یادداشت‌های مدیریتی

خرده فروش آنلاین پوشکی که بازار را قبضه کرد

به نظر عجیب می آید که یک وب سایت فروش آنلاین پوشک بچه داشته باشد. اما خب این ماجرا در آمریکا رخ داده است. یادداشتی که می خوانید از مجله ی فوربس  Forbes است.


Diapers.com توسط دو دوست که از کلاس پنجم با هم بودند یعنی Mark Lore و Vinit Bharara و در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد. امروز شرکت آنها یعنی همان Diapers.com بیش از ۳۰۰ کارمند دارد و فروش سالانه ی آن از ۱۸۰ میلیون دلار فراتر رفته است. بازار هدف آنها ۱۲ میلیون مادر آمریکایی بود که فرزندانی حداکثر ۳ ساله دارند و سالانه ۵/۲ میلیارد دلار برای خرید پوشک هزینه می کنند. آنها حاشیه ی سودشان را بسیار پایین اورده بودند تا بتوانند سهم بازار کسب کنند. اما این قدیمی ترین ترفند برای کسب سهم بازار بود. کار اصلی آنها در شکل استفاده از تکنولوژی در به حداقل رساندن و حذف کردن اتلاف سرمایه در شبکه ی توزیع و تامین کنندگانشان بود تا بتوانند یک سرویس مطمئن را به مشتریان ارائه دهند. آنها معتقد بودند که برای آن که در این مدل کسب و کار زنده بمانند و حذف نشوند باید از همه ی رقبا بهتر ظاهر شوند.

آنها پس از آن که تحصیلاتشان در دانشگاه به پایان رسید هر کدام برای کار به جایی رفتند. Lore در یک بانک ژاپنی در لندن کار کرد و Bharara در یک موسسه ای در Manhattan کارهای حقوقی می کرد. زمانی که صنعت dot com رشد چشمگیری را پیدا کرد، Lore و Bharara ایده ی یک کسب و کار آنلاین مربوط ورزش را در ذهن پروراندند و آن را به عمل رساندند.

مدتی بعد که هر دوی آنها فرزندان دختر کوچکی داشتند، به فکر فروش آنلاین پوشک بچه افتادند.  آنها در گوگل، فروشندگان فعال این محصول را یافتند، یکی Amazon بود و دیگری  DiaperDandy  (که امروز مغلوب Lore و Bharara شده است و دیگر وجود ندارد) . ارزیابی های آنها نشان می داد که آنها هیچ کدام در ابعاد بزرگ روی فروش این محصول کار نکرده اند. آنها سرمایه گذاری پر ریسکی را آغاز کردند.خرده فروشی آنلاین ۲۵۰۰۰ دلار برای خرید نام و تلفنهای معروف ۸۰۰-۱ خرج کردند، ۵۰۰۰ دلار هم برای دامین دیگری ۱۸۰۰diapers خرج کردند. یک برنامه نویس هم استخدام کردند تا نیازمندی های سایت و غیره را مرتفع سازد. در روزهای اول تولید کنندگان مستقیماً به آنها محصولات را نمی فروختند، آنها با سرمایه خودشان و از واسطه ها، خرید کردند.

در سال ۲۰۰۵ فروش آنها به ۵/۲ میلیون دلار رسید، سال بعد ۱۱ میلیون دلار رسید و همان طور که در ابتدا اشاره شد اکنون آنها بیش از ۱۸۰ میلیون دلار فروش دارند. البته فراموش نکنید که همزمان با توسعه، Diapers کار را از پوشک فراتر نهاد و امروز تمام محصولات مربوط به بچه ها را می فروشند.

رشد و توسعه ی Diapers موجب شد که اهمیت محل قرار گیری انبارها و نحوه ی مدیریت آنها بیشتر از پیش احساس شود؛ آنها برای حل این مشکل Scott Hilton کارمند سابق بویینگ را استخدام کردند.

اکنون، به طور منظم، کامیون هایی از Procter & Gambple، Kimberly و بسیاری از شرکت های بزرگ آمریکایی محصولات را به انبارهای Diapers جابجا میکنند.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی :

Forbes

Diapers

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا