مجله اقتصادی فوربز از سال ۲۰۱۰ هر سال با توجه به ارزش برندها، درآمد سالیانه این شرکت ها و میزان تبلیغاتشان را دسته بندی می کند و لیستی را بر همین اساس در اختیار قرار میدهد. این برندها از ۱۶ کشور در کل دنیا و ۱۹ صنعت گوناگون منتخب می شوند که ۵۲ برند آن در آمریکا راه اندازی شده است.
با توجه به این دسته بندی «اپل»، نخستین برند با ارزش سال 2016 می باشد. گوگل، مایکروسافت، کوکاکولا، فیس بوک، تویوتا، ایبیام، والت دیزنی، مکدونالد و جنرال الکتریک نیز در جایگاه دوم تا دهم قرار گرفتند.
کوکاکولا و پپسی که در صنعت به عنوان رقیب یکدیگر معروف شدهاند، در این جدول فاصله بسیاری با یکدیگر دارند و میزان ارزش شرکت هایشان ارقامی دور از هم است. کمپانی پپسی با ارزش شرکت ۱۹.۴ میلیارد دلار در جایگاه ۲۹ اما در همین حال کوکاکولا با ارزش ۵۸.۵ میلیارد دلار جایگاه چهارم را از آن خود کرد.
اپل
اپل باارزش ترین برند سال ۲۰۱۶ انتخاب شد در حالی که افت فروش بیسابقهای را امسال با کم شدن تقاضای آیپد، آیفون و مکبوک تجربه کرد. اما این کاهش فروش، در رتبه این شرکت تاثیرگذار نبود. در سه ماهه اول امسال ۲۰۱۶ اپل توانست ۵۱.۲ میلیون آیفون بفروشد که در سال کذشته در سه ماه اول ۶۱.۱ میلیون آیفون فروخته بود.
این کمپانی شش سال پشت سر هم در رتبه جایگاه نخست قرار دارد و نسبت به رقیبانی نظیر گوگل و مایکروسافت تقریبا دو برابر ارزش برند دارد. ارزش برند اپل در این لیست ۱۵۴.۱ میلیارد دلار می باشد. گوگل ۸۲.۵ میلیارد دلار و مایکروسافت نیز ۷۵.۲ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. هرچند ممکن است این روند در سال های آینده تغییر کند، به دلیل اینکه رشد اپل نسبت به سال پیش ۶ درصد بوده اما گوگل رشدی قابل توجهی به اندازه ۲۶ درصد داشته است.
در سپتامبر سال ۲۰۱۴ اپل با رونمایی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس توانست تقاضای خود را به بالاترین حد برساند. اپل توانست طی دو سال، چهار میلیون دستگاه آیفون ۶ بفروشد. به نقل از بازفید، یک پایگاه خبری انگلیسی زبان، تنها فروش آیفون ۶ میتواند با کل فروش مایکروسافت برابری کند.
در سال ۲۰۱۵ اپل ۶۶ هزار کارمند رسمی در آمریکا داشته که کارهای نرم افزاری مرتبط به اپل را ۶۲۷ هزار نفر اداره می کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۵ در سراسر دنیا ۱۱۰ هزار کارمند رسمی داشته است.
گوگل
گوگل در این جدول در جایگاه بعدی قرار دارد و با ارزش ۸۲.۵ میلیارد دلار، سالانه تقریبا ۶۸.۵ میلیارد دلار درآمد کسب می کند. بیشتر درآمد گوگل از روش تبلیغاتی که انجام می دهد، به دست می آید. در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵، گوگل تقریبا ۱۷.۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که ۱۵.۵ میلیارد دلار آن از راه تبلیغات بود. گوگل در آخر سال ۲۰۱۵ تقریبا ۵۵ هزار و ۴۰۰ نفر کارمند تمام وقت داشت. تعداد کارمندان مشغول در گوگل، نصف کارمندان اپل می باشد.
میزارن پولی که افراد برای تبلیغات خود در گوگل پرداخت میکنند، به دلایل متفاوتی وابست است. این پولی که گوگل از راه تبلیغات خود دریافت میکند، باعث موفقیت این کاست. گوگل برای بیشتر کردن درآمد خود از ترفندی شبیه به مزایده استفاده می کند. به این ترتیب که هر شخصی که قصد تبلیغات در گوگل را داشته باشد، باید از کلید واژههایی استفاده کند که با کالا یا خدمات تبلیغی مرتبط باشد. اگر این کلیدواژهها طرفداران زیادی را داشته باشند و زیاد در گوگل جست و جو شده باشند، قیمت تبلیغات آن افزایش مییابد.
به همین دلیل، اگر چه رقابت جهت تصاحب و بهره بری از این کلید واژهها سخت تر و شدیدتر باشد، قیمت ها هم به همان مقدار بالاتر میرود. به عنوان مثال واژه هایی نظیر سلامت، سرمایهگذاری یا بانک از جمله کلیدواژه های گران و پرهزینهای می باشند که تبلیغات کنندگان در این شاخه ها باید پول بسیار بیشتری برای تبلیغات خود پرداخت کنند.