بزرگترین اشتباه رهبران چیست؟ پاسخ 8 کارشناس مدیریت

تئوریهای مدیریتمقالاتبزرگترین اشتباه رهبران چیست؟ پاسخ 8 کارشناس مدیریت

دوره دیجیتال مارکتینگ

بزرگترین اشتباه رهبران چیست؟ پاسخ 8 کارشناس مدیریت

برچسب ها: مدیریت

اشتباهات بزرگ رهبرانمجله ی Harvard Business Review سمپوزیومی با عنوان « آینده ی رهبری » تشکیل داده است و از صاحب نظران عرصه ی مدیریت خواسته است تا پیرامون تربیت رهبران آینده بحث کنند. مقاله ای که پیش رو دارید، گزیده ای از پاسخ های شفاهی برخی شرکت کنندگان به این سؤال است: بزرگترین اشتباهی که ممکن است یک مدیر مرتکب شود، چیست؟

Bill George، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد، رئیس و عضو سابق هیئت مدیره شرکت Medtronic:

اشتباهی که برخی رهبران می کنند و مرا هم ناراحت می کند، اینست که منافع شخصی خود را بر منافع سازمان ترجیح می دهند، سازمانی که برای آن کار می کنند. اگر به فکر شهرت، قدرت و افتخار خودتان باشید، اشتباه می کنید. همان طور که "پیتر دراکر" گفته است: رهبری، پیرامون این موضوعات نیست، بلکه رهبری یک مسؤولیت بزرگ است. و من فکر می کنم این یک مسؤولیت بزرگ در قبال افرادی است که با مشتریان شما، کارمندان شما، سهامداران شما و غیره در ارتباط هستند. مسؤولیت پذیری، یک دارایی مهم برای رهبران است.

Evan Wittenberg، رئیس توسعه مدیریت جهانی، شرکت گوگل:

به نظر من، بزرگترین اشتباه رهبران، خیانت کردن به اعتماد است. اعتماد میان رهبر و دیگران بسیار باارزش است و اگر آن را از بین ببرید، هیچ همکاری دیگری امکان پذیر نخواهد بود.

Ellen Langer، استاد دانشگاه هاروارد:

اشتباه بزرگ یک مدیر اینست که بسیار به خودش مطمئن باشد. مسائل تغییر می کنند و غیر قابل پیش بینی هستند. اگر اشتباهاً ثبات فکری خود را با ثبات پدیده ها بیامیزیم، چنان عمل می کنیم که انگار همه چیز را می دانیم. اگر فکر کنیم که همه چیز را می دانیم، دیگر توجه کافی به آن پدیده نمی کنیم و از آنجا که شرایط به طور مستمر در حال تغییر است، تصمیم اشتباه می گیریم. مدیران باید یاد بگیرند که چگونه بهترین تصمیم را در شرایط عدم اطمینان اتخاذ کنند.

Andrew Pettigrew، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه آکسفورد:

احتمالاً بزرگ ترین اشتباه، ترک نکردن ارزش های شخصی است. رهبرانی که بیش از حد به ارزش ها پایبند می مانند و آنها را رها نمی کنند، سریعاً انگشت نما شده و از میدان رقابت خارج می شوند.

Carl Sloane، استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد:

بنا به تجربه ی من، بزرگ ترین اشتباه، خودبزرگ بینی است، تا جایی که رهبر درک درستی از سازمان و موفقیت آن نداشته باشد. این عامل، فاصله ی (اجتماعی) میان نیروها را زیاد می کند و باعث بی انگیزگی در سازمان می شود. همچنین، زمینه را برای اشتباهات بزرگتر در آینده آماده می کند.

Jonathan Doochin، انستیتوی رهبری، کالج هاروارد:

من فکر می کنم بزرگترین اشتباه، سریع عمل کردن و اجرا کردن تصمیمات بدون تفکر کافی است. گاهی فرصت کافی برای دست نگه داشتن و سنجیدن مسائل وجود ندارد تا با دقت کافی عمل کنیم. با این حال به نظر من یک رهبر باید بتواند در زمان کوتاهی مسائل را از نگاهی همه جانبه بسنجد، با مدیران خود مشورت کند و بعد تصمیم بگیرد و عمل کند. حتی اگر این فرآیند پنج دقیقه بیشتر نباشد، بهتر از اینست که رهبر به طور عانی تصمیم بگیرد و آن را اجرا کند.

Scott Snook، دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد و سرهنگ بازنشسته واحد مهندسی ارتش آمریکا:

بنا به تجربه ی من، دو اشتباه بزرگ وجود دارد: اول اینکه همه ی کارهای افراد صرفاً در راستای دستور و رضایت رهبر باشد. هدف اصلی باید فراتر از رهبری سازمان باشد. دوم اینکه رفتار مدیر با همکاران، متناقض، ناپایدار و غیر قابل پیش بینی باشد، طوری که افراد دائماً نگران برخود رهبر با خود باشند.

Daisy Wademan Dowling، مدیر اجرایی توسعه ی رهبری، شرکت Morgan Stanley:

در میان افرادی که هر روز با آنها سروکار دارم، بیشترین علاقه را برای یادگیری و پیروی از آنهایی دارم که دائماً رفتار خود را مورد بازبینی قرار می دهند، از خود می پرسند چگونه می توانند خود را بهتر کنند و چگونه رفتارشان بر دیگران اثر می گذارد. پس بهتر است که یک مدیر در مقابل آینه بایستد و صادقانه اعتراف کند که چه کاری انجام می دهد، چگونه بر سازمان و افراد اثر می گذارد و ... در حالت عکس، کسانی که فقط جلو می روند، اشتباه می کنند، هیچ گاه از اشتباهات خود درس نمی گیرند، از ناراحت کردن دیگران ناراحت نمی شوند و ... بدترین رهبران هستند.

این مطلب توسط آقای احمد میرخانی و با استفاده از منابع زیر تألیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Harvard Business Review

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام