یادداشت‌های مدیریتی

سه گام تا موفقیت در طرح کسب و کار

اگر قصد دارید تا کسب و کار جدیدی را آغاز کنید، پیش از یافتن منابع مالی لازم باید طرح کسب و کار خود را به صورت جامع و دقیق برنامه ریزی کنید. طرح کسب و کار همانند یک نقشه راه به وام دهندگان و افرادی که قصد دارند حامی مالی شما شوند، چگونگی عملکرد و ساختارهای فعالیت شما را نشان می‌دهد. همچنین این اقدام در شناخت و آگاهی آن‌ها نسبت به کالا و خدماتی که ارائه خواهید کرد، نحوه بازاریابی و شیوه‌های فروش شما بسیار موثر است. طرح کسب و کار، اطلاعات لازم و تکمیلی درباره بودجه و چگونگی اختصاص هزینه‌ها را نیز فراهم می‌کند. از این رو، به شما پیشنهاد می کنیم، علاوه بر مطالعه ادامه این مطلب، مطالب «اقدامات اولیه پیش از آغاز کسب و کار» و «طرح تجاری خود را از شکست ایمن کنید» را به شما پیشنهاد می کنیم.

شرح کامل کالا و خدمات مورد نظر

طرح کسب و کار در واقع فرصتی است تا به صورت روشن و قابل درک به معرفی کالا و خدمات خود اقدام کنید. بر همین اساس، اطلاعاتی مانند نحوه کارکرد، بازار هدف،موفقیت طرح تجازیمشتری‌های بالقوه و… می‌توانند مد نظر قرار بگیرند. به عنوان مثال، توضیحات خود را می‌توانید به همراه آمار و ارقام مشتری‌هایی که به خرید کالا و خدماتی مشابه در گذشته پرداخته‌اند، ارائه کنید. همچنین، می‌توانید اطلاعاتی در زمینه چگونگی توسعه فعالیت‌های خود در آینده ارائه کنید. تمامی این اطلاعات می‌توانند به نوعی خط سیر کسب و کار شما از آغاز تا در آینده را ترسیم کنند.

توسعه برنامه بازاریابی

ممکن است قصد ارائه کالا و یا خدماتی فوق العاده را داشته باشید، اما برای تحقق اهداف فروش و جلوگیری از شکست کسب و کارتان باید توجه و علاقه دیگران را به سوی خود جلب کنید. از این رو، برنامه بازاریابی، تشریح چگونگی جلب توجه مشتری‌ها به کالا و خدماتی که ارائه خواهید کرد را هدف گذاری می‌کند. در این برنامه باید بازار هدف خود را مشخص کرده و شیوه‌هایی که جذب حداکثری را در پی دارند، مد نظر قرار دهید.

بازاریابی می‌تواند نحوه بسته بندی محصولات، چگونگی تبلیغات و استفاده از شبکه‌های مختلف را شامل شود. به عنوان مثال با پیشرفت فناوری، یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند در جلب توجه و افزایش فروش محصولات شما موثر باشد، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. از این طریق می‌توانید مشتری‌های خود را از عرضه کالا و خدمات جدید آگاه کرده و تعامل نزدیک تری با آن‌ها برقرار کنید.

فراهم کردن بودجه و تامین مالی

میزان بودجه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه ریزی طرح کسب و کار محسوب می‌شود. این مساله بدون در نظر گرفتن اینکه در حال توسعه طرح کسب و کار برای سرمایه گذاری مشترک هستید و یا تنها قصد دارید کسب و کار خود را آغاز کرده و طرحی برای آینده برنامه ریزی کنید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

از این رو، فراهم کردن برنامه بودجه جامع می‌تواند در پیش بینی میزان هزینه‌های کسب و کار به شما کمک کند. در یکی دو سال نخست بودجه‌های پیش بینی شده بر اساس حدس‌های منطقی درباره هزینه‌های واقعی شکل می‌گیرند. اما در سال‌های بعد، شناخت بهتری درباره میزان درآمد در برابر هزینه‌های خود خواهید داشت.

برنامه بودجه جامع شامل تمامی هزینه‌های مرتبط با کسب و کار شما می‌شود. باید در آن موارد مختلفی مانند اجاره ب‌ها، خرید لوازم و تجهیزات، دستمزد کارکنان، مالیات‌ها، هزینه‌های تولیدی و دیگر موضوعاتی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، مد نظر قرار بگیرند. این نکته را هم به خاطر بسپارید که اکثر کسب و کار‌ها در سال‌های نخستین شروع فعالیت خود سود چندانی در پی نداشته و از این رو، تامین منابع مالی لازم در این دوران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

منبع: پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا