عمومی

خدمات آنلاین نت فیلکس این بار در ایران

شرکت نت فلیکس یک کمپانی آمریکایی ارائه دهنده خدمات آنلاین رسانه‌ای در قالب اجاره و فروش کلیپ‌های صوتی و تصویری و ویدئویی می باشد که در سال ۱۹۹۷ توسط رید هستینگز راه‌اندازی شد و در حال حاضر اعلام کرده که وارد ایران می‌شود. شعار نت فلیکس ” تماشای فیلم و سریال، هر زمان و هر جا اراده کنید” است.

خدمات آنلاین نت فیلکس این بار در ایران

تعدادی از کاربران ایرانی از اواخر هفته پیش ایمیلی از نتفیلکس دریافت کرده‌اند که به آنها خوش آمد گفته و خبر از آغاز فعالیت رسمی خود در ایران داده است.
به طور قطع با عرضه نت فلیکس در ایران، مسیر رقابت برای سرویس‌های داخلی تنگ یا حتی در بدترین حالت مسدود می‌شود.
رفتارهای سیاسی مآبانه مسئولان در این سه نهاد تصمیم‌گیر، در نهایت باعث شد تا همه پروژه‌های مربوط به تلویزیون اینترنتی زمین‌گیر شود و حال که وعده آمدن نتفلیکس به ایران داده شده دور از انتظار نیست که پروژه‌های ایرانی قادر به رقابت با آن باشند. در مورد حضور نت فلیکس، ممکن است عده‌ای بگویند که به محض باز شدن پایش به ایران، آن را فیلتر می‌کنند تا نمونه‌های مشابه ایرانی دچار آسیب نشوند اما در اصل باید قبول کنیم که فیلترینگ دیگر مانع بتونی نیست بلکه پرده لطیفی است که نوجوانی ۱۴ ساله هم می‌تواند در عرض پنج دقیقه آن را کنار بزند.
از طرفی برند “آی‌سیما” با تأمین تمامی تجهیزات مورد نیاز جهت راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی در ایران و تعامل دو طرفه با شرکت مخابرات ایران و صداوسیما، نتوانست مجوزهای لازم بهره‌برداری از زیرساخت‌های ارتباطی را از وزارت ارتباطات دریافت کند.

شرایطی نظیر عدم تعیین فرکانس مورد نیاز برای ارائه این سرویس، ممنوعیت استفاده تجاری برای سرویس دهندگان، فیلترینگ برخی سایت‌ها و محتواها و مواردی از این دست، باعث شده تا متقاضیان ارائه این سرویسها در کشور سرد شوند.
در حالیکه نه وزارت ارتباطات، نه ارشاد و نه صداوسیما یکدیگر را برای ارائه این خدمات قبول ندارند و سال‌هاست بر سر مجوزدهی دچار اختلافات شدید هستند اما اخیرا صداوسیما بدون توجه به نقش نهادهای دیگر به صورت مستقل اقدام به ارائه مجوزهایی برای IPTV کرده که شرایط و مندرجات آن، متقاضیان را نسبت به دریافت این مجوز سرد کرده است.
جدا از این بحث مسئولان کشورمان نیز در دو وزارت ارتباطات و ارشاد و سازمان صداوسیما پس از سال‌ها هنوز موفق نشده اند قوانین و چارچوب مجوزدهی برای ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی را احصاء کنند و حتی هنوز مشخص نیست با خودشان به تفاهم رسیده‌اند که سرانجام متولی ارائه این سرویسها در کشور چه شخصی است.
علی‌رغم تمامی فشارهایی که به مسئولان راه‌اندازی این سرویس از وزارت ارشاد گرفته تا صداوسیما، وارد شد اما نهایتا پا گرفت و به ارائه استریمینگ آنلاین ویدئو پرداخت.

این تلویزیون اینترنتی در شرایطی دنبال قبضه بازار نمایش‌های خانگی دنیا است که پیش از این خدمات مشابهی در کشومان نظیر فیلیمو راه اندازی کرده بود؛ سایت آپارات سال پیش همگام با پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا “فیلیمو” را برای اولین بار در ایران با ارائه طیف وسیعی از فیلم‌های سینمایی ایران و جهان رونمایی کرد.
با وجود اینکه نت فلیکس در حال حاضر برای ایرانیان فیلتر نیست اما با توجه به اینکه مدیر عامل این کمپانی صراحتا اعلام کرده به ایران هم می‌آید و شاید حتی زبان فارسی برای این سایت ارائه گردد، باید منتظر فیلتر شدن این سایت که قطعا محتوای تحت نظارت نهادهای ذی‌ربط ندارد، باشیم.
نحوه تماشا و استریم ویدئوها هم به وسیله موبایل‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و تلویزیون‌های هوشمند امکان پذیر است.
هستینگر  مدیر عامل کمپانی نت فیلکس، در رویداد CES2016 لاس وگاس عنوان کرده که خدماتش را در ۱۳۰ کشور دیگر دنیا از جمله ایران گسترش می‌دهد به این ترتیب ایرانی‌ها نیز قادر خواهند بود با پرداخت بهایی ماهیانه به آرشیو این خدمات دسترسی داشته باشند.
این سرویس افزون بر ۱۰۰ هزار عنوان فیلم سینمایی و سریال دارد و از این لحاظ در آمریکا بیشترین حجم پهنای باند و ترافیک وب را به خود اختصاص داده است.
شرکت نت فلیکس در حال حاضر خدمات خود را علاوه بر آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، کشورهای منطقه نوردیک، هلند، کارائیب و بریتانیا در ۶۰ کشور دنیا نیز ارائه می‌دهد.
شعار نت فلیکس ” تماشای فیلم و سریال، هر زمان و هر جا اراده کنید” است و همانطور که چند روز پیش مدیر عامل آن عنوان کرده، قرار است دامنه سرویس دهی آن به کشورهای بیشتری گسترش یابد.
به نقل از خبرگزاری تسنیم، دفتر مرکزی این شرکت در شهر لوس گاتوس ایالت کالیفرنیا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله می گردد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا