یادداشت‌های مدیریتی

پوسکوی کره‌ ای؛ دومین تولید کننده بزرگ فولاد جهان

شرکت آهن و فولاد پوهانگ (پوسکو) که در شهر پوهانگ كره جنوبی واقع شده، دومين تولید کننده بزرگ فولاد در جهان از لحاظ حجم بازار وفولاد پوسکوسودآورترين فولادساز آسیا است.

این شرکت اکنون دو کارخانه بزرگ فولاد در کره حنوبی داشته که یکی در پوهانگ و دیگری در گوانگ یانگ قرار دارد. همچنین یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت فولاد آمریکا (US Steel) ایجاد کرده که در شهر پیتسبورگ کالیفرنیا واقع شده است.

پوسکو با توجه به صنایع عظیم خودروسازی و کشتی‌سازی كره‌جنوبی که وابستگی زیادی به فولاد این شرکت دارند، به بستر توسعه صنعتی این کشور در طی 40 سال گذشته تبدیل شده است.

در دهه 1960 «پارک چونگ هی» رییس‌جمهور وقت کره جنوبی به این نتیجه رسید که خودکفایی در فولاد و ساخت کارخانه‌های یکپارچه تولید فولاد در رشد و توسعه اقتصادی بسیار موثر است. ( در همین ارتباط مطالعه مطلب « شیوه های توسعه اقتصادی کره جنوبی » نیز به شما توصیه می شود )

به‌رغم نداشتن هیچگونه کارخانه مدرن، دولت این کشور با همکاری شرکت تنگستن كره‌جنوبی، شروع به سرمایه‌گذاری عظیمی‌برای گسترش صنایع فولاد خود کرد. هزینه احداث فاز اول این کارخانه طبق توافقنامه سوم کره و ژاپن، از سوی ژاپنی‌ها تامین شد. این مبلغ حدود 124 میلیون دلار بود و شرکت نیپون استیل ژاپن نیز به آموزش مسائل فنی مربوطه می‌پرداخت.

این کارخانه در سال 1968 با 39 کارمند شروع به کار کرد و چهار سال بعد به بهره‌برداری رسید. محصول آنها در سال اول فقط شامل ورق‌های فولادی بود که قرار بود به بازار داخلی کره فرستاده شود.

پوسکو به‌رغم رکود اقتصادی کره، در سال 1980 بیش از 6 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 13درصد بیشتر از سال قبل خود بود. این شرکت به سرعت گسترش یافت و در اواخر دهه 1980 به پنجمین کارخانه فولاد در جهان تبدیل شد.

تغییر سیستم مدیریتی و ساختار سازمانی این شرکت در سال 1993 سرعت یافت و باعث تنوع و غیرمتمرکزسازی پوسکو شد. در سال بعد دو زیرمجموعه پوستیل (Posteel) و پوسترید (Postrade) برای فروش داخلی و خارجی کمپانی تاسیس شدند. برج‌های اداری این دو شرکت، هر دو در خیابان تهران در شهر سئول احداث شد و تا سال 2003 تکمیل گردید.

پوسکو در ماه ژوئن 2005 اعلام کرد به علت تقاضای زیاد داخلی، ورق ضدزنگ گرید 304 را به چین نخواهد فروخت. دلیل اصلی این توقف، نداشتن محصول کافی برای صادرات بود و همچنین پوسکو باید عرضه به كارخانه‌های نورد سرد خود که در چین واقع شده بود را در اولویت قرار می‌داد.

پوسکو تعمیر کارخانه پوهانگ خود را در ماه مه آن سال به اتمام رسانید، ولی محدودیت عرضه هنوز ادامه داشت. به همین دلیل، مسوولانفولادسازی شرکت تصمیم گرفتند یک واحد نورد گرم با ظرفیت 600 هزار تن در سال را در کارخانه خود در نزدیکی شانگهای احداث کنند.

همچنین در سال‌های اخیر، شركت پوسكو از یك تغییر ظرفیت تجاری برای روش كوركس (Corex) استفاده كرد كه این امر امكان استفاده از سنگ‌های معدنی ریزتر را فراهم آورد.

گاز كوركس گاز تولید شده ناشی از تبخیر زغال‌سنگ است که به عنوان جایگزین گاز طبیعی در فرآیندهای احیای مستقیم به کار برده می‌شود و یك مزیت مشخص برای كشورهایی است كه دارای منابع محدود گاز طبیعی بوده، اما از ذخایر مناسب ذغال سنگ بهره می‌برند.
روش جدید فینكس (Finex) نامیده شد كه در آن كانی های ریزتر از میان یك جریان از سیال بستر رآكتور عبور كرده و گاز احیای تولیده شده در یك محفظه گازی ذوب نیز در جهت مخالف این جریان از داخل رآكتور عبور داده می‌شد. مزیت این روش این بود كه نیازی به گندله‌سازی كانی‌های ریز نبود که این به افزایش بهره‌وری پوسکو بسیار کمک کرد.

یكی دیگر از روش‌های زیربنایی جایگزین کورکس در این زمینه که توسط پوسكو ابداع شده و جایگزین محفظه‌های احیای قائم كوركس شد، با نام Finmet شناخته می‌شود و دارای یك آبشیب متشكل از 3 یا 4 رآكتور بستر سیال است كه قادرند پودر سنگ‌آهن را برای فرآیند تغییر دهند. پوسکو برای اجرای این روش یك واحد تجاری با ظرفیت5/1 میلیون تن در سال در آوریل سال 2007 احداث کرد.

این شرکت که شعار آن «منابع محدودند، ولی خلاقیت نامحدود است.» می‌باشد، با داشتن بیش از 30 هزار کارمند، در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر 37 تریلیارد وون كره‌جنوبی داشته که معادل 33 میلیارد دلار است.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 15 آبان 1389 (ترجمه کوشان غلامی)

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا