مدیریت مالی و حسابداری

دانش مدیر برنامه مالی؛ متضمن سرمایه گذاری شما

اگر در مسابقه بخت آزمایی پول هنگفتی برنده شده‌اید، پاداش کاری زیادی را به واسطه انجام بی‌نقص کار خود دریافت کرده و یا شغلی را یافته‌اید که از حقوق بالایی برخوردار است، اما نمی‌دانید با پولی که به دست آورده‌اید به چه فعالیتی بپردازید، این شانس برای شما وجود دارد تا از افرادی کمک بگیرید که با نحوه سرمایه گذاری و مدیریت آن آشنا هستند.

به این افراد در دنیای تجارت و سرمایه مدیر برنامه‌های مالی گفته می‌شود. معمولا آن‌ها تحلیل گران مسائل مالی، حسابداران مطرح و یا حتی تاجرانی هستند که اطلاعات کاملی نسبت به سرمایه گذاری و فعالیت‌های مالی دارند. وظیفه آن‌ها کمک به شما در انجام سرمایه گذاری، مدیریت اموال، رسیدگی به امور بانکی و بررسی طرح‌های جدید سرمایه گذاری است. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا نه تنها مقداری از پول خود را پس انداز نمایید بلکه سود بیشتری نیز به دست آورید.

مدیر برنامه مالی کیست؟

اما انتخاب مدیری باتجربه و آگاه که در امور مالی به شما مشاوره دهد، به آسانی پیدا کردن یک حسابدار نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که شما سرمایه و دارایی خود، چیزی که برای آن سخت کار کرده‌اید و در آینده قرار است رویاهای شما را به حقیقت مبدل سازد در اختیار مدیر برنامه‌های مالی خود قرار می‌دهید. بنابراین باید فردی لایق و کاملا مورد اعتماد را برای این کار انتخاب نمایید.

قابلیت‌های مدیر برنامه‌های مالی موفق

مدیر برنامه‌های مالی شما باید اطلاعات کاملی درباره صنایع تجاری و یا حوزه‌ای که شما قصد سرمایه گذاری در آن را دارید داشته باشد. او باید بتواند برآورد دقیقی از میزان هزینه و درآمد را به شما ارائه دهد. وی هم چنین می‌بایست این امر که درآینده با ورشکستگی مالی مواجه نخواهید شد را تضمین نماید.

بنابراین باید از دانش حسابداری و نحوه مدیریت امور مالی بالایی برخوردار باشد. روابط عمومی قوی یکی دیگر از ویژگی‌های مدیر برنامه‌های مالی موفق است.

در حوزه تجارت او فردی خواهد بود که چگونگی آغاز فعالیت مالی و تجاری را به شما نشان داده و در این مسیر راهنما و مشاور شما خواهد بود. هم چنین او بازاریابی و انجام معاملات تجاری جدید را برای شما انجام خواهد داد. پس اگر این فرد از روابط عمومی قوی برخوردار نباشد شانسی هم برای آغاز فعالیت‌های جدید که منجر به افزایش دارایی شما می‌شود نخواهید داشت.

برای انتخاب مدیر برنامه‌های مالی بهتر این است که با تاجران و یا افرادی که تا به حال داشتن مدیر برنامه‌های مالی را تجربه کرده‌اند، مشورت نمایید.

میزان دستمزد

مدیران برنامه‌های مالی موفق از دستمرد بالایی نیز برخوردار هستند. همانطور که او به شما در مدیریت دارایی و انجام سرمایه گذاری‌های جدید کمک می‌کند، منطقی است که برای انجام این امور دستمزد بالایی نیز دریافت نماید. بیشتر مدیران برنامه‌های مالی از حقوق پورسانتی برخوردار هستند بدین معنی که علاوه بر حقوق ثابت، درصدی از کل درآمدی که کسب کرده‌اید را باید به آن‌ها بدهید.

بنابراین ایشان به گونه‌ای شرکای تجاری شما نیز محسوب می‌شوند. البته معمولا این قبیل افراد به این امر گرایش دارند که میزان دریافتی خود را کمی بیشتر از اصل سرمایه و ثروت شما که مدیریت آن را بر عهده دارند برنامه ریزی نمایند. پس باید به این نکته هم توجه داشته باشید که پولی بیشتر از آن چیزی که بدست می‌آورید در اختیار آن‌ها قرار ندهید.

متاسفانه در کشور ما سرمایه داران هنوز با واژه‌ای به نام «مدیر برنامه مالی» نزدیکی چندانی ندارند یعنی اساسا حاضر نیستند که بخشی از سرمایه خود را صرف استخدام یک مدیر مالی حرفه‌ای کنند.

در اکثر موارد مدیران شرکت‌ها یا وکلای سرمایه گذاران بصورت غیر تخصصی مدیریت برنامه مالی صاحب کاران خود را عهده دار می‌شوند. اما همانطور که در متن نیز بدان اشاره شد استفاده از یک مدیر مالی حرفه‌ای که بصورت تخصصی برنامه ریزی‌های مالی شما را کنترل و به اصطلاح مدیریت کند در افزایش سودآوری‌های سرمایه بسیار اثر گذار است.

منبع: پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا