برای شرکت رایگان در همایش انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، روی لینک زیر کلیک و نام خود را در فرم وارد فرمایید.

زمان برگزاری یک‌شنبه 29 مهر: اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد محدود، در «راهکارهای ایجاد استارتاپ های ثروت آفرین در شرایط اقتصادی جدید»فرصت

اهمیت ارزیابی مدیران از عملکرد خود

مدیریت منابع انسانیمقالاتاهمیت ارزیابی مدیران از عملکرد خود

دوره دیجیتال مارکتینگ

اهمیت ارزیابی مدیران از عملکرد خود

برچسب ها: منابع انسانی

McKinsey (‌موسسه مشاوره مدیریت جهانی) طی شش سال گذشته روی طرحی که رهبری محوری نامیده می‌شود تمرکز کرده و آن را توسعه داده است که دارای پنج معیار است. ۱ (معنا) یا یافتن نقاط قوت خود و به کار بستن آن‌ها جهت دستیابی به هدفی که الهام بخش کار شما بوده است. ۲ (الگوی مثبت) یا قبول روش سازنده‌تر به منظور قضاوت درباره محیط پیرامون و تبدیل شرایط دشوار به فرصت‌های مطلوب. ۳ (ارتباط) یا‌ایجاد احساس عمیق نسبت به اجتماع و متعلقات. ۴ (مشغولیت) یا پیگیری فرصت‌هایی که همراه با ریسک هستند. ۵ (انرژی) یا استفاده از روش‌هایی برای حفظ روحیه در مدیریت.

طی مصاحبه‌های انجام شده با رهبران زن از سراسر دنیا‌، به ویژه‌گی‌هایی اختصاصی آنان پی بردیم. به منظور اثبات یافته‌ها‌، تحقیقات کمی‌از زنان و مردان در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. در سال جاری دو سوال مطرح شد.

۱) آیا رهبری محوری به همان‌اندازه که برای مردان مناسب است درخور زنان هم می‌باشد؟

۲) آیا تمامی ‌پنج معیار اهمیت دارند؟ طی نظرسنجی‌های انجام شده‌، به هر دو سوال‌، پاسخ مثبت داده شد. پاسخ‌ها از سر تا سر دنیا نشان می‌دهد که تا چه اندازه ‌این نمونه رضایت حرفه‌ای و شخصی زنان و مردان را پیش‌بینی می‌کند. به طور قابل ملاحظه‌ای‌، طبق نتایج نظرسنجی‌، شخصیت‌های مدیریتی مجزایی در زنان و مردان مشاهده می‌شود که تا حدی از ویژه‌گی‌های سنتی در عرصه مدیریت متفاوت است.

به علاوه‌، ‌ این نظر سنجی تاکید دارد که رهبران نه تنها یک یا دو معیار رهبری‌، بلکه تمام آن‌ها را دارا هستند. بر اساس نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۰۹‌، یافتن معنا در یک فعالیت بیشترین تاثیر را بروی رضایت عمومی‌فرد از زندگی خویش دارد، اما به احتمال زیاد، با افزایش تعداد مهارت‌های رهبران‌، به طور کلی فرد احساس رضایت بیشتری از زندگی شخصی خود و به عنوان رهبر خواهد داشت.

پس از مطرح کردن تعدادی سوال برای ۲۰۰۰ مدیر اجرایی‌، به تخصص و مهارت آن‌ها در زمینه‌های گوناگون دست یافتیم. علاوه بر‌این، مدیران اجرایی به طور کلی به ارزیابی عملکرد‌، مدیریت و همچنین میزان رضایت خود از زندگی پرداختند.

در ابتدا بر اساس نقاط قوتی که در میان مدیران زن یافتیم‌، نمونه‌ای از رهبری محوری را توسعه دادیم. ‌ این نظرسنجی روی کاری که از ابتدای تحقیقات انجام دادیم تاکید دارد و نشان می‌دهد که مردان به اندازه زنان می‌توانند در زمینه رهبری محوری مهارت کسب کرده و از عملکرد خود در کار و زندگی شخصی‌، احساس رضایت و موفقیت کنند.

به نظر ما‌، رهبران زمانی که پاسخ‌هایشان بالای۲۰ درصد باشد‌، در هر معیاری مهارت دارند و بسیار خوشحال هستیم که در هر گروه شاهد حضور مردان و زنان هستیم. در اکثر معیارها‌، زنان در مرز قرار دارند و سهم آن‌ها بیشتر از ۲۰ درصد است که نشانگر‌این مطلب است که رهبری محوری از نقاط قوت زنان به شمار می‌رود.
سهم بسیار بالای مردان در هر معیاری نشانگر آن است که رهبری محوری تنها مربوط به زن بودن نیست بلکه استفاده از طرز تفکر و رفتار زنانه است‌، مانند داشتن انگیزه و معنا (در مقابل حقوق و موقعیت) و به دنبال همکاری بودن.

مهارت مدیران اجرایی از رهبری محوری مربوط می‌شود به ارزیابی از خود به عنوان رهبر و رضایت کلی از زندگی. از نظر آماری‌، تعداد چهار معیار از پنج معیار ‌، تاثیر مثبت مهمی‌بر روی امتیاز بالا برای مدیریت و عملکرد کاری دارد و هر معیار تقریبا تاثیر یکسانی دارد. هراندازه‌، تعداد معیار مهارت پاسخ‌دهند‌گان افزایش یابد‌، احتمالا مدیران ارزیابی بالایی از خود خواهند داشت.

زمانی که نگاه می‌اندازیم که چگونه پاسخ‌دهند‌گان رضایت عمومی ‌خود را ارزیابی می‌کنند، چهار معیار بار دیگر دارای اهمیت می‌شوند. ‌این بار انرژی جای طرح را می‌گیرد. به علاوه‌، معنا به مراتب از هر دو معیار نزدیک خود یعنی انرژی و مشغولیت با نفوذ‌تر است.

همان‌طور که انتظار می‌رود‌، اختلافاتی بین مردان و زنان وجود دارد، اما ‌این اختلافات بسیار جزئی هستند و آن دسته هم که از نظر آماری مهم هستند فقط یک سوم از تمام سوال‌هایی هستند که پرسیده می‌شود. زنان با اختلاف جزئی نسبت به مردان پیشی گرفتند.

تمام معیار‌ها در چگونگی ارزیابی زنان و مردان از عملکرد خود به عنوان رهبر و رضایت کلی زندگی مهم هستند. در واقع‌، اختلاف قابل توجهی در این زمینه بین رهبرانی که در تمامی‌ معیارهای مربوطه تبحر دارند و افرادی که هیچ مهارت خاصی ندارند وجود دارد.

افراد مسن همواره یادآوری می‌کنند که با بالا رفتن سن مهارت‌ها افزایش می‌یابد. در میان پنج معیار رهبری محوری‌، پاسخ‌دهند‌گانی که بالای ۵۰ سال سن دارند امتیازات بالاتری نسبت به دیگر اعضای گروه کسب می‌کنند. اگر چه دو یافته دیگر نیز جالب توجه است. اول‌ اینکه‌، زنان در هر معیاری بیشتر از مردان امتیازات کسب کرده و پیشرفت می‌کند و ‌این دقیقا با فرضیه مطرح شده مطابقت می‌کند. با بالا رفتن سن‌، زنان از توانایی‌های خود بیشتر و بیشتر استفاده می‌کنند. دوم: تحلیل و افت انرژی در مردان و زنان در آستانه سی سالگی مشاهده می‌شود‌، احتمالا نقش نگهداری از خانواده و افزایش مسوولیت‌های شغلی در‌ این رابطه بی‌تاثیر نیست. مردان بیش از زنان ‌این موضوع را حس می‌کنند اگرچه برای هر دو گروه زنان و مردان‌، معیار انرژی بیش از معیارهای دیگر دچار افت می‌شود.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منبع: Mckinsey quarterly

ترجمه هوتسا عسکری نسب

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

ورود یا ثبت نام



دوره دیجیتال مارکتینگ

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام