مجتمع فنی تهران میرداماد

شاخص بورس تهران؛ چراغ راه یا سرآب؟

یادداشتهای تحلیلی و مدیریتییادداشتشاخص بورس تهران؛ چراغ راه یا سرآب؟

دوره دیجیتال مارکتینگ

شاخص بورس تهران؛ چراغ راه یا سرآب؟

برچسب ها: مدیریت مالیبورس

در تمام بازارهای مالی جهان برای تعیین بازده و رشد و نزول بازار، از عاملی به نام شاخص استفاده می کنند که در واقع دما سنج وضعیت هر بازار می باشد. اما برای محاسبه این شاخص روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها روش "ارزش بازار" می باشد. بر مبنای این روش مجموع ارزش بازار تمام شرکت های فعال در هر بازار محاسبه و میزان تغییرات آن در شاخص نمایان می شود. در واقع این روش از بهترین روش های موجود می باشد و برای مثال S&P 500 نیز از همین روش استفاده می کند. روش محاسبه نیز مجموع ارزش تمام سهم های بازار می باشد که ارزش بازار هر سهم از حاصلضرب تعداد سهام در قیمت روز سهم بدست می آید.

اما سوال اینجاست که آیا این روش محاسبه شاخص در بازار بورس تهران نیز می تواند مفید باشد؟ یا صرفاً باعث گمراهی سهامداران خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال در این جا به دو نکته عمده اشاره خواهیم کرد که به نظر می رسد میزان دقت و اعتبار شاخص را زیر سوال می برد.

1- آیا نحوه توزیع ارزش بازار در میان شرکت های بورس نرمال است؟

برای پاسخ به این مساله محاسباتی با توجه به آخرین روز معاملاتی مورخ 22/3/1391 صورت گرفته است که در جدول زیر ارائه می شود:

بورس

همان طور که مشخص است سه شرکت مخابرات، فولاد مبارکه و ملی مس به تنهایی 22% درصد ارزش بازار کل را در اختیار دارند! و مجموعا 10 شرکت بزرگ بورس 44% درصد کل بازار را تشکیل می دهند. این موضوع بدین معنیست که اگر بیش از 300 شرکت بورس در یک روز منفی باشند و این 10 شرکت مثبت باشند شاخص تغییر محسوسی نخواهد داشت! و یا به بیان دیگر می توان از طریق کنترل سهام این شرکت ها شاخص را نیز کنترل نمود. اما به راستی چند درصد از سهامداران حقیقی فعال در بازار سهامدار این 10 شرکت هستند؟ نکته دیگر اینجاست که اتخاذ سیاست هایی همچون وجود حجم مبنا برای سهام باعث کاهش روز افزون رغبت سهامداران به خرید سهام شرکت های بزرگ گشته است و در نتیجه می توان گفت شاخص نمی تواند معیار مناسبی برای سود یا زیان سهامداران حقیقی جزء باشد.

2- آیا سود تقسیمی در مجامع در شاخص لحاظ می شود؟

به فرض که همین روش فعلی مورد استفاده قرار گیرد. وقتی شرکتی برای تقسیم سود بسته می شود و پس از تقسیم سود بازگشایی می شود طبق فرمول ارزش بازار سهم کاهش یافته و این کاهش بستگی به میزان سود تقسیمی دارد. اما در محاسبات فعلی شاخص پس از بازگشایی بطور خودکار میزان سود تقسیمی از قیمت قبلی سهم کاسته شده و قیمت بازگشایی نسبت به ان محاسبه می شود. بدین وسیله تاثیر مثبت غیر واقعی بسیار زیادی روی شاخص کل گذاشته می شود در حالی که بسیاری از شرکت ها از حداکثر مهلت ممکن برای پرداخت سود سهامداران حقیقی استفاده می کنند و پس از 6-8 ماه سود را پرداخت می کنند. در شرایط اقتصادی ایران که با تورم نسبی و قابل توجهی همراه است خواب 8 ماهه سرمایه فرد زیان قابل توجهی برای وی همراه خواهد داشت. اگر بخواهیم بطور ساده میزان این زیان را محاسبه کنیم (با ساده سازی نرخ بهره و...) با توجه به سود 20 در صدی بانک ها و اوراق مشارکت که بازده بدون ریسک محسوب می شود این وقفه در پرداخت سهام حدودا 10-15 درصد زیان به همراه خواهد داشت. در صورتی که طبق شاخص فردای روز بازگشایی سود تقسیمی محاسبه می شود. شاید به ندرت شرکت هایی مثل مخابرات، همراه اول و برخی بانک ها باشند که بدون خواب سرمایه سود تقسیمی را پرداخت می کنند.

با توجه به این دو نکته و البته موارد دیگری که به عنوان نقد بر محاسبه شاخص وجود دارد می توان گفت نیاز به یک بازنگری در طراحی شاخص کل بازار بورس تهران به وضوح دیده می شود.


این مطلب توسط آقای یاسر شریعت نوشته شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+1 #1 مهدی بزرگی ۱۳۹۲-۰۶-۲۷ ۱۰:۱۱
با سلام
در مورد مطلب شما در مورد شاخص توجه به دو نکته را ضروری می دانم
اولا شما به بحث نرمال نبودن توزیع ارزش بازار شرکتها اشاره کردید که این هیچ ربطی به کارکرد شاخص ندارد. همانطور که شما خود عنوان کردید ایش شاخص از جنس ارزش است یعنی قیمت سهام در تعداد آنها ضرب می شود پس طبیعی است که شرکتهای بزرگ وزن بیشتری در آن داشته باشند. ضمن اینکه در بورس تهران شاخص 30 شرکت بزرگ نیز محاسبه و منتشر می شود که در آن شرکتهای کاملا همگنی وجود دارد.
نکته بعدی در مورد بحث تقسیم سود است که شما به یک نکته توجه نکردید و آن این است که در ست است که بعد از تقسیم سود برای یک شرکت قیمت تئوریک محاسبه می شود (از قیمت پایاینی آن سود تقسیم شده کسر می گردد) اما هم زمان پایه شاخص نیز تعدیل می شود تا اثر آن از شاخص حذف شود و لذا قیمت گشایش بر پایه جدید قرارگرفته و شاخص جدید را می سازد لذا باز این جز نقاط ضعف شاخص نیست. اگر خواستید با من تماس بگیرید تا کارکرد و نکات درست شاخص را برایتان توضیح دهم
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

بازاریابی دیجیتال را جدی نگیرید ! تا حذف شوید

آیا هنوز اهمیت بازاریابی دیجیتال را انکار می کنید؟ آیا هنوز نگاهتان به حضور در نتایج گوگل، بازاریابی با ایمیل و دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال، یک نگاه حاشیه ای است؟ متاسفانه اگر چنین است، باید منتظرِ حذف شما از فضای کسب و کار باشیم ! اما با خواندن این مقاله، احتمالاً تصمیما جدید بگیرید متن کامل مقاله را بخوانید

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام