تبلیغات

جلب توجه، ایجاد علاقه، ایجاد مطلوبیت و اقدام عملی

تبلیغات، شکلی از ارتباط و بازاریابی است که به منظور متقاعد نمودن بیننده، شنونده و یا خواننده در مورد مزایای یک کالا، خدمت، شرکت و یا ایده ایجاد می شود. معمولاً، هدف تبلیغات، اثرگذاری بر رفتار مصرف کالاها و خدمات تجاری است اما برخی تبلیغات با اهداف آموزشی، سیاسی و یا ایدئولوژیکی نیز ساخته می شوند (نگاه کنید به بازاریابی اجتماعی). پروسۀ عمل تبلیغات در چهار مرحله توصیف می شود که عبارتند از جلب توجه (Attention)، جلب علاقه (Interest)، ایجاد مطلوبیت (Desire) و اقدام عملی (Action). این پروسه به طور خلاصه AIDA نامیده شده است. تبلیغ کنندگان در واقع، در راستای موقعیت یابی، تلاش می کنند تا درک مطلوبی از کالا یا خدمت، شخصیت برند و یا وجهۀ سازمان در ذهن مشتری ایجاد کنند.

استراتژی تبلیغات

معروف ترین ابزاری که برای طراحی استراتژی تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد، مدل آمیختۀ بازاریابی مک کارتی (1960) می باشد که برای بازاریابی کالاها مورد استفاده قرار گرفته و شامل عناصر محصول، قیمت، مکان و ترفیع می شود. بعدها با اضافه شدن سه عنصر افراد (People)، فرایند (Process) و امکانات فیزیکی (Physical evidence) به مدل قبلی، مدل 7P برای بازاریابی و تبلیغات محصولات ناملموس و خدمات ارائه شد. اندازه گیری اثربخشی تبلیغات را می توان با محاسبۀ شاخص «کشش تبلیغاتی تقاضا» (Advertising elasticity of demand) سنجید که عبارت است از نسبت درصد افزایش تقاضا به درصد افزایش بودجۀ تبلیغات.

با توجه به حجم گستردۀ فعالیتهای لازم برای طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی، بسیاری از کسب و کارها و سازمان ها، به لحاظ زمانی و تکنیکی، امکان مدیریت تمام این فعالیتها را نداشته و ناگزیر از برونسپاری آن ها هستند. این نیاز سازمان ها باعث به وجود آمدن کسب و کارهایی شده که به آژانس های تبلیغاتی معروف شده اند.

مشارکت کننده در این صفحه

alt
آقای محمد اسدی

توضیح
شما هم اکنون در حال مطالعه دانشنامه مدیریت و صنعت هستید؛ این بخش صرفاً به شرح و توضیح اصطلاحات و تکنیکهای مدیریتی می پردازد، اگر مایل به مطالعه مقالات بیشتر و تفصیلی هستید، به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.
Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

آپارات یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام