یادداشت‌های مدیریتی

صنعت شیرینی و شکلات آمریکا

صنعت شیرینی، شکلات و آبنبات آمریکا دارای بیش از 1600 تولید کننده است که سالانه فروش محصولات این صنعت بالغ بر 17 میلیارد دلار است. شرکتهای Mars، Nestle،Cadbury و هرشی از شرکتهای بزرگ فعال در این صنعت هستند. این صنعت در آمریکا قدری پراکنده است به طوری که 50 شرکت بزرگ آمریکایی سهم بازاری کمتر از 40 درصد را دارند، اما باید دقت داشت که بعضی شرکتها توانسته اند در بخشهای مشخصی از بازار بر آن چیره شوند، مثلاً هرشی و مارس در شکلات، ریگلی در آدامس و همین طور Jelly Belly  در ژله شرکتهای غالب هستند.

  هرشی

این صنعت را می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد : شرکتهای که شکلات را از دانه ی کاکائو تولید می کنند، شرکتهایی که شکلات را می خرند و آبنباتهای شکلاتی تولید می کنند و در آخر هم شرکتهایی که آبنبات های غیر شکلاتی تولید می کنند.

چشم انداز رقابتی

مهمترین عامل پیش راننده ی تقاضا در صنعت شیرینی و شکلات، ذائقه ی مردم و رشد جمعیت است، و فاکتورهای موثر برای تولید کنندگان به منظور ایجاد سود بیشتر کارایی در تولید، کارایی در زنجیره تامین و بازاریابی است. در این بین، شرکتهای بزرگ دارای مزیت به خاطر صرفه جویی در مقیاس و قدرت چانه زنی بالای خود به منظور تامین مواد اولیه ی با کیفیت و ارزان تر دارند و شرکت های کوچک (small business) توان تولید محصولات اختصاصی تر و جذب سهم بازار بیشتر از محیط محلی خود را دارند. این صنعت در آمریکا، بسیار سرمایه بر است  و میانگین فروش به ازای هر کارگر در سال معادل 300 هزار دلار است.

محصولات و مواد اولیه

همان طور که اشاره شد، محصولات عمده ی این صنعت شکلات، آبنبات های شکلاتی و آبنباتهای غیر شکلاتی هستند. همان طور که نمودار زیر نشان می دهد، آبنباتهای غیر شکلاتی نیمی از میزان فروش این صنعت را به خود اختصاص داده است و پس از آبنباتهای شکلاتی و در نهایت شکلات قرار دارد.

سهم محصول از صنعت شکلات

مواد اولیه ی کلیدی در این صنعت شامل شیر، بادام، بادام زمینی، گردو، پسته، کاکائو، شکر و کره کاکائو است. تهیه ی موادی چون شیر و شکر در آمریکا برای تولید کنندگان مشکل چندانی ایجاد نمی کند برای خرید سایر مواد اولیه باید عموماً از طریق وارد کنندگان اقدام کنند خصوصاً برای کاکائو قیمت این محصول بسیار وابسته به میزان تولید این میوه ی ارزشمند در غرب آفریقا و آمریکای جنوبی دارد.

شکل زیر چگونگی تغییر قیمت برخی مواد اولیه در سال 2009 را نشان می دهد، در این شکل که از انجمن ملی صنعت شیرینی آمریکا گرفته شده است، علت افزایش قیمت پسته، کاهش تولید و برداشت این محصول در ایران اعلام شده است.

مواد اولیه

مطابق آن چه در نمودار زیر مشخص است، فروش این صنعت در سال 2009 با افزایش روبرو بوده است، در حالی از نظر وزنی کاهش داشته است.

فروش صنعت شکلات

با توجه به نموداری که در ادامه آمده است، هر شهروند آمریکایی در سال 2008 به طور متوسط 93 دلار برای خرید شکلات هزینه کرده است.

سرانه مصرف شکلات

در بین اسنکها، آمریکایی های گرایش بسیاری به شکلات و آبنبات دارند و این محصول رتبه ی دوم را دارد.

رتبه شکلات در بین اسنکها

اما کانال های مختلف فروش محصولات این صنعت و سهم آنها هم در نوع خود جالب است، به جدول زیر نگاه کنید و سهم وال مارت را در فروش محصولات این صنعت را با سایرین مقایسه کنید.

میزان فروش کانالهای مختلف فروش

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

hoovers

candyusa

candyindustry

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا