یادداشت‌های مدیریتی

بزرگترین توزیع کننده دارو در جهان

تاریخچه شرکت «مک کسان» به زمانی باز می‌گردد که ارائه خدمات بهداشتی به شکل سازمان یافته به تازگی در ایالات متحده آغاز شدهmckesson بود. این شرکت که در سا ۱۸۳۳ توسط «جان مک کسان» و «چارلز اولکات» در نیویورک تاسیس شد، در ابتدا بر واردات و عمده فروشی داروهای درمانی و مواد شیمیایی از کشورهای تولید کننده این محصولات متمرکز بود.

این شرکت که کار خود را از یک مغازه کوچک واقع در منطقه شرکت‌های مالی نیویورک شروع کرده بود، به سرعت شروع به پیشرفت کرد. آن سال‌ها دورانی بود که دریانوردی و حمل‌ونقل کالاها با کشتی آمریکا را با دنیای جدید تجارت جهانی آشنا می‌کرد. «مک کسان» و «اولکات» با پر کردن کشتی‌ها از صندوق‌های مواد دارویی کسب و کار رو به رشد را بنا نهادند. واردات دارو از اروپا و واردات گیاهان دارویی، ریشه‌های گیاهی و ادویه جات به دست آمده از پنسیلوانیا از طریق این کشتی‌ها میسر می‌شد.

دو شریک پس از مدت کوتاهی از شروع کار، شخصی به نام دانیل رابینز را به عنوان دستیار استخدام کردند. رابینز به زودی به یکی از شرکای شرکت تبدیل شد. پس از اینکه اولکات در سال ۱۸۵۳ در گذشت، شرکت به «مک کسان و رابینز» تغییر نام داد. شرکت در آن زمان به هفده ایالت آمریکا از ورمانت گرفته تا کالیفرنیا محصولات دارویی توزیع می‌کرد.
در سال ۱۸۵۵ شرکت به یکی از اولین عمده فروشان دارو تبدیل شد که به تولید دارو نیز روی آورده بود. داروهای تولیدی «مک کسان و رابینز» به زودی در سراسر جهان شناخته شدند و شرکت برای اقدامات نوآورانه و پیشگامی‌در صنعت، مدال‌ها و جوایز زیادی دریافت کرد.

گسترش مرزها در قرن بیستم

در سال‌های اولیه قرن بیستم «مک کسان و رابینز» یک تصمیم استراتژیک اتخاذ کرد که از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. این شرکت تصمیم گرفت برخی عمده فروشی‌های باسابقه را به شعب خود تبدیل کند و برای متقاعد کردن آنها، شروع به مذاکره کرد. به این ترتیب شرکت تصمیم داشت به یک عمده فروشی ملی دارو تبدیل شود. این اقدام «مک کسان و رابینز» را به توزیع کننده پیشرو مواد دارویی در ایالات متحده تبدیل کرد. این اقدام همچنین موجب تغییر تمرکز شرکت به توزیع کالاهایی خارج از حیطه محصولات بهداشتی شد.

در دهه ۱۹۶۰ شرکت تمرکز بر توزیع را ادامه داد و با شرکت «فورموست دایریز» در سانفرانسیسکو ادغام شد. به این ترتیب شرکت « فورموست مک کسان» به وجود آمد. شرکت جدید چهار حوزه اصلی عملیاتی داشت که عبارت بودند از : مواد دارویی، مواد غذایی، نوشیدنی و مواد شیمیایی. «فورموست مک کسان» به بزرگ‌ترین توزیع کننده دارو، نوشیدنی و مواد شیمیایی تبدیل شد. همچنین این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده آب معدنی، شرکتی پیشرو در زمینه محصولات لبنی تازه و شرکتی با عملکرد فرامنطقه‌ای در زمینه توزیع تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی بود.

در دهه‌های هشتاد و نود میلادی تصمیم گرفت تا بار دیگر بر محصولات بهداشتی تمرکز کند و کسب و کارهای نامرتبطی چون لبنیات، مواد شیمیایی و نوشیدنی را متوقف کرد.
در این زمان «مک کسان» شرکت «مراقبت‌های بهداشتی اتومیتد» را تصاحب کرد. شرکت همچنین HBO & Company را به قیمت ۱۴ میلیارد دلار در بازار سهام به تصاحب خود درآورد و به این ترتیب بزرگ‌ترین شرکت ارائه خدمات مراقبت بهداشتی جهان تشکیل شد. در سال ۲۰۰۰ شرکت فعالیت تنها دارایی غیرمرتبط خود به محصولات بهداشتی یعنی شرکت «آب معدنی مک کسان» را نیز متوقف کرد.

وضعیت امروز شرکت

«مک کسان» امسال با درآمد ۶/۱۰۶ میلیارد دلاری، در فهرست فورچون ۵۰۰ رتبه ۱۴ را کسب کرده است. این شرکت امروزه ارائه کننده داروهای حیاتی، تجهیزات پزشکی و راه‌حل‌های فناوری اطلاعات در زمینه مراقبت‌های بهداشتی است و از این طریق بر زندگی و سلامت بیماران در بسیاری از کشورهای جهان تاثیرگذار است. این شرکت امروزه بیشترین تعداد مشتری را در صنعت مراقبت‌های بهداشتی داراست، به‌طوری که ۲۰۰۰۰۰ پزشک، ۲۶۰۰۰ داروخانه خرده فروشی، ۱۰۰۰۰ مرکز مراقبت‌های بلندمدت پزشکی، ۵۰۰۰ بیمارستان، ۲۰۰۰ تولیدکننده کالاهای پزشکی و اورژانس و شمار زیادی از آژانس‌های ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی در منزل و تولیدکنندگان محصولات داروخانه‌ای مشتری این شرکت هستند. از مشتریان به نام این شرکت می‌توان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت و ارتش آمریکا اشاره کرد.

این شرکت در جریان بحران اقتصادی بسیار قدرتمند عمل کرد؛ به طوری که رتبه آن در استاندارد اند‌پورز (شاخصی که از سال ۱۹۵۷ مورد استفاده قرار گرفت و از قیمت سهام ۵۰۰ شرکت بزرگ که در دو بازار عمده سهام ایالات متحده داد و ستد می‌شوند، به دست می‌آید.) ارتقا یافت. مک کسان امروزه در حدود ۵/۴ میلیون محصول در روز تولید می‌کند و در حال توسعه فعالیت‌های خود به حوزه‌هایی چون دیجیتالی کردن پرونده پزشکی بیماران است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا