آجر و کلیک

ترکیب روش های سنتی کسب و کار با روش های نوین مبتنی بر اینترنت (به انگلیسی Bricks and Clicks / Bricks and Mortar)

ظهور کسب و کارهای الکترونیک به جهت برخی مزیت های آن ها بود که به طور کلی به دو دستۀ زیر قابل تقسیم هستند:

مزیت هزینه

از مهمترین تفاوت های شرکتهای سنتی با کسب و کارهای فضای تجارت الکترونیک (e-Commerce) که در واقع عامل گسترش کسب و کارهای الکترونیک محسوب می شود، وجود انواع هزینه هایی است که به هزینه های تراکنش (به انگلیسی Transaction costs) معرو هستند. این هزینه ها عبارتند از:

– هزینه های جستجو و جمع آوری اطلاعات

– هزینه های چانه زنی و تسویه حساب

هزینه های پایش تحرکات شرکای تجاری

سایر مزایا

مزایای دیگری که محققان برای برای شرکت های تحت وب قائل هستند شامل مزایای عملیاتی، مقیاس و محدودۀ فعالیت های آن ها می باشد که عبارتند از:

– دسترسی به بازارهای وسیع تر

– هزینه های کمتر موجودی و ساختمان

– انعطاف پذیری در منبع یابی ورودی ها

– قابلیت های اتوماسیون و داده کاوری تراکنش ها

– قابلیت حذف واسطه ها (Bypass intermediaries)

– menu cost پایین تر به دلیل قابلیت پاسخگویی سریع به تغییرات بازار

– سهولت تولید محصولات مکمل

– سهولت ارائۀ خدمات ۷۲۴

– عدم محدودیت در ارائۀ اطلاعات به مشتریان بالقوه

مدل کسب و کار آجر و کلیک (Bricks and Clicks / Bricks and Mortar)

این مدل کسب و کار در واقع به ترکیب تکنیک های ادارۀ کسب و کار به روش سنتی (اغلب شامل ارتباطات رو در رو با مشتریان) با تکنیک های کسب و کار مبتنی بر اینترنت (شامل استفاده از وبسایت، ایمیل و سایر تکنولوژی های اینترنتی) مربوط می شود. این مقوله به دلیل مطرح نمودن کانال های جدید برای رساندن محصول به دست مشتری نهایی، حائز چالش هایی برای مدیران بازاریابی می باشد. مدل کسب و کار Clicks and Mortar پیشنهاد می کند که کانال های سنتی فروش می توانند در راستای کانال های اینترنتی و یا به صورت تجمیع شده با آن ها مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای Clicks and Mortar

بیشتر مزایای این مدل کسب و کار در حوزۀ برقراری سینرژی بین امکانات دو رویکرد کسب و کار دسته بندی می شود:

– شایستگی های محوری مشترک

– زیرساخت های مشترک

– عملیات مشترک

– مشتریان پایه ای مشترک

– شبکه های تأمین کنندۀ مشترک

– کانال های توزیع مشترک

– ارزش برند مشترک

– میانگین موزون هزینۀ سرمایۀ پایین تر (WACC)

– بهبود یادگیری سازمانی

به طور کلی، به حوزه هایی مربوط می شود که مدیران قادر باشند تا با استفاده از مزیت های هر دو شکل سنتی و اینترنتی کسب و کار، به ایجاد ارزش افزوده بپردازند. اینگونه کسب و کارها، نسبت به کسب و کارهای صرفاً اینترنتی که به کسب و کار های دات کام معروف هستند، مزیت دارند. به عنوان مثال، در حوزۀ تصاحب مشتری (customer acquisition)، شرکت های دات کام هزینه های بیشتری را صرف می کنند.

 

مشارکت کنندگان در این صفحه:

سید حمیدرضا عظیمی آقای سید حمیدرضا عظیمی

توضیح : شما در حال مطالعه بخش دانشنامه هستید، در این بخش صرفاً اصطلاحات و معنی آن شرح داده می شود، اگر مایل به مطالعه مقاله و یادداشت‌های مدیریتی هستید، به بخش مربوطه از طریق منو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا