کارآفرینی

به دنبال رویای یک کسب و کار…

مارک مک دونالد دانشگاه را در سن ۱۹ سالگی، و یوشیا همفری دبیرستان را در سن ۱۷ سالگی ترک کردند، تا با هم به دنبال رؤیای راه اندازی یک کسب و کار بروند.

تجربه نشان داده است که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، مسیر های زیادی وجود دارد. موفق ترین بنیانگذاران، کارآفرینان و فعالان حال حاضر حوزه ی کسب و کار، به شیوه های متعدد و گوناگونی به موقعیت کنونی خود رسیده اند.

مارک مک دونالد دانشگاه را در سن ۱۹ سالگی، و یوشیا همفری دبیرستان را در سن ۱۷ سالگی ترک کردند، تا با هم به دنبال رؤیای راه اندازی یک کسب و کار بروند. همفری در این خصوص می گوید «هر دوی ما به این موضوع باور و تعهد داشتیم که مستقیماً وقت گذاشتن و کار کردن روی رؤیایمان به جای صرف چهار تا پنج سال در دانشگاه، در دراز مدت ما را به موفقیت نزدیک تر می کند».

بنیانگذاران کسب و کار اپستر

این دو در ماه آگوست سال ۲۰۱۱، یعنی زمانی که فقط ۱۸ و ۱۹ سال داشتند، شرکت خود را با سرمایه ی خالصی کمتر از ۳۰۰۰ دلار راه اندازی کردند. آن ها دفتر گران قیمتی در بلندترین ساختمان نیمکره ی جنوبی اجاره کردند، و شرکت تولید اپلیکیشن جدیدشان به نام اپستر آنجا متولد شد.

چهار سال بعد، این شرکت با بیش از ۳۰۰ کارمند، در سه قاره توسعه یافت و درآمدی ۸ رقمی دارد. پیش بینی می شود اپستر در سال ۲۰۱۶ دو برابر شود و تا سال ۲۰۱۸ درآمدی ۱۰۰ میلیون دلاری را برای خود رقم بزند. بنیانگذاران اپستر به اینکه تا به امروز هیچ سرمایه ی خارجی برای کسب و کار خود جذب نکرده اند به خود می بالند؛ آنها تا کنون روی پای خود ایستاده اند.

مارک و یوشیا به هیچ کس پیشنهاد نمی دهند که برای رسیدن به رؤیایشان دانشگاه را ترک کنند. اما برای کسانی که به دنبال موفقیت هستند از تجربه ی خود ۵ درس مهم دارند که در ادامه خواهید خواند.

۱- رویای خود را دنبال کنید

هرگز از دنبال کردن رؤیاهای خود نترسید و به فراموش نکنید مسیری که شما را به رؤیایتان نزدیک می کند لزوماً همیشه از دانشگاه یا درس خواندن نمی گذرد. اطرافیان، معلم ها، والدین و دیگران ممکن است به شما خواهند بگویند این کار دیوانگی است و توصیه می کنند مسیر عادی زندگی را سپری کنید. اما شما برای اینکه دست به کار شوید و کسب و کار موفقی به راه بیندازید نیاز دارید تا تجربه کنید؛ دیگر اینکه، نمی توان صرفاً با کتاب خواندن همه پیچ و خم های مدیریت یک شرکت موفق را آموخت.

۲- با راحت نبودن کنار بیایید

ترک کردن تحصیل در سنین پایین برای دنبال کردن یک رؤیا همانطور که از ظاهرش مشخص است از محدوده ی آسایش خیلی ها فاصله ی زیادی دارد. این را در نظر داشته باشید که با محتاطانه عمل کردن ممکن است به جایی نرسید. بعضی اوقات باید به شدت ترسید. این اتفاق بدی نیست، چون نشان دهنده رشد شماست. همیشه باید حواستان باشد ببینید در محدوده ی آسایش خود هستید یا نه، چون اغلب اوقات به این موضوع توجهی ندارید. اگر به این نتیجه رسیدید که مدتهاست در چرخه ی روتین و راحتی قرار دارید، به فکر اهداف و یا اقداماتی باشید که دوباره شما را از محدوده ی آسایشتان خارج کنند و آنها را دنبال کنید.

۳- به شدت کار کنید

داشتن پشتکار و سخت کوشی همواره بر استعداد غلبه می کند. اگر هم هر دو ویژگی در خود دارید که چه بهتر. یوشیا می گوید «اگر کسی مثل حالت استاندارد هفته ای ۴۰ ساعت کار کند و من هفته ای ۱۰۰ ساعت، از لحاظ نظری می توانم ظرف یک سال به اندازه ی دو سال و نیم او کار کنم. به این ترتیب کاری که انجام دادنش برای دیگران ۱۰ سال طول می کشد، با تمرکز مناسب برای من ۴ سال یا کمتر به طول خواهد انجامید».

۴- برای خود برنامه آموزشی تنظیم کنید

مارک و یوشیا با اینکه دانشگاه را رها کردند، هرگز یادگیری را رها نکردند. در اصل، اگر از آنها بپرسید به شما خواهند گفت که بیشتر از دانشجوها برای یادگیری زمان صرف می کنند. تنها تفاوت کار اینجاست که مارک و یوشیا به عنوان دو کارآفرین، موفق شده اند از میان موضوعاتی که توجهشان را به خود جلب می کند و می توانند از آنها در کسب و کارشان استفاده ای عملی ببرند، برنامه ی آموزشی مناسبی برای خود تنظیم کنند. هر دوی آنها می گویند کتاب زیاد می خوانند و با دنبال کردن نشریات مختلف، همواره خود را در جریان آنچه که در صنعت فناوری رخ می دهد قرار می دهند.

۵- چشم انداز داشته باشید

چشم انداز اپستر، «ایجاد کانونی برای توسعه ی بهترین ایده ها و نوآوری های جهان» است. این چشم انداز مارک و یوشیاست که در روز های آغازین شروع به کار خود آن را با دنیا به اشتراک گذاشتند. چهار سال بعد، این چشم انداز پیشران تک تک تصمیماتی است که بنیانگذاران این شرکت می گیرند، و برای جذب افراد با استعداد و کسب اعتماد و مشارکت آنها مفید واقع می گردد.

منبع:اقتصاد آنلاین

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا