بزرگترین توزیع کننده دارو در جهان

یادداشتهای تحلیلی و مدیریتییادداشتبزرگترین توزیع کننده دارو در جهان

دوره دیجیتال مارکتینگ

بزرگترین توزیع کننده دارو در جهان

برچسب ها: پخش و توزیع

تاریخچه شرکت «مک کسان» به زمانی باز می‌گردد که ارائه خدمات بهداشتی به شکل سازمان یافته به تازگی در ایالات متحده آغاز شدهmckesson بود. این شرکت که در سا 1833 توسط «جان مک کسان» و «چارلز اولکات» در نیویورک تاسیس شد، در ابتدا بر واردات و عمده فروشی داروهای درمانی و مواد شیمیایی از کشورهای تولید کننده این محصولات متمركز بود.

این شرکت که کار خود را از یک مغازه کوچک واقع در منطقه شركت‌های مالی نیویورک شروع کرده بود، به سرعت شروع به پیشرفت کرد. آن سال‌ها دورانی بود که دریانوردی و حمل‌ونقل کالاها با کشتی آمریکا را با دنیای جدید تجارت جهانی آشنا می‌کرد. «مک کسان» و «اولکات» با پر کردن کشتی‌ها از صندوق‌های مواد دارویی کسب و کار رو به رشد را بنا نهادند. واردات دارو از اروپا و واردات گیاهان دارویی، ریشه‌های گیاهی و ادویه جات به دست آمده از پنسیلوانیا از طریق این کشتی‌ها میسر می‌شد. 


دو شریک پس از مدت کوتاهی از شروع کار، شخصی به نام دانیل رابینز را به عنوان دستیار استخدام کردند. رابینز به زودی به یکی از شرکای شرکت تبدیل شد. پس از اینکه اولكات در سال 1853 در گذشت، شرکت به «مک کسان و رابینز» تغییر نام داد. شرکت در آن زمان به هفده ایالت آمریکا از ورمانت گرفته تا کالیفرنیا محصولات دارویی توزیع می‌کرد.
در سال 1855 شرکت به یکی از اولین عمده فروشان دارو تبدیل شد که به تولید دارو نیز روی آورده بود. داروهای تولیدی «مک کسان و رابینز» به زودی در سراسر جهان شناخته شدند و شرکت برای اقدامات نوآورانه و پیشگامی‌در صنعت، مدال‌ها و جوایز زیادی دریافت کرد.

گسترش مرزها در قرن بیستم

در سال‌های اولیه قرن بیستم «مک کسان و رابینز» یک تصمیم استراتژیک اتخاذ کرد که از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. این شرکت تصمیم گرفت برخی عمده فروشی‌های باسابقه را به شعب خود تبدیل کند و برای متقاعد کردن آنها، شروع به مذاکره کرد. به این ترتیب شرکت تصمیم داشت به یک عمده فروشی ملی دارو تبدیل شود. این اقدام «مک کسان و رابینز» را به توزیع کننده پیشرو مواد دارویی در ایالات متحده تبدیل کرد. این اقدام همچنین موجب تغییر تمرکز شرکت به توزیع کالاهایی خارج از حیطه محصولات بهداشتی شد.

در دهه 1960 شرکت تمرکز بر توزیع را ادامه داد و با شرکت «فورموست دایریز» در سانفرانسیسکو ادغام شد. به این ترتیب شرکت « فورموست مک کسان» به وجود آمد. شرکت جدید چهار حوزه اصلی عملیاتی داشت که عبارت بودند از : مواد دارویی، مواد غذایی، نوشیدنی و مواد شیمیایی. «فورموست مک کسان» به بزرگ‌ترین توزیع کننده دارو، نوشیدنی و مواد شیمیایی تبدیل شد. همچنین این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده آب معدنی، شرکتی پیشرو در زمینه محصولات لبنی تازه و شرکتی با عملکرد فرامنطقه‌ای در زمینه توزیع تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی بود.

در دهه‌های هشتاد و نود میلادی تصمیم گرفت تا بار دیگر بر محصولات بهداشتی تمرکز کند و کسب و کارهای نامرتبطی چون لبنیات، مواد شیمیایی و نوشیدنی را متوقف کرد.
در این زمان «مک کسان» شرکت «مراقبت‌های بهداشتی اتومیتد» را تصاحب کرد. شرکت همچنین HBO & Company را به قیمت 14 میلیارد دلار در بازار سهام به تصاحب خود درآورد و به این ترتیب بزرگ‌ترین شرکت ارائه خدمات مراقبت بهداشتی جهان تشکیل شد. در سال 2000 شرکت فعالیت تنها دارایی غیرمرتبط خود به محصولات بهداشتی یعنی شرکت «آب معدنی مک کسان» را نیز متوقف کرد.

وضعیت امروز شرکت

«مک کسان» امسال با درآمد 6/106 میلیارد دلاری، در فهرست فورچون 500 رتبه 14 را کسب کرده است. این شرکت امروزه ارائه کننده داروهای حیاتی، تجهیزات پزشکی و راه‌حل‌های فناوری اطلاعات در زمینه مراقبت‌های بهداشتی است و از این طریق بر زندگی و سلامت بیماران در بسیاری از کشورهای جهان تاثیرگذار است. این شرکت امروزه بیشترین تعداد مشتری را در صنعت مراقبت‌های بهداشتی داراست، به‌طوری که 200000 پزشک، 26000 داروخانه خرده فروشی، 10000 مرکز مراقبت‌های بلندمدت پزشکی، 5000 بیمارستان، 2000 تولیدکننده کالاهای پزشکی و اورژانس و شمار زیادی از آژانس‌های ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی در منزل و تولیدکنندگان محصولات داروخانه‌ای مشتری این شرکت هستند. از مشتریان به نام این شرکت می‌توان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت و ارتش آمریکا اشاره کرد.

این شرکت در جریان بحران اقتصادی بسیار قدرتمند عمل کرد؛ به طوری که رتبه آن در استاندارد اند‌پورز (شاخصی که از سال 1957 مورد استفاده قرار گرفت و از قیمت سهام 500 شرکت بزرگ که در دو بازار عمده سهام ایالات متحده داد و ستد می‌شوند، به دست می‌آید.) ارتقا یافت. مک کسان امروزه در حدود 5/4 میلیون محصول در روز تولید می‌کند و در حال توسعه فعالیت‌های خود به حوزه‌هایی چون دیجیتالی کردن پرونده پزشکی بیماران است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 25 آبان 1389

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
0 #1 hssan ۱۳۹۶-۰۵-۲۶ ۰۸:۴۴
چرا نمیذاری کاری که باید رو انجام داد؟
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام