بازاریابی محتوایی چیست؟

تجارت الکترونیکمقالاتبازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی چیست؟

این که برای موفقیت در بازاریابی، نیازمند به برقراری ارتباط با مشتری هستیم، واقعیتی است که احتمالاً برای شما بسیار تکراری است ! اما پاسخ به این سوال که چگونه ارتباط مذکور را باید ایجاد کنیم، احتمالاً برای شما جذاب باشد. content marketing یا «بازاریابی محتوایی» یا به عبارتی «بازاریابی از طریق محتوا» یکی از جدیدترین روشهای برقراری این ارتباط با مخاطبان است.

اگر بخواهیم همین ابتدای کار، یک تعریف ساده از بازاریابی محتوا بدهیم باید این شکل جدید از بازاریابی را «یک تکنیک بازاریابی برای تولید و انتشار محتوای مرتبط و ارزشمند به منظور جذب، تصاحب و درگیر نمودن جامعه هدف با هدف خلق ارزش از این جامعه» بدانیم. در واقع هم اکنون شما در معرض «بازاریابی محتوایی» پایگاه اطلاع رسانی صنعت قرار گرفتید. به عبارتی پایگاه اطلاع رسانی صنعت تلاش نموده است تا با ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط با بحثهای صنعت و مدیریت، با جامعه هدف خود که مدیران صنایع و کسب و کار و همچنین پژوهشگران این حوزه هستند ارتباطی موثر و کارآمد برقرار کند و این نمونۀ دقیقی از بازاریابی محتوا است.

بازاریابی محتوایی

نگارنده این مطلب، بازاریابی محتوا را هنر برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان بدون فروختن محصول یا خدمتی می‌داند، ارتباطی ممکن است در مراحل بعدی منجر به فروش محصول یا خدمت گردد. روح حاکم بر فلسفه بازاریابی محتوا، باور به این موضوع است که اگر صاحبان کسب و کار محتوای ارزشمند (نه محتوای تبلیغاتی) را به صورت دائم در اختیار مشتریان قرار دهند، آنها نیز به پاس حس اعتماد و تعلقی که به تولید کننده محتوا پیدا می کنند، با خرید از خدمات یا محصولات صاحب کسب و کار به آنها جایزه می دهند.

بازاریابی محتوایی موضوعی است که به اعتقاد نگارنده بسیار موثر، پرکاربرد، کم هزینه و کاملاً جدید است. در واقع ناب و بکر بودن این روش از بازاریابی هم از لحاظ تئوریک جذابیت دارد و قابلیت پژوهش برای مقالات علمی را دارد هم به دلیل کاربردی و اجرایی بودن آن می‌تواند برای بسیاری از کسب و کارهای ایرانی یک راه حل بی بدیل باشد1. امروز برخی از شناخته شده ترین برندهای دنیا بخش قابل توجهی از بودجه بازاریابی و تبلیغات خود را بر روی این شیوه از بازاریابی سرمایه‌گذاری نموده اند. از جمله شرکتهای شناخته شده که از این تکنیک بازاریابی بهره برده اند می توان به P&G (با P&G بیشتر آشنا شوید)، مایکروسافت، Cisco System و John Deer اشاره کرد. بررسی نمونه های بازاریابی محتوایی اجرا شده در سطح جهان و نمونه های موفقی که توسط تیم پایگاه اطلاع رسانی صنعت در ایران پیاده شده است، از موضوعاتی است که در مطالب بعدی به طور کامل به آن پرداخته خواهد شد، اما در اینجا قصد داریم، اشاره به فعالیتهای کوکاکولا و Procter & Gamble در زمینه Content Marketing کنیم.

سایت life goes strong پورتال محتوایی وابسته به P&G است (برای اثبات این موضوع می توانید بخش Privacy & Policy سایت را بخوانید) اما این سایت برای موفقیت چه کارهایی کرده است که تبدیل یکی از سایتهای پربیننده امریکای شمالی شده است و چه فایده ای را برای P&G داشته است؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهید یافت :

شناسایی دقیق خوانندگان هدف

این سایت با دقت ویژه ای گروه مشخصی از جامعه را انتخاب نموده و برای آنها محتوا تولید نموده است. گروه های متوسط جامعه که زندگی خوبی دارند اما کماکان برای قوی‌تر شدن بسیار انگیزه دارند. این گروه عموماً بین 45 تا 60 سال هستند.

شناسایی دقیق مشکلات جامعه هدف

یک نگاه گذرا به دسته بندی سایت، بیندازید. سلامتی، خانواده، خانه داری، تکنولوژی موضوعات این سایت است. حال اگر به تیتر مطالب دقت کنید، بهتر به هدف تولیدکنندگان محتوا پی می برید، چگونه از سرطان پروستات جلوگیری کنیم (مردان بالای 40 سال)، آماده شدن برای بازنشستگی. تمام موضوعاتی که به مخاطبان مورد نظر این گروه مرتبط می شود را در این سایت به صورتی کاملاً منطقی می بینید و اساساً خبری از تبلیغ نیست !

از همه مهمتر «ارائه راه حل»

به دقت به موضوع پیشگیری از بیماریها و راه حلهای دقیق برای حل مشکلات جامعه هدفش پرداخته است. همچنین تمام مقالات سایت دارای مرجع برای مطالعات بیشتر است.

خواننده را با موضوع درگیر می کند

سایت شرایطی را فراهم آورده تا خوانندگان به طور مستقیم با موضوع ارتباط برقرار کنند.

اینها چه نتیجه ای را برای P&G داشته است.

ساده بگویم، کسب و کار P&G را متحول ساخته است ! در واقع در این سایت جز در مواردی محدود که تبلیغ P&G یا NBC دیگر اسپانسر سایت را می بینید، اساساً خبری از تبلیغ نیست. یعنی هدف در این سایت اصلاً فروش محصول نیست. P&G یک کار بسیار مهمتر کرده است، با هزینه ای اندک اعتماد حجم وسیعی از جامعه هدفش را جلب کرده است و این یعنی کاهش نیاز به تبلیغات طولانی و پرهزینه ! همه می دانند که P&G محصولات خوبی دارد، اما در بازار رقابتی امریکای شمالی اصلاً محصول بدی وجود ندارد ! رقابت بر سر چیز دیگری است. رقابت بر سر TRUST است رقابتی که P&G با یک سایت کم هزینه (در مقاسه با هزینه های گزاف تبلیغاتی) آن را به نفع خود به پایان برده است.

در پایان هم اشاره ای به Content Marketing در شرکت کوکاکولا می کنیم و بحث بیشتر پیرامون این موضوع را به مطالب بعدی سایت ارجاع می دهیم. کوکاکولا در بیان استراتژیهایش برای دهه آینده بازاریابی محتوایی را محور اصلی استراتژیهایش دانسته است (Coca Cola Embraces Content Marketing as a Core Strategy) کوکاکولا یک پست سازمانی تحت عنوان Chief Content Officer را در ساختار سازمانی خود ایجاد نموده است و شاید همین اشاره از پرارزشترین برند جهان برای اهمیت این شیوه نوین از بازاریابی کافی باشد.

هر چند به منظور برجسته نمودن اهمیت بازاریابی محتوایی مثالهایی از شرکتهای شناخته شده دنیا آورده شده است، اما به اعتقاد نگارنده این شیوه، راه حلی بی بدیل برای کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی می تواند باشد. موضوعی که در مطالب بعدی با اشاره به نمونه های ایرانی آن بیشتر به آن خواهیم پرداخت.


1- پایگاه اطلاع رسانی صنعت با اجرای چند پروژه موفق در زمینه بازاریابی محتوایی آمادگی پیاده سازی این تکنیک را دارد (خدمات بازاریابی محتوایی)، به علاوه این موضوع از زمینه های مطالعاتی مورد علاقه نگارنده می باشد و آمادگی همکاری با پژوهشگران نیز برای نگارنده وجود دارد.

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

منابع:

Business2Community

Distilled

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+4 #1 محمد ۱۳۹۱-۰۲-۰۵ ۱۵:۳۱
سلام
از اینکه چنین کوشا در جمع آوری مقالات در یکجا فعالیت میکنید ، تشکر میکنم.
یک پیشنهاد خدمت شما دارم ، با توجه به اینکه سیستم مورد استفاده در سایت شما جوملا هست، شما میتونید قابلیت خروجی pdf مطالبتون رو هم فعال بفرمایید ،تا علاوه بر مطالعه آنلاین ، یک خروجی pdf هم از آن برای مقالات مفیدتان وجود داشته باشد.
اینطوری خیلی بهتره.
موفق باشید و پاینده
بازگو کردن
 
 
+2 #2 نجمه ۱۳۹۲-۰۱-۰۸ ۰۸:۴۳
مطلب خوبی بود ممنون
بازگو کردن
 
 
+1 #3 الهام دهقات ۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۱:۴۱
با سلام وسپاس
مطلب فوق العاده مفید و جدیدی بود ازمطالعه اون خیلب خوشحال شدم وکلی ایده جدبد بفکرم رسید ولی ای کاش جایی برابرای ادامه اش هم بود .
مثلا چگونه یکی میتونه تولید کننده محتوا باشه یا از کجا باید شروع کرد .بهرحال
از نگارنده بی نهایت سپاس گزارم.
بازگو کردن
 
 
+1 #4 بهار ۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۲:۲۹
خیلی خوب و کاربردی بود
ممنون
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

بازاریابی دیجیتال را جدی نگیرید ! تا حذف شوید

آیا هنوز اهمیت بازاریابی دیجیتال را انکار می کنید؟ آیا هنوز نگاهتان به حضور در نتایج گوگل، بازاریابی با ایمیل و دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال، یک نگاه حاشیه ای است؟ متاسفانه اگر چنین است، باید منتظرِ حذف شما از فضای کسب و کار باشیم ! اما با خواندن این مقاله، احتمالاً تصمیما جدید بگیرید متن کامل مقاله را بخوانید

ورود یا ثبت نام



کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام