مدیریت مالی و حسابداری

آشنایی با رشته علوم اکچوئریال

در لیست بهترین مشاغل سال ۲۰۱۱ کسانی که در رده سوم قرار دارند، در سال ۲۰۱۰ در رده اول و در سال ۲۰۰۹ در رده دوم قرار داشته اند. Actuary ها بنا بر تعریف لغت نامه لاروس «متخصصانی هستند که برای بیمه ها محاسبات آماری انجام می دهند». به طور تاریخی، اولین بار نیاز به ایجاد چنین تخصصی از طریق بیمه های عمر به وجود آمد (قرن هجدهم میلادی). اما در حال حاضر Actuary، به متخصصی گفته می شود که تاثیر مالی ریسک های مختلف را در  آینده بررسی می کند (ویکی پدیا).

کار اکچوئری چیست ؟

به طور کلی، کار اکچوئری ها، طرح مدل های ریاضی برای فضاهای غیرحتمی است. مثل ارزش گذاری برای محصولات و قراردادهای بیمه ای، ارزیابی محصولات مالی و مدیریت ریسک مالی است. ریسک های مختلف سبب ایجاد گرایش های مختلفی برای اکچوئری ها شده است: اکچوئری های فعال در زمینه مدیریت سرمایه گذاری، بیمه های عمر، بیمه های درمان، بیمه های بازنشستگی، بیمه های اتکایی، بیمه های اتومبیل و …

این رشته در کل دنیا رشته خیلی شناخته شده ای نیست. اما جالب اینجاست که بدانید این رشته به شکل خاص خود، در ایران وجود دارد و در دو دانشگاه تدریس می اکچوئریشود. موسسه عالی بیمه اکو در دانشگاه علامه طباطبایی رشته Actuarial Science (علوم محاسبات و برنامه ریزی بیمه) را در مقطع کارشناسی ارشد از سال ۸۲ به زبان انگلیسی راه اندازی کرد. این رشته در دانشگاه شهید بهشتی با قدمتی بیشتر، به نام آمار بیمه در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود. البته سرفصل های دروس ارائه شده در موسسه بیمه اکو کاربردی تر است و انتظار می رود بتواند مباحث مورد نظر برای چند امتحان حرفه ای را پوشش دهد.

اما آیا کسی به صرف گذراندن یک دوره کارشناسی ارشد علوم اکچوئریال یا آمار بیمه، اکچوئری خواهد بود؟ خیر. این رشته یک رشته حرفه ای است. معمولا کسی که تصمیم می گیرد در این رشته کار کند نیازمند گذراندن یک سری امتحانات حرفه ای مربوط با این رشته است. به این ترتیب این امکان وجود دارد که فردی بدون تحصیلات دانشگاهی بتواند یک اکچوئری بشود. یک یا چند انجمن یا نهاد متولی، نیز در هر کشور وجود دارد که مسئول برگزاری این امتحانات و تصمیم گیری و انجام دیگر امور مربوط است. متاسفانه در کشور ما هنوز متولی ای برای برگزاری امتحانات یا سازماندهی فعالان این رشته وجود ندارد.

شرکت های بیمه میزبان اکچوئریست ها !

همزمان با سپری کردن امتحانات، فرد به عنوان کارآموز وارد شرکت های بیمه شده و در نهایت جذب بازار کار می شود و کارفرمای وی هزینه و زمان مورد نیاز وی برای قبولی در امتحانات حرفه ای را فراهم می کند تا در آینده علاوه بر تخصص، از امتیاز حق امضای او هم در گزارش های اکچوئریال بهره مند شود. معمولا تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس و حتی فوق لیسانس برای کسانی که با زمینه های علمی دیگر وارد این رشته می شوند، با هدف آماده سازی دانشجو برای گذراندن امتحانات مارتن گونه این حرفه است.

به این امید که برنامه ریزی در ایران به خصوص برنامه ریزی برای ریسک های مالی آینده از طریق شناخت، تقویت و توجه به این رشته معنا و مفهوم جدیدتری پیدا کند!

منبع: thecoach.ir با اندکی دخل و تصرف

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا