برای شرکت رایگان در همایش انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، روی لینک زیر کلیک و نام خود را در فرم وارد فرمایید.

زمان برگزاری چهارشنبه 05 اردیبهشت: اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد محدود، در «راهکارهای ایجاد استارتاپ‌های ثروت آفرین در سال 97»فرصت

خطرات کوچک بودن

یادداشتهای تحلیلی و مدیریتییادداشتخطرات کوچک بودن

دوره دیجیتال مارکتینگ

خطرات کوچک بودن

شرکت های کوچک، نقش اندکی در ايجاد اشتغال دارند


درست همان زمانی که آمریکایی ها و نمایندگان کنگره شان بنگاه های بزرگ را به باد تمسخر می گیرند، جایی را در قلب خود برای بنگاه های کوچک محفوظ نگه می دارند.
این موضوع را باید به فال نیک گرفت، چرا که در این روزها بنگاه های کوچک به شفقت و دلسوزی نیاز دارند. با وجود این، مصیبت بنگاه های کوچک تاحدودی به تبیین علل ناتوانی شگفت انگیز آنان در ایجاد اشتغال پس از پایان رکود سال گذشته کمک می کند.


اغلب درباره سهم بنگاه های کوچک در ایجاد اشتغال کل، غلو می شود. این بنگاه ها به راستی اکثر فرصت های شغلی جدید را شکل می دهند. البته آنها اکثر بیکاری ها را نیز به وجود می آورند.

متاسفانه داده های معتبری که عملکرد خالص استخدام آنها را بررسی کند، اندک است. دپارتمان خزانه داری تلاش کرده است این کمبود را با انتخاب داده های مربوط به استخدام و اخراج از اداره آمار کار از بدو تاسیس تاکنون حل کند. این داده ها نشان می دهند که از آغاز رکود در دسامبر 2007 بنگاه های با کمتر از 50 نفر پرسنل، ماهانه 4/0 درصد از فرصت های شغلی را از دست داده اند. این در حالی است که هم در بنگاه های 50 تا 249 نفره و هم در بنگاه های بزرگتر این رقم فقط 2/0 درصد بوده است.


نکته جالب تر، بروز اختلاف یاد شده به هنگام پایان رکود - تقریبا از حدود ژوئن سال گذشته- است. از آن تاریخ به بعد، بنگاه های بزرگ به طور متوسط 32 هزار یا بیشتر در هر ماه اشتغال ایجاد کرده اند. بنگاه های متوسط نیز به میزان بسیار اندک به از دست دادن اشتغال گرایش داشتند. در عین حال، در بنگاه های کوچک که حدود 41 درصد از کل اشتغال را شکل می دهند، کاهش 158 هزار فرصت شغلی در ماه تداوم یافت.

آلن کروگر، اقتصاددان در حوزه کار از دانشگاه پرینستون که در حال حاضر در وزارت اقتصاد است، دو نظریه درباره اختلاف اشتغال میان شرکت های بزرگ و کوچک دارد: یک نظریه این است که شرکت های بزرگ هزینه های ثابت زیادی دارند.

هزینه هایی که برای آموزش کارکنان سرمایه گذاری شده است و به همین دلیل، این شرکت ها به اخراج کارکنان خود بی میل هستند. چنین هزینه هایی برای شرکت های کوچک کمتر است. عامل دیگر کمبود اعتبار مالی است. شرکت های بزرگ پول بیشتری دارند و به بازارهای مالی آسان تر دسترسی دارند. شرکت های کوچک احتمالابیشتر مجبورند به بانک هایی که شرایط پرداخت وام خود را سخت تر کرده اند، تکیه کنند. شاید به همین دلیل هم شرکت های کوچک در قیاس با رکود سال 2001 که تعداد حقوق بگیرانشان کمتر از حقوق بگیران شرکت های بزرگ کاهش یافت، بدتر عمل کرده اند.


اگر آقای کروگر درست بگوید، از دست دادن اعتبار مالی می تواند کلید حفظ رشد اشتغال در شرکت های کوچک باشد. برای کمک به این موضوع، خزانه داری تشکیل یک صندوق 30 میلیارد دلاری برای کمک به بنگاه های کوچک را پیشنهاد داده است. بر اساس این پیشنهاد، صندوق یاد شده برای بانک های کوچک، مشروط به اعمال شرایط امتیازی ویژه، سرمایه فراهم می کند.


اساسا قرار بود «برنامه نجات دارایی های در معرض خطر» که بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است، منابع مالی این صندوق را تامین کند. اما محدودیت های زیاد، مدیریت اجرایی پرداخت را از مشارکت در این موضوع منصرف کرد. خزانه داری هنوز مشخص نکرده است که منابع مالی این صندوق از چه محلی تامین خواهد شد.

 اگر چه شاید وجود این صندوق غیر ضروری به نظر برسد، اما در ماه های گذشته، نشانه هایی بروز کرده اند مبنی بر این که شرایط در حال تغییر است. وام های صنعتی و بازرگانی بانک ها از اکتبر 2008 تا مارس 24 درصد کاهش یافتند، اما از آن پس، تثبیت شده اند و پژوهش Fed نشان داده است که برای اولین بار پس از سال 2007 بانک ها شرایط پرداخت وام های کسب وکار را آسان می گیرند.


آخرین پژوهش «فدراسیون ملی کسب و کار مستقل» افزایشی متوسط در خوش بینی اعضای این فدراسیون را نشان می دهد. اگر چه بیشتر آنان هنوز برای قطع اشتغال و نه افزایش آن برنامه ریزی می کنند.

شاید روشن شدن وضعیت اطلاعات مربوط به اشتغال خبر خوشی برای شرکت های کوچک باشد. اشتغال در بخش غیرکشاورزی تا 290 هزار یا 2/0 درصد در آوریل افزایش یافت که بزرگ ترین رشد یک ماهه اشتغال طی چهار سال محسوب می شود. 

سرشماری موقتی کارگران فقط به مدت یک فصل صورت گرفت، اما ایجاد فرصت شغلی در بخش خصوصی گسترده بود. نرخ بیکاری از 7/9 درصد به 9/9 درصد افزایش یافت که واقعا پیامد مثبت ترک کار جزئی و فرعی توسط کارگران برای به دست آوردن اشتغال است. بنگاه های کوچک ممکن است در نهایت آماده استخدام بعضی از آنها باشند.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منبع: دنیای اقتصاد

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام