کارآفرینی

چند توصیه پیرامون ایجاد شبکه ی اجتماعی مؤثر برای کارآفرینان جوان

مقاله ی زیر را جوش چندلر، کارآفرین جوان انگلیسی، برای وبلاگ کارآفرینی شرکت بزرگ ویرجین (Virgin) نوشته است.

شبکه اجتماعیبه عنوان یک کارآفرین جوان، دو عامل تأثیر بسزایی در موفقیت من داشتند: اراده ی قوی و یک شبکه ی اجتماعی بزرگ. حتی اگر به تازگی کسب و کارتان را آغاز کرده اید، باز هم داشتن یک شبکه ی گسترده از ارتباطات اجتماعی، برای موفقیت شما حیاتی است.

منظور من از ارتباطات، آن افرادی نیستند که هر روز در فیسبوک به لیست دوستان خود اضافه می کنید، بدون اینکه آشنایی چندانی با آنها داشته باشید. من از ارتباطاتی صحبت می کنم که واقعاً به شما کمک می کنند تا به اهدافتان برسید و نتایج ملموسی بر کسب و کارتان می گذارند.

توجه: انتظار معجزه نداشته باشید. من دو سال تلاش کردم تا اولین موقعیت جدی کسب و کار را بدست آوردم. حتی اگر خیلی زود توانستید اولین قراردادتان را ببندید، باز هم دست از گسترش شبکه ی اجتماعی خود نکشید.

اعتبار خود را بسازید

وقتی من کارم را آغاز کردم، هیچ اعتبار کاری نداشتم. « از صفر شروع کردن » در اینترنت بسیار مشکل است. هیچ کس شما را جدی نمی گیرد، چون شما را نمی شناسند.

اولین قدم برای ساختن شخصیت کاریتان، فعال شدن در شبکه های اجتماعی معمول و همچنین شبکه های اجتماعی حرفه ای (مانند LinkedIn.com) است. اما جدای از شبکه های اجتماعی آنلاین، باید در گروه های محلی و کلوب های تخصصی نیز فعال شوید (مانند جلسات کاربران لینوکس، کاربران سیستم مدیریت محتوای وردپرس و …).

بنا به تجربه ی من، حضور در جلسات مختلف به طور شگفت انگیزی اعتبار شما را بالا می برد و باعث می شود دیگران به عنوان شخصی علاقه مند و پیگیر به شما نگاه کنند. یادتان باشد که فعال و دوستانه باشید و به دیگران هم کمک کنید. کم کم دیگران به شما علاقه پیدا می کنند، در مورد تحولات بازار کاری مشترک با شما صحبت می کنند و حتی پیشنهاد کار به شما خواهند کرد.

اعتماد به نفس خود را بسازید

جلسات عادی که خارج از فضای اینترنتی برگزار می شوند، موقعیت خوبی برای کارآفرینان جوان هستند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. حضور در جمع، افراد را وادار می کند تا با دیگران هم صحبت شوند، بدون اینکه خود را مثلاً پشت یک پروفایل اینترنتی مخفی کرده باشند. من هم از رفتن به همایش ها شروع کردم. اگر چه کمی ترسناک است، اما انسان تنها با انجام دادن یک کار، آن را یاد می گیرد.

شروع کنید که با آدم های مختلف صحبت کنید. دوستانه به آنها نزدیک شوید، خود را معرفی کنید و زمینه ی کاری آنها را بپرسید. این روش معمولاً برای آغاز یک گفتگوی کاری مؤثر است. قاعده ی کلی اینست که مدت زیادی را صرف صحبت با یک شخص نکنید. تا جایی که امکان دارد با افراد بیشتری ملاقات کنید تا حداکثر استفاده را برای بالابردن اعتماد به نفس خود ببرید. ضمن اینکه نباید خود را بی تفاوت نسبت به دیگر افراد حاضر نشان دهید.

دانش خود را بسازید

چه در فضای مجازی و چه در خارج از آن، آدم های جالبی را پیدا می کنید. به عنوان یک کارآفرین جوان، چیزهای زیادی از آنها خواهید آموخت. اما گاهی نیز از خود بپرسید که طرف مقابل چه استفاده ای از تماس با شما می برد. ارتباطات یکطرفه ای نسازید که فقط شما سؤال می کنید و دیگری جواب می دهد. این جریان باید دو سویه باشد تا دوام پیدا کند.

اگر آنها سؤالی از شما پرسیدند، از پاسخ دادن نترسید. اصولاً در دنیای کسب و کار، پاسخ غلط وجود ندارد. بسیار مهم است که تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارید، چون اینگونه مروادات باعث می شوند که حتی از دانسته های خود نیز چیزهای جدیدی بیاموزید.

یادتان باشد که هیچ کس، همه چیز را نمی داند و بی نیاز از دیگران نیست. اگر چنین بود، آنها در این گونه جلسات و حتی در شبکه های اجتماعی مجازی حضور پیدا نمی کردند.

و در نهایت، یک شبکه ی بلندمدت و موفق بسازید

اگر نکات فوق را با دقت اجرا کنید، یقیناً شبکه ای را خواهید ساخت که ارتباطات بلندمدت و موقعیت های کاری بالقوه ای را برای شما تضمین خواهند کرد. باز هم به خاطر داشته باشید:

در مراودات حضوری:

سؤالهای زیادی بپرسید، اما همیشه آماده باشید که راه حل های خود را نیز ارائه کنید.

تمام حواس خود را معطوف به هم صحبت خود کنید و به هیچ وجه با گوشی همراه خود یا وسایل دیگر بازی نکنید.

از هم صحبت شدن با افراد استقبال کنید. داشتن لبخند و صورتی مطمئن، بسیار مؤثر هستند.

اگر کسی به شما کارت ویزیت خود را ارائه کرد، شما نیز کارت خود را در اختیار او قرار دهید. ضمناً در روزهای بعدی پیگیری کرده و تماس خود را حفظ کنید.

در مراودات آنلاین:

لینک ها و مطالب دیگران را بیشتر از مطالب خودتان در اینترنت تبلیغ کنید. نظرات خود را در مورد مطلب دیگران بنویسید. آنها نیز در آینده با احتمال بیشتری مطالب شما را تبلیغ خواهند کرد.

هیچ گاه پیام های خودکار تبلیغاتی نفرستید.

اگر مطالب کسی را دنبال می کنید، او را از این کار آگاه کنید تا بداند که شما برای این ارتباط، ارزش قائل هستید.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Virgin Entrepreneur

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا