پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی از تصمیم سازی مدیران در یک فروشگاه زنجیره ای لوازم ورزشی

سیستم های اطلاعاتیمقالاتپشتیبانی سیستم های اطلاعاتی از تصمیم سازی مدیران در یک فروشگاه زنجیره ای لوازم ورزشی

دوره دیجیتال مارکتینگ

پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی از تصمیم سازی مدیران در یک فروشگاه زنجیره ای لوازم ورزشی

سیستم اطلاعاتی در فروشگاه ورزشیفروشگاه ورزشی کوهستان شرقی (Eeastern Mountain Sports) که در سال 1967 میلادی توسط دو صخره نورد آمریکایی در ایالات متحده تأسیس شده بود، هم اکنون به یکی از فروشگاه های زنجیره ای پیشرو در عرضه ی لوازم کوهپیمایی ذر این کشور تبدیل شده است. علاوه بر محصولات برندهای ورزشی مشهور و با کیفیت، برند مخصوص EMS نیز در 64 شعبه ی این فروشگاه برای علاقه مندان به کوهپیمایی قابل خریداری است.

چهل سال پس از افتتاح نخستین فروشگاه، مدیران آن در دریافت به موقع گزارش های مدیریتی با مشکل مواجه بودند. مدیران نمی توانستند تصویر درستی از الگوی فروش محصولات و عملیات شرکت بدست آورند، چرا که اطلاعات مورد نیاز برای تهیه ی گزارش ها، در نقاط مختلفی از جمله سیستم مدیریت تجاری (merchandising)، سیستم مالی، سیستم صندوق ها (point-of-sale) و غیره، و به صورت جدا از هم ذخیره می شدند. به این ترتیب، کارکنان وقت زیادی را صرف جمع آوری و تنظیم داده ها می کردند.

 مدیران پس از بررسی محصولات مختلفی در زمینه ی کسب و کار هوشمند (business intelligence) محصول WebFOCUS را انتخاب کردند. مزیت این محصول آن بود که می توانست داده ها را از سیستم های مختلف جمع آوری کند و به صورتی کاربرپسند نمایش دهد. مزیت دیگر آن، قابلیت نصب آسان آن در سازمان بود، به طوری که نصب و اجرای آن در EMS تنها 90 روز طول کشید. در این سیستم، یک میان افزار (middleware) داده ها را از سیستم های دیگر دریافت کرده و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می کند. سپس داشبوردهایی بر اساس این داده ها تولید می شوند که با مرورگر وب قابل دسترس هستند و یک دید کلی و هدفمند از داده ها به کاربران ارائه می دهند. این داشبوردهای اطلاعاتی، علاوه بر یک دید کلی از شاخص هایی نظیر فروش و موجودی کالا، به کاربران امکان جستجوی جزئی تر را در عملیات دلخواه می دهند. به عنوان مثال، می توان از این طریق، نرخ فروش یک محصول در واحد زمان در هر منطقه ی جغرافیایی را بدست آورد.

شرکت EMS، به تازگی در حال پیاده سازی وبلاگ ها و یک ویکی سازمانی است تا از این طریق، تبادل اطلاعات و دانش در میان کارکنان، بیشتر و بهتر از گذشته صورت پذیرد. مدیران در نظر دارند تا در آینده، با اتصال سیستم های داخلی به سیستم های اطلاعاتی تأمین کنندگان، انتقال اطلاعات، سفارش دهی و پاسخگویی به مشتریان را سرعت ببخشند.

داشبوردهای اطلاعاتی شرکت EMS، به خوبی نشان می دهند که چگونه سیستم های اطلاعاتی، روند تصمیم سازی را بهبود می بخشند. به علت پراکندگی اطلاعات در گذشته، مدیران قادر نبودند به درستی در مورد میزان صحیح خرید و موجودی کالا تصمیم بگیرند. این مسأله، هزینه های عملیاتی را افزایش می داد و گاهی موجب عدم پاسخگویی مناسب به مشتریان می شد. مدیران شرکت می توانستند این روند را ادامه دهند و یا یک سیستم یکپارچه مدیریت منابع (مانند نرم افزار SAP) خریداری کنند تا تمام بخش های شرکت را پوشش دهد، به طوری که اطلاعات همه ی قسمت ها در یک نرم افزار واحد تجمیع شود. اما اجرای راه حل آخر، به گونه ای مشکل و پرهزینه است که برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط قابل استفاده نیست. به جای آن، مدیران شرکت تصمیم گرفتند از یک سیستم کسب و کار هوشمند استفاده کنند که قادر است داده های عملیاتی را از منابع مختلف و سیستم های قدیمی شرکت دریافت کرده و سازماندهی کند. به این صورت، تصیمیم سازان سریعاً تصویری کلی از شاخص های کارآیی (performance indicators) بدست می آورند. سیستم مذکور به مدیران کمک کرده است تا تصمیمات بهتری نسبت به گذشته بگیرند که در افزایش فروش، تخصیص بهتر منابع و ترویج نام شرکت به عنوان نمونه ی موفق کسب و کار، نمود پیدا کرده است.

 

این مطلب توسط آقای احمد میرخانی و با استفاده از منابع زیر تألیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب انگلیسی:

Management Information Systems نوشته ی Ken Laudon و Jane Laudon

سایت انگلیسی:

Eastern Mountain Sports

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

همه چیز را درباره ارز دیجیتال تلگرام بدانید

تلگرام، پیام رسانی متفاوت برای ایرانی هاست، پیام رسانی که میلیون ها کاربر ایرانی دارد. مدتی است که مدیران تلگرام از برنامۀ آنها برای ورود به بلاک چین و ارزهای دیجیتال خبر داده اند. اتفاقی که می تواند برای ایرانی ها بسیار مهم باشد. اما دربارۀ ارز دیجیتال تلگرام که نامش را گرام گذاشته اند، بیشتر بدانید. اینجا کلیک کنید.

آگهی

ورود یا ثبت نام



دوره دیجیتال مارکتینگ

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام