یادگیری سازمانی، کشف و اصلاح خطا
Chris Argyris و Donald Schon، یادگیری سازمانی (به انگلیسی Organizational Learning) را «کشف و اصلاح خطا» تعریف کرده اند (1978). لفظ «یادگیری» را پس از آنها، Fiol و Lyles، «فرایند بهبود اعمال از طریق دانش و درک بهتر» تعریف نموده اند (1985). تعریف کاملتری از Dodgson، یادگیری سازمانی را اینگونه تعریف می کند: «شیوه ای که از طریق آن، شرکتها، دانش و روتین های فعالیتهای خود را در راستای فرهنگ سازمانی تولید، تکمیل و سازماندهی می کنند و اثربخشی سازمانی را با بهبود استفاده از مهارتهای گستردۀ کارکنان خود ارتقا می بخشند» (1993). همچنین، Huber بیان می دارد که یادگیری زمانی در یک سازمان واقع می شود که «در خلال پردازش اطلاعات سازمان، گسترۀ رفتارهای بالقوۀ سازمان نیز تغییر کند» (1991). در این راستا، سازمان یادگیرنده (به انگلیسی Learning Organization) سازمانی است که ساختارها و استراتژی هایی را به صورت هدفمند پایه ریزی می کند که یادگیری سازمانی را به بالاترین سطح ممکن ارتقا دهد.
انواع یادگیری سازمانی
1- یادگیری تک حلقه ای (Single-loop learning): در این حالت، خطا تشخیص داده شده و اصلاح می شود اما شرکت در راستای اهداف قبلی و رویه ها و مقررات قبلی به مسیر خود ادامه می دهد. یادگیری تک حلقه ای مربوط به فعالیتهایی است که فقط چیزی به knowledge-base سازمان افزوده و یا شایستگی های سازمان را بالا می برند ولی تغییری در طبیعت فعالیتهای سازمان ایجاد نمی کنند. در متون مختلف، این نوع یادگیری را با اصطلاحاتی چون «Lower-Level Learning»، «Adaptive Learning»، «Coping» و یا «Non-Strategic Learning» معرفی نموده اند.
2- یادگیری دو حلقه ای (Double-loop learning): در یادگیری دو حلقه ای، علاوه بر تشخیص و اصلاح خطا، سازمان، هنجارها، رویه ها، مقررات و اهداف خود را زیر سؤال می برد. در این حالت، knowledge-base سازمان و یا شایستگی های آن اساساً «تغییر» می کنند. اصطلاحات دیگری که به ان نوع یادگیری اشاره دارند عبارتند از «Higher Level Learning»، «Generative Learning»، «Strategic Learning».
3- یادگیری ثانویه (Deutero-learning): این نوع از یادگیری زمانی واقع می شود که سارمان بیاموزد چگونه از فرایندهای یادگیری تک حلقه ای و دو حلقه ای استقاده کند. این دو نوع مفید نخواهند بود مگر اینکه سازمان، به لزوم پی برده باشد. آگاهی از وجود ضعف، انگیزه ای برای یادگیری است. در همین راستا، شناخت استایل های مختلف یادگیری و عوامل مختلف تسهیل کنندۀ آن برای ارتقای یادگیری لازم است.
مشارکت کننده در این صفحه
![]() |
آقای محمد اسدی |
توضیح |
شما هم اکنون در حال مطالعه دانشنامه مدیریت و صنعت هستید؛ این بخش صرفاً به شرح و توضیح اصطلاحات و تکنیکهای مدیریتی می پردازد، اگر مایل به مطالعه مقالات بیشتر و تفصیلی هستید، به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید. |