کارآفرینی

آدیداس یک برند کارا

نوآوری بخش جدانشدنی نامهای تجاری و برندهای بزرگ امروز دنیا است؛ آدیداس هم از قانون مستثنی نیست. آدولف (معروف به ادی)adidasدسلر (Adolph Adi Dassler) مغز متفکر اصلی برند آدیداس را، مردم به عنوان پایه گذار صنعت لوازم ورزشی مدرن می شناسند.

نوجوانی ادی در آلمان و در دوران رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول سپری شد و در همین دوران به خانواده اش کمک می کرد که با استفاده از باقی مانده ی کیف های ارتشی، برای خود وسایلی درست کنند. ولی علاقه و اشتیاق اصلی او همیشه ورزش و به خصوص فوتبال بود. در سال 1920 ساخت کفشهای ورزشی را شروع کرد. او علاوه بر استفاده از تجربیات شخصی اش، با تعدادی زیادی پزشک، مربی ورزش و کارشناس ورزشی هم مشورت می کرد. از همان ابتدا روی «کارایی» هر کفش برای هر ورزش به خصوص تاکید داشت.بنابراین برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال کفشهای متفاوتی طراحی کرد.

آدولف دسلر در شرایط سخت رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی زندگی کرده است. او توانست از دل رکود اقتصادی آلمان آدیداس را ایجاد کند. البته بد نیست بدانید آدولف عضو حزب نازی نیز بوده است.

این شیوه ی کار مبتنی بر تحقیق گسترده، به زودی برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. ادی هنوز دهه ی بیست عمرش را پشت سر نگذاشته بود که « سرپرست تجهیزات ورزش جهان » لقب گرفت.

دسلر با نوآوری های پیوسته و پای‌بندی به طراحی کفشهای مناسب برای ورزشهای مختلف، توانس آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلاً در زمینه ی فوتبال دسلر متوجه شد که هنگام باران، بازیکنان کارایی خود را در زمین مرطوب از دست می دهند و به فکر اضافه کردن میخ هایی به کف کفشهای فوتبال شد، و همین کفشها به آلمان در تصاحب جام جهانی 1954 کمک کرد. دقیقاً مشابه همین ابتکار این دسلر بود که برای اولین از آج های ویژه ای در کفشهای دونده های استفاده کرد.

دسلر تنها یک مخترع موفق نبود، بلکه از شم اقتصادی قوی ای برخوردار بود، ائ می دانست که اگر قرار باشد آدیداس، کفشهای کاملاً متفاوت برای ورزشهای مختلف ارایه دهد، می باید در تمامی آنها یک عنصر مشترک وجود داشته باشد. در سال 1942 او به فکر دوختن سه نوار در کناره ی کفشها افتاد؛ به طوری که هر کسی تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها آدیداس هستند. با این حال تا سال 1996 طول کشید تا سه توار (سه خط) لوگوی شرکت آدیداس شناخته شود.

امروز میراث دسلر هنوز به قوت خود باقی است و هنوز تمرکز اصلی آن بر روی جنبه کارایی هر کدام از محصولاتش است ( که در حال حاضر تمامی انواع پوشاک و کفشهای ورزشی را شامل می شود) و در عین حال بازار آدیداس دیگر محدود به ورزشکاران نیست. و در واقع امروز آدیداس به همان اندازه که یک نام ورزشی است، در زمینه ی مد هم نام معتبری است. از سال 1986 که ترانه ی «آدیداس من» (My Adidas) از ران دی ام سی (Run DMC) خواننده ی هیپ هاپ Hip Hop آمریکایی در دنیا معروف شد، نام تجاری آدیداس یک وجهه ی «با حال» پیدا کرد. امروز ستارگان دیگر جامعه ی هیپ هاپ مثل میسی الیوت (Missy Elliot) با پوشیدن لباسهای آدیداس آن را در صدر لباسهای مد روز نگه داشته اند.

آدیداس با برنامه ریزی پروژه های ورزشی برای جوانان مثب کمپ های مختلف، در صدد شکار ستارگان آینده ی دنیای ورزش است. بدین ترتیب آدیداس در درجه ی اول با اجرای چنین پروژه هایی پتانسیل روابط عمومی و اطلاع رسانی بالایی دارد و سپس نوبت به بخش حمایت مالی می رسد. این بخش در واقع بخش کلیدی استراتژی آدیداس برای جذب ورزشکاران برجسته به منظور عقد قراردادهای بعدی با آنان است.

همین طور زمینه ی مناسبی برای امتحان کالاهای جدید شرکت خواهد بود چون بدین وسیله می تواند میزان پاسخ گویی ستارگان آینده ورزش را به این کالاها بسنجد.

پس آدیداس را می توان چنین شرح داد : برندی که هم پشت سر و هم به جلوی رویش می نگرد. در جستجوی الگوها و استعدادهای آینده است؛ در حالی که هر گز تاریخچه ی خود را فراموش نمی کند و حتی از طریق پخش میراث ورزشی آن را رواج می دهد.

در سال 1947 برادران دسلر که با یکدیگر کار می کردند از یکدیگر جدا می شوند، Ruda شرکتی با برند Puma را راه اندازی می کند و آدولف، آدیداس را مدیریت میکند.

ممکن است که امروز آدیداس در سایه‌ی نایکی (Nike) کمرنگ تر دیده شود اما رقیبی جدی برای نایکی است.یک کفش ورزشی آدیداس فقط نمی گوید: « آدیداس ! » بلکه می گوید « نایکی نیست ! » و این رقابت شدید این دو برند را در عرصه ی پوشاک و کفش ورزشی نشان می دهد. ممکن است آدیداس و نایکی از یکدیگر بیزا باشند اما این رقابت در نهایت هر دوی آنها بسیار قدرتمند ساخته است. آیا اگر این رقابت نبود، آنها این قدر قوی می شدند؟

آدیداس هرگز به خاطر ترس از نایکی تصمیم غلط نگرفته است. اگر چه تبلیغات و حمایت مالی، بخشهای مهم و کلیدی و استراتژی بازاریابی است ولی نه به قیمت افت کیفی کالاها. آدیداس همواره به اهداف اصلی آدولف دسلر وفادار مانده است و کارایی کالاهایش به اندازه ی کارایی نام تجاری‌اش اهمیت دارد.

رموز موفقیت برند آدیداس را در 5 عامل زیر بیان میکنیم :

نوآوری

میخ های مخصوص کفشهای فوتبال، آج های مخصوص کفشها دو و بسیاری دیگر از نوآوری هایی هستند که در موفقیت برند آدیداس موثر بود هاست.

کارایی

آدولف دسلر که خود یک ورزشکار هم بود، هرگز به کارایی کالاهایش بی توجهی نکرد. او همیشه به دنبال راه هایی برای ترقی استانداردهای ورزشی از طریق استفاده از وسایل آدیداس بود.

رقابت

پوشاک ورزشی، به اندازه ی خود ورزش یک امر پررقابت است. پس هرگز بازاری تک نام تجاری پیدا نخواهد کرد. آدیداس به برنامه ریزی خود وفادار بود و از طریق رقابت با نام های تجاری دیگر از قبیل نایکی و ریباک (Reebok) رشد یافته است.

تاریخچه

بر خلاف دیگر برندها و نامهای تجاری ورزشی آدیداس با ارئه ی بخش میراث ورزشی، تاریخچه ی خود را زنده نگاه داشته است. مدلهای «دوران مدرسه» آدیداس نه تنها نام تجاری اش را قدیمی و از مد افتاده نشان نمی دهند، بلکه بین جامعه ی هیپ هاپ محبوب ترین و به روز ترین مدلها است.

اشخاص تاثیر گذار کلیدی

افراد معروف در موسیقی و ورزش به نام تجاری آدیداس بسیار کمک کردند.

هر چند برند آدیداس از « Adi» نامی که آدولف به آن شناخته می شد و ابتدای نام خانوادگی اش «Dassler» تشکیل شده است اما بعدها یک Backronym ساخته شد که گویی برند آدیداس از ابتدای حروف کلمات این جمله برگرفته شده است. All Day I Dream About Sport !

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب فارسی:

سلاطین نام های تجاری، مترجم سنبل بهمنیار، انتشارات سیته

سایت انگلیسی:

wikipedia

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا