یادداشت‌های مدیریتی

گوردون مور موسس ثروتمند اینتل

گوردون مور یکی از بنیان‌گذاران، رییس سابق و مدیر عامل شرکت اینتل است. وی با ثروت ۳٫۸ میلیارد دلار از سوی مجله فوربز در سال ۲۰۱۰ در جایگاه دویست و سی و هفتم ثروتمندان گوردون مورجهان قرار گرفت.

گوردون ارل مور در ۳ ژانویه سال ۱۹۲۹ در سان فرانسیسکو در کالیفرنیای آمریکا متولد شد. اما در شهری در همان نزدیکی در پسکادرو بزرگ شد. او به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی رفت و در سال ۱۹۵۰ از این دانشگاه با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد. وی سپس تحصیلات خود را در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا ( کالتک ) ادامه داد و از این موسسه نیز با مدرک دکترای شیمی ‌و مدرک رشته فرعی فیزیک در سال ۱۹۵۴ فارغ التحصیل شد. او قبل از تحصیل در برکلی سال اول و دوم تحصیل خود را در دانشگاه ایالتی سان ژوزه گذراند‌،‌ که در آن جا نیز با همسر آینده اش، بتی،‌ آشنا شد.

گوردون مور پس از فارغ‌التحصیلی به ویلیام شاکلی در بخش لابراتوار نیمه رساناهای شاکلی از شرکت تجهیزات بک‌مان پیوست، اما در سال ۱۹۵۷ به همراه جولیونس بلنک، ویکتور گرینیچ، ژان هوئرنی، یوگن کلاینر، جی لست، رابرت نویس و شلدون رابرتز (این گروه را با نام «۸ خائن» شناخته شدند) از این شرکت جدا شدند تا شرکت نیمه رساناهای فیرچایلد را تاسیس کنند.

گوردون مور و رابرت نویس

گوردون مور به همراه رابرت نویس،‌ یکی از افراد این گروه هشت نفره که فیزیکدان و از مخترعان مدارهای یکپارچه بود، در سال ۱۹۶۸ شرکت فیرچایلد را ترک کرده و شرکت اینتل را تاسیس کردند. تعدادی از کارکنان دیگر فیرچایلد نیز برای همکاری به اینتل پیوستند. گوردون مور تا سال ۱۹۷۵ نایب رییس اجرایی شرکت بود و پس از آن به مقام ریاست و مدیرعامل شرکت ارتقا پیدا کرد. او در سال ۱۹۷۹ نیز رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شد. او تا سال ۱۹۸۷ مدیرعامل شرکت باقی ماند و در سال ۱۹۹۷ عنوان رییس با افتخار بازنشسته شده، شرکت را از آن خود کرد.

اینتل یک کارخانه تولیدکننده سخت‌افزار در کالیفرنیا و بزرگترین شرکت تولید‌کننده تراشه‌های نیمه رسانا در جهان بر اساس درآمد است. عمده محصولات این شرکت در زمینه مدارهای الکتریکی و پردازنده‌های رایانه می‌باشد. اینتل در دهه ۱۹۷۰ یکی از قوی‌ترین تراشه‌های خود را عرضه کرد و شرکت آی بی ام هم ریزپردازنده ۸۰۸۸ را برای کامپیوتر شخصی خود انتخاب کرد. از سال ۲۰۰۰ به بعد تقریبا ۷۵ درصد کامپیوترهای خانگی از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند. درآمد اینتل در سال ۲۰۱۰ در حدود ۶/۴۳میلیارد دلار و سود خالص آن در حدود ۷/۱۱ میلیارد دلار برآورد شده بود. در سال ۲۰۰۸ در حدود ۸۳۵۰۰ نفر برای این شرکت مشغول به کار بودند.

اینتل

گوردون مور علاوه بر اینتل در شرکت‌های دیگری هم دارای مقام بوده است. وی در سال ۱۹۹۱ به عنوان یکی از اعضای هیات مشورتی شرکت گیلید ساینس انتخاب شد و تا سال ۱۹۹۶ در این مقام بود و در سال ۱۹۹۶ یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت شد. همچنین گزارش می شود که مور رییس سابق و عضو هیات معتمده موسسه تکنولوژی کالیفرنیا،‌ یکی از اعضای آکادمی ملی مهندسی و یکی از شرکای انجمن سلطنتی مهندسی است.

گوردون مور همچنین قانون مور را نوشته است که در سال ۱۹۶۵ آن را ارائه کرد. بر اساس این قانون تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه (با مساحت ثابت) هر دو سال یکبار دو برابر خواهد شد. مور به مناسبت سالگرد انتشار مجله الکترونیک در سال ۱۹۶۵ مقاله‌ای درباره آینده صنعت نیمه‌هادی‌ها به رشته تحریر درآورد که در آن این قانون را توضیح داد.

گوردون مور و مدال ملی تکنولوژی

گوردون مور یکی از دریافت‌کنندگان مدال ملی تکنولوژی و مدال آزادی ریاست جمهوری (بالاترین مقام افتخار شهروندی ایالات متحده) بوده است. مور به همراه همسرش در سال ۲۰۰۱ مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار را به کالتک هدیه کردند که بزرگ‌ترین مبلغ اهدا شده به یک موسسه تحصیلات تکمیلی به شمار می‌رود. مور این مبلغ را به کالتک با این قصد اهدا کرد تا این موسسه در خط مقدم تحقیقات و تکنولوژی باقی بماند. گوردون مور از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ رییس هیات معتمده کالتک بود و در حال حاضر نیز یکی از اعضای آن است. او در سال ۲۰۰۳ نیز جایزه بوور را به خاطر رهبری کسب و کار دریافت کرد. وی همچنین در سال ۲۰۰۳ به عنوان یکی از اعضای انجمن پیشرفت علم انتخاب شد. کتابخانه مرکز علوم ریاضی دانشگاه کمبریج نیز به احترام او و همسرش نامگذاری شده است. گوردون مور همچنین به همراه همسرش بنیاد خیریه گوردون و بتی مور را تاسیس کرده‌اند.

خانواده گوردون مور موسس اینتل

گوردون مور ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن وودساید در کالیفرنیا است. او به فعالیت‌های خلاقانه مختلفی از جمله رنگ کردن اتومبیل و ساختن مدل‌های هواپیما علاقه دارد. وی همچنین به ماهیگیری علاقه زیادی دارد.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ؛ ترجمه الهام جوادی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا