در این مقاله قصد داریم به تاثیر متقابل خودمدیریتی و مدیریت زمان بر یکدیگر و توصیه هایی که به شما در این راستا کمک شایانی خواهد کرد، بپردازیم. این یادداشت را تا انتها بخوانید تا بتوانید با مدیریت زمان بر عملکرد خودکنترلی و خودمدیریتی تاثیر بگذارید !
انرژی خود را در سطح بالایی حفظ کنید
اغلب ما میدانیم در مواقعی که از سطح انرژی بالایی برخورداریم تا حد قابل توجه ای بر میزان بهرهوریمان افزوده می گردد و فقط کسی که میتواند انرژی ما را بالا ببرد خودمان هستیم. ورزش کردن، تغذیه درست و استراحت کافی میتواند به بالا ماندن انرژی افراد کمک بسیاری کند. به همین دلیل همیشه به «ندای بدنتان» گوش فرا دهید و نگذارید انرژی تان به دلایل مختلف تحلیل رود.
همواره مثبت فکر کنید
توجه شما به سمت هر چیزی و مسیری معطوف باشد انرژی احساسی تان نیز به همان سمت گرایش خواهد داشت. زمانی که شما به چیزهای منفی فکر میکنید انرژی تان کم خواهد شد و بهرهوریتان نیز کاهش مییابد. به همین دلیل سعی کنید همواره و در سختترین شرایط نیز مثبت اندیش باشید تا پربازده شوید.
یک برنامه عمل ایجاد کنید
همان طور که ساخت یک خانه بدون داشتن یک نقشه امری سخت و دشوار و گاهی غیرممکن است، رسیدن به اهداف بزرگ و کلیدی کسب و کار، بدون داشتن یک برنامه مدون کاملا غیرممکن و محال است. بر این اساس با داشتن یک برنامه عمل و راههای دستیابی به اهداف، جوانب کار برای شما مشخص میشود و میزان پیشرفت تان قابل اندازهگیری و بررسی است، اما آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، این است که این شخص شما هستید که باید در مورد کارتان تصمیمگیری کنید و نباید صرفا منتظر برنامهریزی مافوقتان بمانید.
وقتتان را براساس اهداف تان تنظیم کنید
زمان شما باید فقط صرف کارهایی شود که به شما در رسیدن به اهداف تان یاری کند به همین دلیل باید خودتان وقتتان را طوری تنظیم کنید که در خدمت اهداف کاری تان باشد نه اینکه منتظر بمانید تا مدیران مافوق تان درباره مدیریت زمان تان تصمیم بگیرند.
به کارهایی که انجام میدهید افتخار کنید
وقتی که کاری را به شکل مطلوبی به پایان رساندید به دیده افتخار و مباهات به آن نگاه کنید و آن را بهعنوان گامی در راستای موفقیتهای بعدی تصور کنید که احترام دیگران نسبت به شما را بر خواهد انگیخت.
لیست کارهای روزانه خود را در ابتدای صبح آماده کنید
تهیه لیست کارهایی که قرار است در هر روز کاری آنها را انجام دهید، شما را از شر پرداختن به کارهای حاشیهای رهایی داده و حواس و انرژی تان را معطوف به کارهای اساسی میکند. داشتن چنین لیستی علاوه بر این باعث کاهش استرس، شفافسازی کاری و جلوگیری از فراموش شدن اقدامات لازم در محل کار میگردد.
ابتدا کارهایی را انجام دهید که به دقت و توجه بیشتری نیاز دارند
بعد از برنامه ریزی روزانه خود و در ابتدای فرآیند اجرا اولویت را به کارهایی دهید که نیازمند دقت و نظم بیشتری می باشند. این امر باعث میشود تا هم کارهای سخت و پیچیده را در زمانی که سرشار از انرژی می باشید انجام دهید و هم از شر استرس و نگرانیهایی که به خاطر آن کارها ممکن بود دچارش شوید خلاص شوید.
منبع:دنیای اقتصاد