SAP چیست؟

دانلود از کتابخانه

با تأسشرکت SAPیس شرکت فاوا گسترش با سرمایه گذاری ایران خودرو در سال 1384، پای شرکت بزرگ و مشهور SAP (اس. آ. پ. که در میان فارسی زبانان سَپ هم خوانده می شود) و محصولات آن به ایران باز شد. این مقاله قصد معرفی شرکت SAP و محصولات آن را دارد. از آنجا که تمرکز محصولات این شرکت تنها بر نوع خاصی از نرم افزارها است و استفاده کنندگان نیز فارغ از محصول مورد استفاده، آن را تنها با نام SAP می شناسند، در این مقاله نیز نام شرکت و محصولات آن یکسان فرض شده اند.


شرکت SAP در سال 1972 در شهر واینهایم در آلمان تأسیس شد و بعدها مقر اصلی آن به والدورف در نزدیکی فرانکفورت منتقل شد. مؤسسان این شرکت پنج جوان بودند که در شرکت IBM با هم آشنا شده بودند. آنها برای اولین بار نرم افزاری برای امور حسابداری و محاسبه ی دستمزد اختراع کردند که اطلاعات را مستقیماً از کاربر دریافت می کرد و آن را از طریق صفحه ی نمایش به کاربر ارائه می کرد. آنها سیستم خود را Realtime می دانستند و به همین دلیل هم تا قبل از سال 2000، یک حرف R به عنوان پیشوند برای نام محصولات خود انتخاب می کردند (مانندSAP R/3 که مشتریان زیادی در سراسر جهان داشته است). مزیت بزرگ سیستم SAP این بود که همه ی وظایف سازمان (از ورود سفارش تا برنامه ریزی مواد و تولید و صدور صورتحساب) را در خود جمع می کرد و بنابراین تنها یک نرم افزار برای مدیریت اطلاعات کافی بود. استفاده از یک بانک اطلاعاتی واحد باعث صرفه جویی زمانی در ثبت و نگهداری اطلاعات می شد. تا ابتدای دهه ی نود، SAP تنها بر روی سخت افزارهای IBM و برخی مدل های زیمنس قابل نصب بود، اما بعد از آن با معرفی R/3 که نیازهای سخت افزاری بالاتری داشت، شرکت SAP به کامپیوترهای یونیکس روی آورد که باعث رشد سریع SAP و فراگیر شدن آن در جهان شد.


امروزه 53500 نفر در سراسر جهان مستقیماً برای شرکت SAP کار می کنند. این شرکت در سال 2010 با درآمد 12.5 میلیارد یورو، در ردیف چهارمین شرکت تولیدکننده ی نرم افزار در دنیا قرار گرفت. این درآمد از محل فروش نرم افزار (31 درصد)، پشتیبانی (40 درصد)، مشاوره (22 درصد)، آموزش (4 درصد) و غیره (3 درصد) تشکیل شده است. SAP حدود 100 هزار مشتری در 120 کشور دارد و به طور تخمینی 12 میلیون نفر در این کشورها در محل کار خود از محصولات SAP استفاده می کنند. بر اساس اطلاعات شرکت تحقیقات بازار گارتنر، SAP بیش از 28 درصد از بازار نرم افزارهای ERP را در جهان در اختیار دارد. از مهمترین رقبای SAP می توان از مایکروسافت و اوراکل نام برد.ERP  (Enterprise Resource Planning) سيستم جامعي است كه سعي در يكپارچه سازي همه وظايف و بخشهاي موجود دريك سازمان با استفاده ازيك سيستم كامپيوتري واحد دارد كه بتواند نيازهاي خاص و ويژه اين بخشها را برآورده سازد. اين نرم افزار بوسيله يك بانک اطلاعاتی واحد، امكان به اشتراك گذاري اطلاعات و ارتباط بخشهاي مختلف را با يكديگر برقرار ميسازد. اين نرم افزار از تعدادي ماژول نرم افزاري تشكيل شده است كه هر يك بخشي از وظايف موجود در شركت را بر عهده دارند. اغلب نرم افزارهاي ERP آنقدر منعطف هستند كه شركتهاي خريدار قادرند تعدادي از ماژولهاي مورد نياز و يا همه آنها را نصب و بكارگيرند. اصلی ترین محصول SAP نیز از این ماژول ها تشکیل شده است:

FI (Finance)

CO (Controlling)

MM (Materials Management)

SD (Sales and Distribution)

PP (Production Planning)

HR (Human Resources)


از عواملی که تقاضا برای نرم افزارهای جامع برای مدیریت اطلاعات سازمان مانند SAP را افزایش می دهند، می توان به این موارد اشاره کرد:

- حجم زیاد تولید داده ها

- افزایش پیچیدگی سیستم ها

- پیشرفت سخت افزارها و کاهش قیمت آنها

- در دسترس بودن رایانه ها در سازمان ها و ارتباط آنها از طریق انواع شبکه ها

- فرآیند-محوری در سازمان ها

- مشکل بودن اتصال و ارتباط نرم افزارهای کاری مختلف در سازمان ها


سازمان ها معمولاً با این اهداف به نرم افزارهای ERP روی می آورند:

- آسان سازی و سرعت بخسیدن به فرآیندهای کاری

- بهبود کیفیت اطلاعات

- دسترسی سریعتر به اطلاعات

- اتوماسیون فرآیندها

- یکپارچه سازی فرآیندها

- یکپارچه سازی داده ها

- کاهش تعداد سیستم های مختلف مورد استفاده در یک سازمان


زمان پیاده سازی کامل محصول SAP در سازمان، با اندازه ی سازمان ارتباط مستقیم دارد و بنا به شرایط، معمولاً میان 4 تا 14 ماه طول می کشد. پیاده سازی SAP برای مشتریان ممکن است توسط شرکت SAP یا شرکای تجاری آن که توسط SAP مورد تأیید قرار گرفته اند انجام شود. این شرکا که عمدتاً شرکت های مشاوره ی شناخته شده ای در دنیا هستند، بر اساس کیفیت کار توسط SAP رتبه بندی شده اند که مهمترین آنها عبارتند از:

Accenture

IBM Global Services

Deloitte

Capgemini

Satyam

Wipro

Bearingpoint

Infosys

CSC

TCS


ساختار نرم افزاری SAP بسیار ساده است و از سه لایه تشکیل شده است:

1. بانک های اطلاعاتی که وظیفه ی دخیره سازی داده ها را بر عهده دارند.

2. فرآیندها: داده ها را از بانک های اطلاعاتی دریافت کرده و بعد از انجام محاسبات تعریف شده، خروجی را تولید می کنند و به لایه ی بعدی تحویل می دهند.

3. ماژول ها: مجموعه ای از فرآیندهای مرتبط را در هر ماژول جمع کرده (مانند ماژول MM که در بالا ذکر شد) و بعد از دریافت هر دستور از کاربر، فرآیندهای لازم را فعال می کند.

بنابراین، هر ماژول برای انجام کار خود با چند فرآیند در ارتباط است و هر فرآیند برای انجام وظیفه ی خود با یک یا چند بانک اطلاعاتی در ارتباط است.


آنچه باعث موفقیت شرکت SAP شد، آن بود که سال ها پیش و قبل از تمامی رقبا نرم افزار جامعی تولید کرد که تقریباً تمام ماژول ها (همسان با دپارتمان های اصلی یک سازمان) و فرآیندهای کاری و تجاری یک سازمان را پوشش می داد و به مشتری اطمینان می داد که می تواند برای تمام امور سازمان خود از همین یک نرم افزار استفاده کند. در واقع SAP یک نرم افزار استاندارد بود که بدون تغییرات خاصی در تمام سازمان ها قابل پیاده سازی بود. سخت ترین کار جمع آوری و تعریف تمام فرآیندها و وظایف سازمان در این نرم افزار بود و بعد از آن کافی بود که آن را بر روی یکی از سرورهای مشتری نصب کنند و کامپیوترهای کاربران را به آن متصل کنند. البته بعدها سبد محصولات SAP متنوع تر شد و به عنوان مثال، برای هر صنعت (خودرو سازی، پتروشیمی، دانشگاه و غیره) یک نسخه ی مخصوص از SAP عرضه شد. همچنین نسخه های مربوط به شرکت های بزرگ از شرکت های کوچک و متوسط تفکیک شد و الخ.


از دیگر دلایل موفقیت نرم افزار SAP می توان به فرآوری داده ها به صورت Realtime، یکپارچه سازی عالی داده ها و فرآیندها، عدم وابستگی به پلتفرم و سیستم عامل، بازاریابی قوی و مدیریت این شرکت اشاره کرد.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت


این مطلب توسط آقای احمد میرخانی تألیف شده است.


منابع مورد استفاده در این مطلب:

Sap.de

SAP R/3 Blockseminar, Professur für Anwendungssysteme und E-Business, Universität Göttingen

Submit to Delicious Submit to Digg Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Stumbleupon Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+1 #6 محمدرضا ۱۳۹۲-۰۱-۱۷ ۱۵:۵۹
مرسی از اطلاعاتتون بسیار زیبا بود
بازگو کردن
 
 
-2 #7 غریبه ۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۲:۱۶
سلام
سپ در هیچ شرکتی در ایران درست راه اندازی نشده
سپ هم یک سیستم آماده مثل بقیه سیستم ها است
نه در مپنا نه توگا نه ایرانخودرو سپ موفق نبوده
در حقیقت سپ یک تله هست که هر کس تو این تله میفته دیگه نمیتونه در بیاد
بازگو کردن
 
 
-1 #8 farzan ۱۳۹۳-۰۲-۰۷ ۱۸:۳۷
چون که محصولات SAP خیلی پیچیده و پرهزینه ست ، به درد سازمانهای ایرانی نمیخوره :sigh:
بازگو کردن
 
 
+3 #9 رضا رستمی ۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۹:۳۹
سپ محصولات زیادی دارد و اگر یک تله باشد باید تمام شرکتهای بزرگ مانند ایرباس و زیمنس و ... را داخل این تله دید.لطفا با دقت نظر دهید.هیچ شرکتی بی دلیل و منظق درآمد میلیاردی در حوزه آی تی کسب نمیکند
بازگو کردن
 

اخبار مرتبط با اقتصاد، صنعت و مدیریت

رویدادهای آتی برای مدیران

در حال حاضر هیچ ریدادی در برنامه نمی باشد.
تقویم مدیران

رادیو مدیریت

با این اشتباهات؛ جیب شما تهی خواهد شد

فروشندگان و صاحبان کسب و کار‌ها ترجیح می‌دهند تا آنجا که امکان دارد به شما جنس بفروشند. به همین خاطر توصیه‌های آن‌ها همواره به...

ادامه مطلب...
More:

رادیو مدیریت

با فشردن کلید Play هم اکنون، رادیو مدیریت را گوش دهید :

Get the Flash Player to see this player.

برای آشنایی با رادیو مدیریت اینجا کلیک کنید.

رادیو مدیریت

بازیهای مدیریتی

شبیه ساز کسب و کار

Business Simulation Games

بیش از 100 بازی مدیریتی

 

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است