مجتمع فنی تهران میرداماد

فرهنگ کسب و کار در ژاپن

یادداشتهای تحلیلی و مدیریتییادداشتفرهنگ کسب و کار در ژاپن

دوره دیجیتال مارکتینگ

فرهنگ کسب و کار در ژاپن

برچسب ها: کشورهاژاپن
فهرست مطلب
فرهنگ کسب و کار در ژاپن
پیشینه کسب و کار در ژاپن
جلسات در ژاپن
تمامی صفحات

ژاپن کشوری است آسیایی در شرقی‌ترین بخش خاور دور. زبان مردم این کشور، زبان ژاپنی است.ژاپن

رشته جزیره‌های ژاپن شامل 6825 جزیره است که چهار جزیره اصلی آن عبارتند از هونشو، هوکایدو، کیوشو و شیکوکو. پایتخت این کشور شهر توکیو می‌باشد. کشور ژاپن در سال ۲۰۱۰ پس از آمریکا و چین، به عنوان سومین قدرت اقتصادی دنیا شناخته شده. این کشور دارای منابع طبیعی خیلی محدودی است و اکثر جزایر و خاک آن کوهستانی و آتشفشانی است. ولی با همکاری‌های دولت در بخش صنعت و نیز سرمایه‌گذاری گسترده در تکنولوژی‌های پیشرفته، ژاپن به عنوان یکی از پیشگامان عمده در صنعت و تکنولوژی دنیا شناخته شده است.


کشور ژاپن در سال ۲۰۱۰ پس از آمریکا و چین، به عنوان سومین قدرت اقتصادی دنیا شناخته شد. اگرچه در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۰ رشد اقتصادی ژاپن 1.3- درصد بود، اما طی سال ۲۰۱۰ تولید ناخالص داخلی ژاپن 3.9 درصد رشد نشان داد و اقدامات سریع بانک ژاپن در قالب مداخله در بورس توکیو به منظور کاهش ارزش سهام نیکی ثبات را به بازارهای مالی این کشور بازگرداند.

آمار کلی کشور ژاپن

مساحت: ۳۷۷۹۴۴ کیلومتر مربع
(رتبه ۶۱ در میان کشورهای جهان)
جمعیت: ۱۲۷ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر
(رتبه ۱۰ در میان کشورهای جهان)
تراکم جمعیت: ۳۳۷ نفر در کیلومتر مربع
(رتبه ۳۶ در میان کشورهای جهان)
امید به زندگی: مردان ۷۹ سال – زنان ۸۶ سال
درصد افراد باسواد: ۹۹ درصد
میزان طلاق در ۱۰۰۰ نفر: ۲/۲ نفر
آمار اقتصادی
واحد پول: ین
تولید ناخالص ملی: ۴۳۰۸ میلیارد دلار – سرانه ۳۳۸۲۸ دلار
اشتغال: کشاورزی ۴ درصد - صنعت ۲۸ درصد - خدمات ۶۵ درصد - بیکار ۴ درصد
صادرات عمده: تجهیزات حمل و نقل، ماشین‌آلات مکانیکی‌، مواد شیمیایی، لوازم الکتریکی، فلزات
مقاصد صادرات: آمریکا ۲۲ درصد - چین ۱۳ درصد - کره‌جنوبی ۸ درصد - تایوان ۷ درصد – هنگ‌کنگ ۶ درصد
واردات عمده: محصولات ماشین آلات و تجهیزات – مواد سوختی و معدنی – مواد خوراکی – مواد شیمیایی – مواد اولیه
منابع واردات: چین ۲۰ درصد - آمریکا ۱۳ درصد – کره‌جنوبی ۵ درصد - استرالیا ۴ درصد - تایوان ۴ درصد.

صادرات بخش عمده‌ای از درآمدهای اقتصادی ژاپن را تشکیل می‌دهد و آمریکا با ۷/۲۲ درصد، چین با ۱/۱۳ درصد و کره‌جنوبی با ۸/۷ درصد عمده‌ترین شرکای تجاری این کشور هستند. محصولات صادراتی عمده ژاپن شامل تجهیزات حمل‌ونقل، اتومبیل، صنایع الکترونیک، ماشین‌آلات الکتریکی و صنایع شیمیایی هستند. در بخش صنایع ژاپن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در زمینه تولید اتومبیل، تجهیزات الکترونیکی، ماشین ابزار، فولاد و فلزات غیرآهنی، کشتی سازی، صنایع شیمیایی و نساجی و نیز صنایع غذایی فرآوری شده محسوب می‌شود. این کشور دارای چندین شرکت بین‌المللی با مارک‌های معتبری همچون تویوتا، هوندا، سونی، نیسان، سیتی‌زن و... است. چنین نتیجه‌ای حاصل صادرات به کشورهای در حال توسعه (مانند چین که رشدش به ۵/۹ درصد رسیده)، طرح دولتی و بی‌سابقه قانونمندسازی، سطح بالای تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری روی آموزش و همچنین تعدیل نسبی ارزش دادن به سهامداران است. ژاپن رشد اقتصادی بالایی را در دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تجربه کرده ‌است. رشد ژاپن در دهه ۱۹۶۰ به طور متوسط ۱۰ درصد، در دهه ۱۹۷۰ به طور متوسط ۵ درصد و در دهه ۱۹۸۰ به طور متوسط ۴ درصد رشد داشت. رشد اقتصادی ژاپن در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته است، به طوری که در دهه ۱۹۹۰ به طور متوسط ۵/۱ درصد بوده ‌است. تلاش‌های دولت ژاپن برای ایجاد رشد اقتصادی در این دو دهه عمدتا با شکست مواجه شده و رشد اقتصادی ژاپن همچنان پایین است. در نتیجه فاجعه اخیر زلزله و سونامی هولناک ۱۱ مارس، ۱۰ درصد ارزش دارایی‎های ژاپن در بازار سرمایه این کشور از بین رفت که این رقم معادل ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ژاپن بوده و مقدار آن به یک تریلیون دلار بالغ می‌‎شود.

کار‌شناسان بر این باورند که این زلزله در کوتاه‌مدت تاثیرات منفی زیادی بر رشد اقتصادی ژاپن خواهد داشت، اما در بلندمدت به نفع اقتصاد این کشور تمام می‌شود، چرا که اجرای پروژه‌های زیر ساختی موجب افزایش اشتغال و رشد اقتصادی خواهد شد. اکنون شرکت‌های بزرگ ژاپنی مثل تویوتا و سونی، با بحران عجیبی روبه‌رو شده‌اند. سونی فعالیت شش کارخانه بزرگ خود در شمال ژاپن را متوقف کرده است. شرکت تویوتا نیز سه کارخانه تولیدی خود را تعطیل کرد. شرکت‌های خودروسازی هوندا و نیسان نیز به ترتیب فعالیت دو و چهار کارخانه بزرگ خود را متوقف کرده‌اند.

مهم‌ترین مشکل فعلی ژاپن از هم‎گسیختگی زنجیره عرضه برخی از صنایع است که برای ادامه فعالیت به مواد اولیه، قطعات و نهاده‎های تولید نیاز مبرم دارند و از سویی بسیاری از واحدهای تولیدکننده قطعات اتومبیل و لوازم الکترونیک که در مناطق آسیب‎دیده قرار دارند تولیدات خود را اجبارا کاهش داده‎اند. البته صندوق بین‎المللی پول اعلام کرد: اقتصاد ژاپن به حد کافی نیرومند است که بتواند هزینه‎های بازسازی خرابی‎های زلزله و سونامی اخیر را تامین نماید. بانک مرکزی ژاپن نیز در پی سقوط شدید شاخص‌های سهام، مبلغ ۱۵ تریلیون ین (معادل ۱۸۳ میلیارد دلار) به اقتصاد این کشور تزریق نموده است.

فرهنگ کسب و کار در ژاپن

در این هفته که به بررسی مجزای کشور ژاپن اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب و کار این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاری‌گر شما در تعامل مؤثر‌تر با مشتریان و شرکای ژاپنی باشد. هرچند هرکدام از زیررده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب و کار در ژاپن تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ مورد بررسی قرار گیرند. ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب و کار ژاپن، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آن‌ها سر و کار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک این کشور‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.



نظرات   

 
+7 #1 majid ۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۸:۴۸
ژاپنی ها مردمی سخت کوش و پرتلاش هستند کشورشان را دوباره می سازند.
بازگو کردن
 
 
+1 #2 علی ۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۱۴:۴۸
ژاپن چی تولید نمی کنه ؟

همه چیز می سازه ......کشور صنعتی و پیشرفته ای هست مردمش هم

انقدر بافرهنگند که دروغ نمی گند....

در درگیری بین ژاپن و امریکا این بار ژاپن برنده خواهد بود بلا شک....
بازگو کردن
 
 
0 #3 مريم ۱۳۹۴-۰۸-۱۱ ۱۳:۱۸
ساختار ژاپن ساختار سلسله مراتبي است؟ منظورتان چيه؟ ساختار ژاپن ساختاري مشاركتيست و اين يك ويژگي بارز سبك مديريت و ساختار سازمان هاست. به نظر من آوردن اين كلمه ( سلسله مراتبي) حواس را پرت مي كند.
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

دانلود فیلم مدیریتی دفتر کار یا Office Space

ما فیلم های مدیریتی را به صورت رایگان برای دانلود در اختیار شما می گذاریم، اینها فیلمهایی هستند که می توانند جنبۀ آموزش و انتقال مفاهیم مدیریتی را داشته باشند. فیلم دفتر کار یکی از این فیلم هاست، فیلم سینمایی Office Space به کارگردانی Mike Judge در سال 1999 و در آمریکا ساخته شده است. فیلم Office Space در فضایی هجو گونه زندگی روزمره و کاری مردم آمریکا در اواخر دهه 90 میلادی ... متن کامل مقاله را بخوانید

اخبار مرتبط با اقتصاد، صنعت و مدیریت

آگهی

ورود یا ثبت نام



دوره دیجیتال مارکتینگ

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام