یادداشت‌های مدیریتی

میلیاردری که از واکس زدن شروع کرد

دنیس واشنگتن صنعتگری آمریکایی است که با ثروت ۲/۴ میلیارد دلار در جایگاه دویست و یکم ثروتمندان جهان در سال ۲۰۱۰ قرار دارد. مجله فوربز واشنگتن را به عنوان پنجاه و هشتمین فرد ثروتمند آمریکایی معرفی کرده است. او یکی از مالکان و سهامداران یک کنسرسیوم بزرگ خصوصی به نام شرکت‌های واشنگتن است.

دنیس آر واشنگتن در سال ۱۹۳۴ در اسپوکان در ایالت واشنگتن متولد شد اما کمی‌بعد خانواده او به زادگاه مادرش در میسولا در ایالت مونتانا نقل مکان کردند. دنیس در سن هشت‌سالگی به بیماری فلج اطفال دچار شده بود که خوشبختانه بهبود یافت. خانواده واشنگتن خانواده ثروتمندی نبودند، اما دنیس واشنگتن همواره اعتقاد دارد که والدینش افرادی خوب بودند و پدرش نیز فردی سخت‌کوش و قوی بوده است.

البته والدین دنیس از هم جدا شدند و او نیز در ایالت‌های کالیفرنیا،‌ واشنگتن و مونتانا در کنار بستگان خود زندگی می‌کرد و به مدارس مختلف می‌رفت. او در سن ۱۴ سالگی مستقل شده بود و می توانست با کار در خواربار فروشی‌ها،‌ توزیع روزنامه، واکس زدن کفش‌ها در ایستگاه قطار و کار کردن به عنوان مکانیک در یک مکانیکی کسب درآمد کند. دنیس دو سال آخر دبیرستان را نزد مادربزرگش در میسولا گذراند. او می‌گوید که مادربزرگش او را بسیار دوست داشت و رویاها و علائقش را باور داشت. دنیس پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان و در زمان جنگ جهانی دوم از خانواده خود جدا شد و به برمرتون در واشنگتن رفت تا در یک کارخانه کشتی سازی نظامی‌مشغول به کار شود. وی سپس به آلاسکا رفت تا در یک شرکت عمرانی کار کند. او دو سال بعد به مونتانا باز گشت و نزد عموی خود که صاحب یک شرکت عمرانی بود مشغول به کار شد. دنیس واشنگتن در سن ۲۶ سالگی تبدیل به نایب رییس بزرگ‌ترین شرکت عمرانی مونتانا شد.

دنیس واشنگتن کسب و کار خود را در سال ۱۹۶۴،‌ زمانی که ۳۰ ساله بود، شروع کرد. او در آغاز تنها یک وام ۳۰ هزار دلاری و یک بولدوزر برای شروع کسب و کارش داشت. دنیس واشنگتن توانست شرکت عمرانی واشنگتن را راه‌اندازی کند که کار اصلی آن در زمینه قراردادهای ساخت بزرگراه بود. البته اولین قرارداد شرکت واشنگتن کار پر چالش ساخت یک پارکینگ در قله صخره‌ای پارک ملی گلاسیر بود. وی سپس به ساخت جاده‌های جنگلی پرداخت که او را به سمت بزرگراه‌سازی سوق داد. واشنگتن تا سال ۱۹۶۹ این شرکت را به بزرگ‌ترین شرکت عمرانی در مونتانا تبدیل کرد.

دنیس واشنگتن در دهه ۱۹۷۰ به حوزه معدن و سد سازی وارد شد. وی همچنین در سال ۱۹۸۶ یک معدن مس و مولیبدنیوم در بوت در ایالت مونتانا را خرید و با موفقیت توانست آن را به کاربری مجدد رسانده و آن را تبدیل به یک معدن بسیار سودآور کند.

این موفقیت به واشنگتن کمک کرد تا بتواند دامنه کسب و کار خود را گسترده تر کرده و به حوزه‌های مختلفی چون خطوط آهن، خدمات دریایی،‌ حمل و نقل دریایی،‌ هواپیمایی و املاک و مستغلات وارد شود. شرکت عمرانی واشنگتن در سال ۱۹۹۶ با خرید شرکت جهانی ساخت و ساز و مهندسی موریسون- نادسن در بویس در ایالت ایداهو،‌ گروه بین‌المللی واشنگتن را شکل داد.

واشنگتن دارایی‌های شخصی دیگری هم دارد که شامل بزرگ‌ترین خط آهن خصوصی ایالات متحده و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل دریایی در کانادا می‌شود.

دنیس واشنگتن همچنین مالک یک ملک بزرگ در جزیره استوارت در بریتیش کلمبیا است که در آن یک حوضچه ماهیگیری و یک زمین گلف نیز ساخته شده است. استادیوم فوتبال واشنگتن – گریزلی در دانشگاه مونتانا نیز به احترام واشنگتن به نام او نامگذاری شده است.

دنیس واشنگتن ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن میسولا در ایالت مونتانا است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا