کانال توزیع

خط سیر کالا یا خدمت از محل تولید تا محل مصرف

کانال توزیع که از مفاهیم بنیادین مدیریت زنجیره تأمین (به انگلیسی Supply Chain Management) یا SCM محسوب می شود، درواقع مسیری است که در راستای آن، کالاها و خدمات از فروشنده به دست مصرف کننده رسیده و یا پرداخت ها، از از مصرف کننده به دست فروشنده می رسد. یک کانال توزیع می تواند به سادگی ارتباط مستقیم فروشنده و مصرف کننده باشد و شامل عناصر مختلفی به عنوان واسطه مانند عمده فروش، توزیع کننده و خرده فروش شود. هریک از این واسطه ها کالا را در یک قیمت دریافت کرده و در سطح بالاتری از قیمت به واسطۀ بعدی تحویل می دهند تا اینکه در نهایت به دست خریدار نهایی می رسد. طراحی کانال های توزیع براساس تعداد این واسطه ها، از کانال سطح صفر (مدل بازاریابی مستقیم) که کالا یا خدمت مستقیماً از تولید کننده به مصرف کننده می رسد، آغاز شده و بسته به نیاز یا اندازۀ بازار بر تعداد واسطه ها افزوده می شود.

مشارکت کنندگان در این صفحه:

سید حمیدرضا عظیمی آقای سید حمیدرضا عظیمی

توضیح : شما در حال مطالعه بخش دانشنامه هستید، در این بخش صرفاً اصطلاحات و معنی آن شرح داده می شود، اگر مایل به مطالعه مقاله و یادداشت‌های مدیریتی هستید، به بخش مربوطه از طریق منو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا