قدرت اصلی و مزیت استراتژیک یک کسب و کار را شایستگی محوری Core Competency می نامند.
شایستگی محوری، مفهومی در مدیریت است که اولین بار توسط Gary Hamel و C. K Prahalad در مقاله ای در مجله هاروارد بیزینس ریویو معرفی شد. شایستگی محوری، ویژگی است که یک کسب و کار و کارکنان بر پایه آن به کسب و کار می پردازند و شامل 3 ویژگی زیر باشد :
1- به آسانی و به سرعت قابل تقلید و شبیه سازی توسط سایر رقبا و کسب و کارها نیست.
2- می تواند به طور گسترده برای محصولات و بازارهای مختلف به کار گرفته شود (صرفاً مربوط به یک محصول خاص نیست)
3- باید به مشتری نهایی منفعتی را برساند.
در واقع گری همل و سی.کی پاراهالد در مقالهای در هاوارد بیزینس ریویو سه عامل ضروری مهارت اصلی را با طرح سه پرسش زیر شرح دادهاند:
ـ آیا دسترسی بالقوه به بازارهای گستردهی متنوعی را ایجاد میکند؟
ـ آیا کمک قابل توجهی به نیازهای مصرفکنندهی نهایی میکند؟
ـ آیا تقلید آن برای رقبا دشوار است؟
شایستگی محوری می تواند شکلها و گونه های مختلفی باشد، می تواند به شکل یک تکنولوژی یا فرآیند خاص یا حتی ارتباط خوب با مشتریان باشد.
شناسایی شایستگی های محوری به شرکتها کمک می کند تا بتوانند مزیت رقابتی خود را بهتر تشخیص دهند.
مشارکت کنندگان در این صفحه |
|
![]() |
آقای سید حمیدرضا عظیمی |
توضیح |
شما هم اکنون در حال مطالعه دانشنامه مدیریت و صنعت هستید؛ این بخش صرفاً به شرح و توضیح اصطلاحات و تکنیکهای مدیریتی می پردازد، اگر مایل به مطالعه مقالات بیشتر و تفصیلی هستید، به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید. |
مرسی بابت مطلب مفیدتون
در رابطه با این موضوع میشه منابع مفیدی رو بهم معرفی کنید؟و برام ایمیل کنید
مرسی