نسبت دادن ویژگیهای انسانی به برند
یکی از مهمترین مراحل برندینگ (Branding)، شناخت هویت برند (Brand Identity) است. در میان ابعاد هویت برند، شخصیت برند (Brand Personality) مهمترین بعد محسوب می شود که تأثیر بسزایی در ساخته شدن یک برند قوی و ارزشمند خواهد داشت. شخصيت برند عبارت است از مجموعه اي از ويژگيهاي انساني كه به گونه اي با برند مرتبط بوده و به آن نسبت داده می شود. ابعاد مختلف این ویژگی های انسانی در شکل زیر نشان داده شده است. این مدل اولین بار توسط جنیفر آکر (Jennifer Aaker) ارائه شد که شخصیت برند را متشکل از چهار بعد نیرومندی، پیچیدگی، شایستگی، هیجان انگیزی و صمیمیت متصور می شود.شاید ترجمه های ارائه شده از لغات اصلی انگلیسی بیانگر مفهوم ابعاد شخصیت برند نباشد لذا برای هریک از این ابعاد صفات و ویژگیهای ملموس تری نیز عنوان می شود تا بتوان آنها را بهتر شناخت:
نیرومندی: مستحکم، قوی، برون گرا
پیچیدگی: جذاب، نرم و ملایم، زنانه، فریبنده، باکلاس
شایستگی: قابل اطمینان، ایمن، سختکوش، باهوش، موفق، پیشرو، قابل اعتماد
هیجان انگیزی: به روز، مستقل، منحصر به فرد، جوان، سرزنده
صمیمیت: خاکی، خانواده دوست، راستگو، سالم و بی خطر، بدیع
لازم به ذکر است که همۀ این ویژگیها لزوماً در مورد همۀ انواع خدمات قابل تعریف نیستند. همچنین، برندی که از ابتدا به شکلی هدفمند ساخته شده و در راستای قدمهای استراتژی های برندینگ فعالیت کرده با وجود دارا بودن همۀ این خصوصیات شخصیتی، در یک یا دو تا از آنها سرآمد بوده و شناخته می شود.
مشارکت کننده در این صفحه
![]() |
آقای محمد اسدی |
توضیح |
شما هم اکنون در حال مطالعه دانشنامه مدیریت و صنعت هستید؛ این بخش صرفاً به شرح و توضیح اصطلاحات و تکنیکهای مدیریتی می پردازد، اگر مایل به مطالعه مقالات بیشتر و تفصیلی هستید، به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید. |