عمومی

آمار صادرات و واردات میوه در شش سال اخیر منتشر شد

صادرات و واردات میوهآمار واردات و صادرات انواع میوه در ۶ سال اخیر منتشر شد، ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌‍‌‌دهد که ری‌اکسپورت میوه در سال‌های اخیر رونق یافته است.

آمارهای تجارت میوه در کشور در ۶ سال اخیر نشانگر این است که در طی این سال‌ها، صادرات سیب کشور به ۹۱۲ میلیون دلار رسیده، این درحالی است که میزان واردات این میوه به کشور، ۳۷ میلیون دلار بوده است. این آمار نشانگر این است که صادرات سیب ۲۴. ۵ برابر واردات آن بوده است.

همچنین آمار صادرات انگور ایرانی به بازارهای دنیا نیز رقم ۷۱. ۴ میلیون دلار را نشان می‌دهد که در مقابل ۵. ۹ میلیون دلار واردات انگور تازه به کشور، صادرات ۱۲ برابری نسبت به واردات را رقم زده است.

آمارهای صادرات کشمش ایرانی در ۶ سال اخیر نیز نشانگر این است که ۷۶۷ هزار تن کشمش به ارزش ۱. ۱ میلیارد دلار از کشور صادر شده است، این درحالی است که هر ۴ کیلوگرم انگور تازه، یک کیلوگرم کشمش خواهد داشت.

همچنین آمار‌ها نشانگر این است که در ۶ سال اخیر، خرید ذخیره‌سازی و توزیع ۲۴۵ هزار تن پرتقال و ۱۳۰ هزار تن سیب تولید داخلی نیز در آمار‌ها به ثبت رسیده است که این امر خود به خود منجر به حمایت ویژه از تولید داخلی و تنظیم بازار بر اساس تولید داخلی در ایام پایانی سال شده است. البته همراه با این رونق، توسعه زیرساختهای تجاری برخی استان‌های تولیدکننده میوه شامل سردخانه، سورتینگ و حمل و نقل نیز تقویت شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ری‌اکسپورت میوه از کشورهای دیگر به ایران افزایش یافته و این موضوع فصل جدیدی را در تجارت میوه گشوده است. بر این اساس بخشی از آمارهای واردات میوه نیز ناشی از ری‌اکسپورت میوه از ایران به سایر کشورهای دنیا است؛ ضمن اینکه صادرات خربزه و هندوانه نیز در سال‌های اخیر از رونق چشمگیری برخوردار بوده است. البته بار اصلی تجارت میوه را مباشران بخش خصوصی به عهده داشته‌اند که این امر، افزایش اشتغالزایی را نیز به دنبال داشته است.

در این میان البته گذری به آمارهای تجارت میوه در سال ۸۹ نیز حکایت‌های متفاوتی را رقم می‌زند، به نحوی که تجارت میوه در این سال معادل ۳۰ درصد افزایش صادرات به لحاظ ارزشی و ۱۶ درصد به لحاظ وزنی را رقم زده است.

در همین حال، واردات میوه در سال ۸۹ از کاهش ۸ درصدی حکایت دارد، ضمن اینکه افزایش واردات میوه در ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت این به دلیل صفر شدن تعرفه‌ها و رغبت بیشتر مباشران برای واردات بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی، سهم تجارت میوه در کل تجارت کشور در سال ۸۹ معادل ۲ درصد بوده، این درحالی است که سهم واردات میوه در کل واردات کشور نیز به یک درصد رسیده است.

در عین حال، ۲۳ درصد ارزش کل واردات میوه در سال ۸۹ در دو ماهه اردیبهشت و اسفندماه رخ داده است. از رقم واردات میوه در سال ۸۹، معادل ۷۰ درصد آن مربوط به میوه‌های گرمسیری است که در کشور تولید داخل ندارند، ضمن اینکه از این ۷۰ درصد سهم واردات میوه‌های گرمسیری از کل واردات میوه نیز ۹۶ درصد مربوط به واردات موز است.

همچنین سهم مرکبات از کل میوه‌های وارداتی در سال ۸۹ معادل ۲۵ درصد گزارش شده است که سایر میوه‌ها نیز ۵ درصد در کل واردات سهم داشته‌اند و هلو، شفتالو و برخی دیگر میوه‌ها نیز در این بین قرار می‌گیرند.

آمارهای واردات میوه در سال ۸۹ نشانگر این است که از سهم ۲۵ درصد واردات مرکبات در کل واردات میوه کشور، ۷۳ درصد سهم پرتقال بوده است. بر اساس آمار واردات میوه در سال ۸۹، حدود ۶۰ درصد از واردات مرکبات در سال ۸۹ در ماههای فروردین، اردیبهشت و اسفند انجام شده است.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا