یادداشت‌های مدیریتی

مدیریت پول، تکنیکی برای محافظت از ورشکستگی

مدیریت پولموفقیت در تجارت نیازمند راهبردهایی مشخص و تعریف شده در زمینه مدیریت پول بوده و قوانین تعیین شده در این راهبرد باید دقیق و مستند باشند؛ همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که ورود به هر معامله و حوزه تجاری نمی‌تواند لزوما موفقیت و سودآوری را به همراه داشته باشد.‌‌ همان گونه که می‌دانیم موفقیت و کسب سود در کنار شکست و ضرر مالی دو روی یک سکه در تجارت به حساب می آیند. در نتیجه برای جلوگیری از هدررفت سود و یا از میان رفتن اصل سرمایه در زمان شکست‌های مالی باید قوانین و راهبردهایی را تعیین و در دستور کار خود قرار داد. راهبردهای مدیریت پول از جمله مواردی هستند که به این دلیل می توانند مورد استفاده قرار گیرند. همواره این نکته را باید به یاد داشته باشید که حفاظت از پول و سرمایه یکی از اصول بسیار مهم در فعالیت‌های تجاریست.

البته در هر فعالیت تجاری شکست و ضررهای مالی کوچک ممکن است رخ دهند اما مساله مهم کسب موفقیت و سودآوری چشمگیر و قابل توجه به منظور جبران این گونه شکست‌ها است. به بیان دیگر تا حد امکان باید ضرر و زیان را کاهش داده و روند کسب درآمد و سود را افزایش دهیم. در واقع در تجارت میزان و مقدار موفقیت و سود حاصله بیش از مدت زمانی که برای کسب آن صرف شده است، اهمیت دارد.

اگر فعالیت تجاری شما ۸۰% شانس کسب سود یک میلیون تومانی و ۲۰% شانس ضرر ۱۰ میلیون تومانی را دارد، در ‌‌نهایت شانس از دست دادن همه چیز بسیار بالا است. از سوی دیگر کسب سودهای ۱۰ میلیون تومانی در مقاطع مختلف به همراه چند ضرر یک میلیون تومانی می‌تواند سود خوبی را به همراه داشته باشد. یادگیری کنترل و استفاده از ضررهای مالی کوچک به عنوان بخشی از راهبرد کلی مدیریت پول برای تجار و سرمایه گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیریت خطر نیز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در فعالیت‌های تجاری باید مورد توجه و استفاده قرار بگیرد. مسلما جریان و روند حاکم بر بازار همواره مطابق برنامه‌ها و آرزوهای تجار پیش نمی رود. از این رو محدود نمودن و به حداقل رساندن خطرات برای کسب موفقیت باید در راهبرد کلی مدیریت پول مورد توجه قرار گیرد.

پس‌‌ همان گونه که مشخص است، موفقیت در تجارت نیازمند راهبردهایی مشخص و تعریف شده در زمینه مدیریت پول بوده و قوانین تعیین شده در این راهبرد باید دقیق و مستند باشند. چهار نکته و یا عامل را باید در این راهبرد‌ها مورد توجه قرار داد.

عامل اول میزان سرمایه کلی و پولی است که قصد دارید در فعالیت تجاری خود مورد استفاده قرار بدهید. تصمیم گیری در رابطه با این مساله و تعیین مقدار آن به اهداف کلی تجاری شما و تعهدات مالی دیگر که مد نظر قرار داده‌اید، بستگی دارد. مسلما هرچه مقدار و اندازه فعالیت تجاری بیشتر و بزرگ‌تر باشد میزان سود و زیان آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

دومین عامل در نظر گرفتن بزرگی میزان ضرر و زیان قابل کنترل است. قبل از آغاز فعالیت تجاری باید در این رابطه تصمیم گیری شود. این رقم می‌تواند از ۰٫۲۵ درصد تا ۲ درصد از سرمایه کلی افراد را شامل شود. تعیین درصدی در این رابطه در هنگام ضررهای مالی کمتر ذهن افراد را به خود مشغول کرده و اجازه می‌دهد همچنان به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

عامل سوم تعیین نقطه توقف فعالیت تجاری است. آخرین میزان تحمل ضرر مالی و پس از آن‌‌ رها کردن فعالیت تجاری باید مشخص باشد. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که استفاده از شاخص‌ها و درصد‌ها از متداول‌ترین آن‌ها است. هیچ‌گاه نباید به امید تغییر جریان بازار و فعالیت تجاری به نفع شما در آینده، اجازه دهید تا روند ضرردهی و زیان ادامه پیدا کند.

عامل چهارم مقدار پول تعیین شده برای خرید کالا و لوازمی است که قصد تجارت آن را دارید. این اقدام باعث می‌شود بیش از آن چیزی که برای زیان و ضرر مالی خود تعیین کرده‌اید، خطر نکنید.

به یاد داشته باشید که مدیریت پول مهم‌ترین بخش از نظام و فعالیت تجاری محسوب می‌شود. در نتیجه زمانی موفق خواهید بود که قوانین مشخص و دقیقی را در این زمینه تعیین کنید و به انجامشان تعهد داشته باشید.

منبع: پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا