سیر توسعه مدیریت: مکتب کلاسیک

تئوریهای مدیریتمقالاتسیر توسعه مدیریت: مکتب کلاسیک

دوره دیجیتال مارکتینگ

سیر توسعه مدیریت: مکتب کلاسیک

برچسب ها: مدیریت

سیر توسعۀ مدیریت در قالب مکاتب مدیریت به شرح زیر ارائه شده است :

1-     مکتب کلاسیک ( 1920 – 1880 )

2-     مکتب نئوکلاسیک ( 1950 – 1920 )

3-     مکتب سیستمی ( 1960 – 1950 )

4-     مکتب اقتضایی ( 1960 تاکنون )

در اینجا به مکتب کلاسیک خواهیم پرداخت.

مکتب کلاسیک

در معنای رایج، کلاسیک به معنی طبقه یا بسته‌ای مشخص از یک چیز که آن را از چیزهای دیگر مجزا می‌کند تعریف می‌شود. در حوزۀ مدیریت، مکتب کلاسیک از معنی فوق پیروی می‌کند؛ بدین صورت که یک سلسله اصول معین، عام و جهان شمول را به گونه‌ای که برای مدیریت کردن سازمان‌ها در تمامی شرایط زمانی و مکانی صادق است معرفی می‌کند. همچنان که این معنی در اقتصاد کلاسیک مثلاً رابطۀ بین عرضه و تقاضا در تعیین قیمت، برای تمامی شرایط صادق است و کاربرد دارد.

در اواخر سالهای 1800 میلادی مجموعه ای از مفاهیم تازه درباره سازمان، که هم اکنون به عنوان تئوری کلاسیک شناخته شده است به شکلی وسیع گسترش یافت. تاثیر نظریه کلاسیک سازمان هم اکنون نیز بارز و برجسته است، چنانکه آثار آن در عموم از سازمان های پیچیده مشاهده می شود.

نظریه پردازان کلاسیک که البته در زمان خود تأثیر بسیار جدی در توسعه‌ی مدیریت داشته‌اند تأکید داشتند مدیریت مشمول استفاده و به کارگیری یک سلسله اصول معیّن و مشخص است که می‌توان آن‌ها را برای سازمان‌های مختلف اعم از خدماتی، تولیدی، دولتی، خیریه و ... به کار گرفت.

به دلیل نگرش فوق این مکتب با اسامی دیگر نظیر اصول گرایان، وظیفه گرایان، ساختار گرایان، مکتب فرایندی و نظریه پردازان سنتی در مدیریت نیز شناخته و مطرح شده است.مکتب کلاسیک

پیش فرض‌های اساسی مکتب کلاسیک که تحت تأثیر مهندسین بوده است در رابطه با مدیریت سازمان به شرح زیر بود :

الف) انسان موجودی اقتصادی، عقلایی و منطقی است و به عبارتی عواطف و احساسات نقش جدی در انگیزه انسان ایفا نمی کنند.

ب) انسان همانند ماشین است و رفتار آن مکانیکی است و تابع انگیزه‌های مادی است.

ج) وجه غالب سازمان همانا جنبه فنی است یعنی اگر یک سازمان از حیث فنی تجهیز شود دستیابی به بازدهی و راندمان میسر خواهد بود.

د) تأکید بر ساختار رسمی و نادیده گرفتن سازمان غیر رسمی.

ه) معرفی و به کارگیری یک سلسله اصول عام و جهان شمول برای اداره امور سازمان‌ها که در تمامی شرایط زمانی و مکانی صادق است.

و) تأکید بر جنبه‌های فنی سازمان برای دستیابی به کارایی، راندمان یا بازدهی و نادیده گرفتن تأثیر تعاملات انسانی.

با توجه به پیش فرض‌‌های مذکور، این مکتب مدیریت را تحت عنوان برنامه ریزی، سازمان دهی، هماهنگی، کنترل (نظارت) و هدایت (رهبری) به منظور تحقق اهداف سازمان تعریف و به تعبیری برنامه ریزی، سازمان دهی، رهبری و کنترل را چهار وظیفۀ اصلی مدیر می‌دانستند.

سید حمیدرضا عظیمی
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام