مجتمع فنی تهران میرداماد

میلیاردر عرب در صنعت رستوران

یادداشتهای تحلیلی و مدیریتیداستانهای مدیریتیمیلیاردر عرب در صنعت رستوران

میلیاردر عرب در صنعت رستوران

منبع: دنیای اقتصاد

ناصر الخرافی، میلیاردر دیگری از دنیای عرب و ريیس گروه ‌ام‌ای خرافی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی در کشور‌های عرب زبان، با ثروت 1/8 میلیاردی خود پنجاه و ‌چهارمین میلیاردر جهان می‌باشد.

ناصر الخرافی، متولد سال 1944، یک تاجر فعال در زمینه کسب و کار کویتی است. ثروت الخرافی به خاطر افزایش قیمت سهام متعلق به او در بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت مخابرات موبایل زین، بانک ملی کویت و آمریکانا افزایش یافته است، گرچه ثروت او به دلیل رکود اقتصادی اخیر از 14 میلیارد دلار در سال 2008 به حدود 8 میلیارد دلار کاهش یافته است. ناصر الخرافی همچنین تامین‌کننده اصلی و گرداننده عمده صنعت روزنامه کویت است. برادر بزرگ‌تر ناصر الخرافی، جاسم، سخنگوی پارلمان کویت و خواهرش، فیضه، ريیس دانشگاه کویت است. خانواده الخرافی اخیرا از سوی مجله فوربز در جایگاه بیست و نهم ثروتمندان دنیا قرار گرفته‌اند. ناصر الخرافی در بیش از 30 کشور در سرتاسر دنیا، از جمله در عراق، قرارداد‌های ساخت و ساز منعقد کرده است. بیشتر ثروت الخرافی از طریق شرکت ساخت و ساز خانوادگی او حاصل شده است، اما وی سهامدار صدها شرکت تابعه گروه ‌ام‌ای خرافی نیز می‌باشد.


گروه‌ ام‌ای خرافی که در کویت واقع شده، یک شرکت بزرگ خصوصی با مالکیت سهام بسیاری از شرکت‌های تجاری می‌باشد. درآمد این شرکت در سال 2006 در حدود 3/3 میلیارد دلار برآورد شده است. این شرکت در سال 1956 در کویت تاسیس شد و در حال حاضر در آفریقا، خاورمیانه‌ و در کشورهایی چون آلبانی، بلغارستان، هندوستان، قزاقستان، مولداوی و هلند فعالیت می‌کند. حوزه فعالیت گسترده این شرکت شامل آلومینیوم، آسفالت، کامپیوتر، سیمان، کودهای کشاورزی، مواد خوراکی، تاسیسات ساختمانی از پیش ساخته شده، مبادلات املاک، فولاد، مخابرات، خدمات هواپیمایی، هتلداری، واسطه‌گری سهام، آژانس‌های مسافرتی و غیره می‌باشد. تعداد کارمندان این شرکت در سال 2008 در حدود 100 هزار نفر اعلام شده است.


شرکت مخابرات زین که الخرافی یکی از سهامداران عمده آن است، یک شرکت مخابرات موبایل است که در سال 1983 در کویت با عنوان MTC تاسیس شد و بعدها در سال 2007 به زین تغییر نام پیدا کرد. این شرکت در 25 کشور در آفریقا و خاورمیانه فعالیت می‌کند و دارای 13000 کارمند است. حوزه خدمات این شرکت شامل خدمات مخابراتی موبایل، خطوط تلفن ثابت و اینترنت می‌شود.


ناصر الخرافی سهامدار شرکت آمریکانا نیز می‌باشد. این شرکت در حقیقت گروهی از شرکت‌هایی در خاورمیانه است که در زمینه بازاریابی غذا، رستوران‌داری و‌ محصولات مرتبط به غذا فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1964 در کویت و با تاسیس یک شرکت تجاری کوچک که در سال 1970 نخستین رستوران خود را راه‌اندازی کرد، آغاز به کار کرد. این نخستین تجربه رستوران‌های زنجیره‌ای بین‌المللی در منطقه و آغاز گسترش سریع آمریکانا در این حوزه بود. با گذشت زمان آمریکانا رستوران‌ها، شرکت‌های غذایی، کارخانه‌ها و برندهای زیادی تاسیس کرد، تا جایی که گروه آمریکانا در حال حاضر بیش از 1000 رستوران و 35000 کارمند در 17 کشور از اقیانوس آتلانتیک تا دریای خزر دارد. این گروه از طریق فروش حق امتیاز خود به شعبه‌های مستقل بین‌المللی‌ای چون ‌هاردیز، TGIF’s، کریسپی کریم، KFC و پیتزا‌هات فعالیت خود را گسترش داده است. این شرکت همچنین دارای 18 کارخانه تولید مواد غذایی در 5 کشور بوده و برای برندهایی مثل فارم فرایتز، کالیفرنیا گاردن، ‌هاینز، کوکی و گرین‌لند در منطقه بازاریابی می‌کند. درآمد این شرکت در سال 2005 در حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است.


خانواده الخرافی همچنین مالک 30 درصد سهام پرمنفعت شرکت مخابراتی آتییر است که دارای حق امتیاز موبایل در جنوب عراق می‌باشد.روزنامه سان در 24 اکتبر سال 2008 گزارش کرده بود که الخرافی در حال مذاکره با مالک تیم نیوکاسل برای خرید باشگاه با قیمت 300 میلیون پوند بوده است، اما این مذاکرات نهایتا به جایی نرسید. همچنین در سال 2009 اعلام شد که وی در حال مذاکره با تیم لیورپول برای خرید این تیم می‌باشد. وی همچنین طی هشت سال با صرف بیش از 250 هزار دلار اسپانسر تیم خرافی کینگز، تيم‌کویتی که بیشتر بازیکنان آن آمریکایی هستند، بود. مدیر مالی باشگاه، فیلیپ نش به مدت یک هفته برای بحث روی مبلغ 400 میلیون پوندی برای فروش باشگاه به خاورمیانه رفته بودند. این باشگاه مالکیت 50 درصد باشگاه را به الخرافی پیشنهاد کرده است‌،‌ در حالی که او به دنبال به دست گرفتن کنترل کل باشگاه است.

دانلود از کتابخانه  دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

بازاریابی دیجیتال را جدی نگیرید ! تا حذف شوید

آیا هنوز اهمیت بازاریابی دیجیتال را انکار می کنید؟ آیا هنوز نگاهتان به حضور در نتایج گوگل، بازاریابی با ایمیل و دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال، یک نگاه حاشیه ای است؟ متاسفانه اگر چنین است، باید منتظرِ حذف شما از فضای کسب و کار باشیم ! اما با خواندن این مقاله، احتمالاً تصمیما جدید بگیرید متن کامل مقاله را بخوانید

آگهی

ورود یا ثبت نام



کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام