یادداشت‌های مدیریتی

چگونه کلوین کلاین دنیای مد را تسخیر کرد؟

کلوین کلاین (Calvin Klein) از برندهای معروف در صنعت مد است. اولین قدم برای طی کردن مسیر موفقیت در این مجموعه بسیار تصادفی رخ داد اما کلوین بعد از آن برای حفظ جایگاه و پیشرفت در صنعت مد تلاش کرد تا به رعایت دو اصل پایبند باشد.

کلوین زمانی که پسر بچه بود، برخلاف دیگر هم سن و سالهایش به جای بازی کردن، در خانه تنها می ماند و زمانش را صرف طراحی و دوختن طرح‌هایش می‌کرد. او دوستان زیادی نداشت و بیشتر اوقات به خواهش مادرش در خریدهایی که در شهر انجام می‌داد، همراهی می کرد. پس از اینکه از موسسه مد فناوری در نیویورک فارغ‌التحصیل شد، هنوز در مغازه میوه‌فروشی پدرش به صورت نیمه‌وقت مشغول بود. او تصمیم گرفت که ۲ هزار دلاری را که در زندگی پس‌انداز کرده، صرف شروع کسب‌وکارش کند. به همین دلیل کارش را با طراحی کت شروع کرد.

اولین قدم بزرگ این مجموعه به سمت موفقیت خیلی تصادفی برداشته شد. زمانی که یک تاجر در طبقه‌ای به اشتباه از آسانسور خارج و وارد دفتر کار کلاین گردید. این تاجر تصمیم گرفت کت های کلوین را به مبلغ ۵۰هزار دلار خریداری کند و این نقطه شروع شکوفایی این برند گردید. در سال ۲۰۰۲، کلوین شرکتش را به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به فروش رساند. پیش از فروش، کلوین کلاین ۹۰۰ کارمند داشت و فروش جهانی‌اش بیش از ۳ میلیارد دلار بود که آن را به شرکت پی وی اچ (PVH) واگذار کرد و از آن پس ادامه مسیر این مجموعه با این شرکت همراه بود.

چگونه کلوین کلاین دنیای مد را تسخیر کرد؟

متخصص باشید

اگر تصمیم دارید در تولید و فروش محصول یا ارائه‌ی خدماتی موفق شوید، باید در زمینه‌ی کاری که انجام می‌دهید یک متخصص به تمام معنا شوید. اگر دوره ای لازم است، بگذرانید، دوره‌های کارآموزی و داوطلبانه را سپری کنید، کارهای مختلفی انجام دهید و تا آنجا که ممکن است درباره‌ی صنعتی که در آن فعالیت می کنید، تجربه به دست آورید و همه‌ی این کارها را قبل از راه‌اندازی کسب‌وکارتان انجام دهید. هرچقدر که بیشتر درباره‌ی کسب‌وکارتان اطلاعات به دست آورید، فرصت‌های بیشتری برای دستیابی به موفقیت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

کلوین کلاین برای رسیدن به موفقیت، خودش را غرق در تمام تمرین‌های معمول و غیرمعمولی کرد که می‌توانست انجام دهد. چه این تمرین‌ها، درس‌های دوخت و دوزی بود که مادربزرگش به او یاد داده بود یا خریدهایی که با مادرش می‌رفت، چه درس‌هایی که از کارآموزی کارخانه‌داری همچون دن میلستین (Dan Millstein ) می‌آموخت. او هیچ‌کدام از این تمرین‌ها را از دست نمی‌داد. از هر فرصتی برای یادگیری بهره می برد. کارآموزی میلستین تنها هفته‌ای ۷۵ دلار برایش درآمد داشت، اما در عین حال تجربه‌هایی را در صنعت مد به او یاد داد که بسیار باارزش بودند.

مخاطبان‌تان را افزایش دهید

هرگز نمی‌دانید که مشتری بعدی‌تان از کجا خواهد بود، لذا هرگز این اشتباه را نکنید و بازار کوچکی را برای خود در نظر نگیرید که نتوانید درآمد کافی برای باقی ماندن در صنعت موردنظرتان را کسب کنید. مطمئن شوید بازاری که انتخاب می‌کنید به اندازه کافی وسیع است تا یک شرکت پرسود را فراهم کند، در عین حال در نظر داشته باشید که بازار انتخابی‌تان جایی برای رشد در آینده نیز داشته باشد.

کلوین کلاین با تولید محصولات خلاقانه و کمپین‌های تبلیغاتی‌اش موفق شد به مخاطبان گسترده‌ای در سرتاسر دنیا دست یابد. او خودش را به یک بازار خاص و تولید گسترده‌ای از محصولات برای اقشار گوناگون جامعه محدود نکرد و به این ترتیب جایگاهش را در صدر صنعت مد امریکا حفظ کرد. کلید موفقیت کلاین این بود که سعی می‌کرد در هر قدمی که برمی‌دارد، توجه مشتری‌ها را به خود جلب کند.

کلاین بر این باور است: «صنعت مد به معنای فروختن لباس است. من در صنعتی هستم که هیچ‌کس به چیزی اهمیت نمی‌دهد، مگر اینکه در آخرین کلکسیونی که گذاشتی چقدر توانستی فروش داشته باشی. نمی‌توانید فقط برای یک گروه تبلیغ کنید، وگرنه کسب‌وکار بسیار کوچکی خواهید داشت! من می‌خواهم محصولاتم را به هرکسی که می‌توانم ارائه دهم.»

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا