منابع انسانی

برای شرکت رایگان در همایش انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، روی لینک زیر کلیک و نام خود را در فرم وارد فرمایید.

زمان برگزاری چهارشنبه 26 دی: اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد محدود، در «راهکارهای ایجاد استارتاپ های ثروت آفرین در شرایط اقتصادی جدید»فرصت

فرضیه های اساسی در رشد اقتصاد

یادداشتهای تحلیلی و مدیریتییادداشتفرضیه های اساسی در رشد اقتصاد

دوره دیجیتال مارکتینگ

فرضیه های اساسی در رشد اقتصاد

سه دلیل و فرضیه ی عمده در توجیه سیاست های رشد اقتصادی به مثابه آزمون اصلی ارزیابی عملکرد اقتصادی توسط نظره پردازان ارائه شده اند.

فرض نخست این بود که رشد اقتصادی به وسیله ی نیروهای بازار، نظیر بالا رفتن تقاضا برای نیروی کار، ارتقاء بهره وری، افزایش سطح دستمزدها، پایین آمدن قیمت کالاها در نتیجه ی افزایش عرضه و تولید، موجب گسترش و انتقال مزایا در سطح وسیع می شود و به همه ی آحاد جامعه سود می رساند. اما در همین مدت بعضی از صاحب نظران درباره ی توانایی نظریه های رشد در رسیدن به هدف فوق تردید داشتند و گفته می شود که تحت شرایطی معین بازده فزاینده، محدودیت واردات، قدرت انحصاری، توزیع نابرابر اولیه ی ثروت و درآمد، رشد تنها باعث منفعت ثروتمندان و موجب تمرکز ثروت و درامد در دست عمده ای انگشت شمار می شود. اما در اینجا فرضیه ی دوم نظریه ی رشد مطرح است، این که دولت تمامی تلاش و دغدغه خود را به فقرزدایی اختصاص می دهد. بنابراین نظام مالیاتی پیشرفته ی خدمات اجتماعی و سایر ملاحظات دولت موجب گسترش و انتقال مزایای رشد به پایین می شود. کاهش فقر خود به خود نخواهد بود، اما دولت با اقدامات خود از راه خدمات اجتماعی، نظام مالیاتی، یارانه ها و ارائه ی کالاهای عمومی و غیره وضعیت بازار را اصلاح می کند.

فرضیه ی سوم نظریه ی رشد این است که در مرحله ی نخست توسعه، مساله ی فقرزدایی نباید در دستور کار قرار گیرد. تصور بر این بود که ابتدا لازم است سرمایه و زیرساخت های اقتصادی تشکیل و ظرفیت های تولیدی اقتصادی ساخته شوند، سپس به مرور وضعیت فقرا بهبود می یابد. وقتی اقشار ثروتمند صاحب منابع و درامد بیش تر شدند، این مساله برای آنها ایجاد انگیزه می کند تا در جهت ابداع، اختراع، نوآفرینی، افزایش پس انداز و سرمایه گذاری بکوشند که در نهایت موجب افزایش تولید، اشتغال و رشد اقتصادی می شود و به اقشار فقیر جامعه نفع می رساند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، در چنین شرایطی سال های فقر و بی غذایی قابل توجیه به نظر می رسند.

نوشته شده توسط مهندس محمدرضا انبیایی

 

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

مطالب مرتبط

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

آپارات یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام