یادداشت‌های مدیریتی

رابطه انتخابات و اعتماد آفرینی اقتصادی

کدام رییس‌جمهور آمریکا اعتمادآفرینی بیشتری به آینده اقتصادی ایجاد کرده است؟

میت‌ رامنی نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا مدعی شده است که به محض رای‌ آوردنش در انتخابات پیش روی آمریکا، اطمینان مردم نسبت به آینده‌ اقتصادیشان بیشتر می‌شود.

انتخابات و اعتماد !

بسیاری از اقتصاددانان نسبت به چنین ادعایی مشکوکند، نه از آن رو که رامنی چنین ادعایی کرده است، بلکه از آن رو که اثر رای آوردن این یا آن نامزد انتخاباتی بر اعتمادآفرینی مردم به آینده اقتصادی یک کشور را ناچیز قلمداد می‌کنند.

دانشگاه می‌شیگان اما شاخصی را اندازه گرفته است که می‌تواند ما را در داشتن تخمینی از میزان اعتمادآفرینی رییس‌جمهورهای مختلف آمریکا یاری کند. در‌واقع شاخصی که اندازه گرفته شده است میزان انتظارات مصرفی مردم است که به صورت ماهانه از سال ۱۹۷۸ (و دوره‌های غیرمنظم‌ از سال ۱۹۴۶) ثبت شده است.

نشریه اکونومیست این آمار را در دوره‌های «یک ماه پیش از آغاز یک انتخابات تا یک ماه پیش از آغاز انتخابات بعدی» مورد نظر قرار داده و میزان افزایش یا کاهش انتظارات مصرفی را در هر دوره محاسبه کرده است. حاصل نموداری است که در زیر مشاهده می‌کنید. جذابیت ویژه این نمودار به چهار رییس‌جمهوری است که در بالا قرار گرفته‌اند. رونالد ریگان که رامنی سعی می‌کند بسیار شبیه به او باشد و شعارهایی شبیه به او می‌دهد نزدیک به ۲۲ واحد، انتظارات مصرفی را بالا برده است، اما متاسفانه برای رامنی و خوشبختانه برای دموکرات‌ها، اوباما و بیل‌کلینتون هر دو با اندکی اختلاف جلو‌تر از ریگان قرار می‌گیرند. البته چالش وقتی بیشتر می‌شود که می‌بینیم جرالد فورد، رییس‌جمهور جمهوری‌خواه بیشترین میزان افزایش انتظارات مصرفی را در دوره دو ساله ریاستش بر دولت داشته است.

نمودار شامل میانگین افزایش‌ها (و کاهش‌ها) برای هر کدام از احزاب نیز هست و در این‌جا به وضوح دموکرات‌ها اوضاع بسی بهتری دارند.

انتخابات و اقتصاد

منبع: دنیای اقتصاد

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا