اقتصاد مدیریت

اقتصاد مقاوتی یا مقاومت اقتصادی

مقام معظم رهبری پس از تشدید جنگ اقتصادی علیه انقلاب اسلامی، کلید واژه جدیدی را به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح نمودند؛ که این واژه نیز ترجمان نوین اقتصاد اصیل اسلامیست.

اما در میان این واژه سازی ها که خط مشی انقلاب را در جریانهای مختلف مشخص میکنند این نکته مشاهده میشود که عده از روی عدم درک صحیح از مفاهیم مطرح شده و یا از روی عمد سعی در انحراف از این اصول مینمایند . کلید واژه اقتصاد مقاومتی نیز از این مسئله در امان نمانده و مفهوم آن از طرف برخی از شخصیت ها به غلط ترسیم میشود .

اقتصاد مقاومتی یا مقاومت اقتصادی !

یکی از این تصویر های اشتباه، جابجایی مفهوم اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادیست. رهبر فرزانه انقلاب با دقتی عمیق در انتخاب واژه ها بر روی واژه اقتصاد اقتصاد مقاومتیمقاومتی تکیه نمودند و در تمام سخنرانی هایی که در خصوص این مسئله داشتند از استفاده از واژه های مشابه پرهیز نمودند این به آن علت است که این دو واژه از لحاظ ماهوی با یکدیگر متفاوت میباشند. که در ادامه به اختصار به برخی از این تفاوتها اشاره میکنیم .

۱ اقتصاد مقاومتی اقتصادی پویا و فعال و تهاجمیست است به این معنا که در اقتصاد مقاومتی ابتکار عمل به دست جبهه انقلاب اسلامیست و با برنامه ریزی امور اقتصادی کشور را به خوبی پیش میبرند؛ اما در مقاومت اقتصادی ماجرا بر عکس است یعنی زمانی که یک جریان در موضع انفعال قرار گیرد در مقابل هجمه دشمن شروع به مقاومت مینماید در اینجا ابتکار عمل به دست دشمن است و جبهه انقلاب در راستای مقاومت برای بقا دست به یک سری حرکتها برای مقابله با دشمن میزند .

۲ اقتصاد مقاومتی اقتصادی مربوط به همه زمانهاست یعنی پایه اقتصاد در اسلام اقتصاد مقاومتیست و به تعبیر واضح تر هیچ زمانی نیست که اسلام اقتصادی غیر از اقتصاد مقاومتی را پیشنهاد دهد بر عکس مقاومت اقتصادی که تدبیری مقطعیست و به منظور گذار از بحران از آن استفاده میشود.

۳ اقتصاد مقاومتی اقتصادی مولد است به این معنا که سرمایه ها در اقتصاد مقاومتی در خدمت تولید ثروت مضاعف برای پیشبر اهداف انقلاب قرار میگیرد ولی در مقاومت اقتصادی سرمایه ها به صورت مصرفی در آمده و در خدمت جلو گیری از هجمه دشمن قرار میگیرد و یا به تعبیری دیگر اقتصاد مقاوتی اقتصادی سرمایه ساز و مقاومت اقتصادی اقتصادی هزینه ایست.

۴ . اقتصاد مقاومتی اقتصادی توانمند با رویکرد عادلانه توزیع ثروت در راستای رفاه عمومیست در این اقتصاد آحاد اقشار جامعه به رفاه رسیده و نیازهایشان برطرف میشود و درست در جهت مخالف مقاومت اقتصادیست که محور در آن توزیع فقر است به این معنا که چون مقاومت اقتصادی مولد نیست به ناچار باید حد اکثر صرفه جویی ها را انجام داد تا مدت زمان بیشتری بتوان مقاومت نمود در این فرایند کاستی ها در بین همه اقشار توزیع میشود و سعی در سرشکن نمودن فشار بر سر همه مردم است اما مقاومت اقتصادی سعی در ایجاد رفاه برای عموم ملت است .

۵٫ اقتصاد مقاومتی اقتصادی انعطاف پذیر است که قابل انتطباق بر همه شرایط و زمانهاست و هیچ شکنندگی در آن وجود ندارد و این به خاطر همان نکته مذکور است که ابتکار عمل در دست جبهه انقلاب است اما مقاومت اقتصادی اقتصادی خشک و شکننده است و از آنجا که ابتکار عمل در آن به دست دشمن است امکان انعطاف و جولان در وادی های مختلف را ندارد .

۶٫ اقتصاد مقاومتی هدفش پیشروی به سمت جلو و فتح قله های بلند عزت افتخار برای یک ملت است اما مقاومت اقتصادی هدفش بقاء وضع موجود و جلو گیری از عدم زوال است .

آنچه امروز برای انقلاب متصور است اقتصاد مقاومتیست و دوره مقاومت اقتصادی گذشته است امروز منابع عظیم انسانی و شکسته شدن مرزهای دانش توسط دانشمندان موحد ایرانی به فرموده رهبری ما را در شرایط فتح مکه قرار داده است و نه در شرایط شعب ابی طالب .

منبع: قدس آنلاین

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا