر زمین و در تحت فشار‌ نیز از این لوله استفاده کرد.

۴-     لوله فاضلاب پوش فیت

پوش ‌فیت‌ها از جدیدترین انواع لوله های فاضلاب می‌باشند که به تازگی در میان سازندگان مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از آن‌ها می‌توان به کار نصب فاضلاب‌ها سرعت بخشید. همانطور که از اسم این محصول مشخص است(push fit) اتصال لوله‌ها به کمک فشار و سوکت‌های تعبیه شده در آن  به راحتی امکانپذیر است و سرعت انجام اتصالات و استفاده از آن را به مراتب بالا برده است. قیمت پوش فیت و مقاومت بالای آن به نسبت pvc  نیز یکی دیگر از مزایای آن برای استفاده در ساختمان‌هاست. امروزه سازندگان زیادی بدنبال تهیه این محصول برای استفاده در ساختمان خود هستند.

بهترین لوله آب و فاضلاب برای ساختمان کدام است؟

لوله فاضلاب

سوال اساسی اینجاست که کدامیک از این لوله‌ها مناسب استفاده در ساختمان است؟ توجه به این نکته می توان شما را از سردرگمی در انتخاب بهترین لوله فاضلاب دربیاورد. اما شما باید قبل از هر چیز نوع ساختمان و کار آن را مشخص کنید. بعنوان مثال برای یک ساختمان با تعداد واحد کم می‌توان از لوله‌هایpvc  استفاده کرد. یا اگر قرار است لوله‌ها بیشتر در زیر زمین کار شوند بهتر است از لوله‌های پلیکا و یا پلی اتیلن استفاده شود.

اگر تعداد اتصالات خیلی زیاد می‌شود لوله‌های پوش فیت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اگر برای ساختمان های تجاری قرار است لوله‌کشی انجام شود، بهتر است از پلیکا و پلی اتیلن استفاده کرد. قبل از هر چیز باید نوع کار مشخص شود تا بتوان بهترین لوله را انتخاب کرد.  اما این نکته هم قابل توجه است، شرکت‌های مختلفی در حال تولید این محصولات هستند و همین امر باعث شده که انتخاب بین برندهای مختلف سخت شود. هر کدام از این شرکت‌ها کیفیت خاص خود را دارند. اما شرکت سداب یکی از بهترین‌های این صنعت می‌باشد. کیفیت لوله‌ها و اتصالات آن می‌تواند شما را در ساخت یک ساختمان با استانداردهای روز دنیا کمک کند.

لوله فاضلاب

سوالات متداول

۱- اینکه بدانیم لوله‌های فاضلاب خانگی کدام هستند چه کمکی به ما می‌کند؟

شما می‌توانید با داشتن دانش کافی در این زمینه از هدر رفتن منابع مالی خود جلوگیری کنید و بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین انتخابی که می‌توانید را داشته باشید.

۲- کدام لوله‌ها پرکاربرد هستند؟

معمولا از لوله‌های پلیکا بیشترین استفاده صورت می‌گیرد.

۳- راحت‌ترین لوله برای اتصال کدام است؟

لوله‌های پوش فیت بهترین انتخاب برای اتصالات راحت می‌باشد. زیرا این لوله‌ها به صورت خودکار و فقط با یک فشار ساده به یکدیگر متصل می‌شوند.

۴- برای طراحی مسیر لوله فاضلاب از پلیکا استفاده کنیم یا پلی اتیلن؟

معمولا برای طراحی مسیر از لوله پلیکا استفاده می‌کنند.

۵- برای اتصال روکار از کدام نوع لوله‌ها می‌توان استفاده کرد؟

برای اتصال‌های روی کار معمولا از لوله‌های pvc  استفاده میشود.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا