مدیریت مالی و حسابداری

آیا درآمدها و هزینه های شما تناسب دارند؟

دخل و خرج را تراز کنید !

یکی از نکات کلیدی در مسائل و فعالیت‌های مالی توجه به میزان درآمد و مخارج است. به احتمال زیاد این نکته را بار‌ها شنیده و فکر می‌کنید که زندگی و فعالیت‌های مالی شما بر همین اساس استوار است. اما آیا واقعا همین طور است؟ در ادامه به 3 مورد کلی پیرامون تناسب هزینه ها و درآمدها بحث شده است که شما می توانید با مطالعه ی آن به این سوال پاسخ دهید :

میزان بدهی و درآمد

یکی از نکاتی که در مقوله مدیریت درآمد و هزینه باید توجه خاصی به آن داشته باشید میزان بدهی‌های شما است. به عنوان مثال زمانی که در حال پرداخت اقساط وام مسکن خود هستید باید به نحوه استفاده و کنترل موجودی عابر بانک خود توجه کنید.

اگر در هنگام سررسید پرداخت وام، موجودی حسابتان کافی نباشد به این معنی است که در مدیریت دخل و خرج خود موفق عمل نکرده‌اید. سهولت استفاده از عابر بانک علاوه بر امتیازات بسیاری که دارد از ایراد بزرگی نیز برخوردار است؛ ممکن است در حساب خود ۳ میلیون تومان پول داشته باشید و به نظر خریدی ۲۰ هزار تومانی با عابر بانک چندان از اصل پول شما کم نکند.

به همین ترتیب چندین بار از عابر بانک خود در طول ماه استفاده می‌نمایید و تصور می‌کنید که همه چیز تحت کنترل است، اما در پایان ماه با میزان موجودی مواجه می‌شوید که برای پرداخت قسط وام کفایت نمی‌کند.! در دنیای پیشرفته امروز استفاده از عابر بانک‌ها به امری رایج تبدیل شده است اما اگر از این حساب بانکی برای پرداخت بدهی‌های خود استفاده می‌کنید همواره موجودی خود را کنترل نمایید تا میزان دخل و خرج خود را هماهنگ سازید.

باید آن کالا را می‌خریدم!؟

مورد دیگری که باید در مقوله درآمد و مخارج به آن توجه داشته باشید کالا و وسایلی هستند که خریداری می‌کنید. اینکه در حال حاضر قدرت خرید کالایی را دارید استدلال مناسبی برای انجام این کار نیست. شاید انجام چنین خریدی پول شما را بیهوده هدر دهد.

به ویژه زمانی که اصلاً احتیاجی به آن کالا نداشته‌اید. هم چنین ممکن است فکر کنید که توانایی خرید کالایی را دارید اما شرایط در آینده تغییر کرده و دیگر امکان این کار برای شما وجود نداشته باشد.

مصداق عینی مورد مذکور افرادی هستند که در زمان ایجاد حباب مسکن -که بعد‌ها به یکی از عوامل ایجاد بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ تبدیل شد- سرمایه‌های خود را برای دریافت وام‌هایی بلند مدت با بهره بالا در نزد بانک‌ها سپرده گذاری کردند، اما پس از ایجاد بحران اقتصادی نه تنها توانایی خرید خانه را نداشتند و یا اگر خریدی هم صورت گرفت با اقساط وام‌های بلند مدت خود روبرو شدند.

بخش دیگری از مدیریت درآمد و هزینه ها، برنامه ریزی برای آینده است. قبل از آنکه پول خود را برای خرید کالاهای غیر ضروری هزینه نمایید قسمتی از آن را پس انداز کنید. هم چنین علاوه بر پس انداز، در مدیریت درآمد و هزینه ها باید پول کمتری را نسبت به آن مقداری که می‌توانید، خرج نمایید. با انجام این کار در زمان بحران‌های اقتصادی بار مالی سنگینی بر شما تحمیل نمی‌گردد.

بیشتر پول در بیاورید! 

در پایان اگر دخل و خرجتان با هم نمی‌خواند و در شرایطی قرار دارید که نمی‌توانید از میزان هزینه‌های خود کم کنید، سعی کنید تا پول بیشتری دربیاورید. این به معنای آن است که باید شغل دیگری را که معمولا حالت پاره وقت دارد پیدا کرده و یا به گزینه‌های جایگزین دیگر برای درآمد زایی بیشتر فکر کنید. زمانی که از ارزش و قدرت پول آگاه شدید و درک کردید که چه نقشی می‌تواند برای شما داشته باشد بسیار مهم است که زندگی خود را به گونه‌ای مدیریت نمایید که میزان درآمد از مخارج بیشتر باشد.

البته در کشور ما شرایط اقتصادی همخوانی چندانی با نرم‌های جهانی ندارد. برای نمونه در موارد بسیار چند شغله بودن هم نمی‌تواند توازنی میان درآمد‌ها و مخارج ایجاد کند. اما در هر صورت نمی‌توان منکر اثرات مثبت مدیریت درآمد‌ها در جریان زندگی شد.

منبع: پول نیوز – مازیار دانیالی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا